Vattenpumpen på en Esprit V8, varifrån kommer den ?

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
Torbjorn Rantzow
Användare

Vattenpumpen på en Esprit V8, varifrån kommer den ?

Post by Torbjorn Rantzow »

Torbjorn Rantzow
Användare

Re: Vattenpumpen på en Esprit V8, varifrån kommer den ?

Post by Torbjorn Rantzow »

[quote="Torbjorn Rantzow"][/quote]

Svar från mig själv:
Blev så imponerad av att klubben tillsammans kunde lösa problemet varifrån de främre blinkersglasen till en Esprit kom ifrån, därför så ställer jag frågan om någon vet något om vattenpumpen på en V8, Lotus själva tillverkar den inte, det vet jag.
Troligtvis kommer den från GM och närmast då från någon Opel, samarbetet har tyvärr varit ganska nära de sista åren.
Anledningen till att jag kom på att den behöver bytas var när jag bytte kamremmarna och noterade då ett litet glapp i axeln, den läcker inte än men bara vetskapen om att den inte är frisk gör mig nervös.
Enligt Lotus egen prislista som ÅF-försäljarna skall följa kostar den 124 Pund plus skatter och frakt. ( jag har av misstag fått denna prislista på samtliga reservdelar från Lotus, en tjock pärm med allt som finns till Esprit, rabattsatser etc ). Denna prislista följer man inte alls, detta noterade jag på gamla Wendels i Malmö som var hutlösa med sina reservdelspriser.
Ett pris på 124 Pund för en vattenpump motsvarar ungefär 1700:- SEK och då har Lotus säkert mer än dubblerat sitt nettopris till Åf-försäljarna, snacka om billig pump som de satt på en V8 motor. ( några hundralappar )
Som tur är den mycket lätt att byta och gjort på någon timme.
Detta är faktiskt det första felet jag har haft på min Esprit –00 sen den var ny och jag har kört närmare 4000 mil med den. Jag måste påstå att de senare Espritbilarna håller mycket hög klass.
- Hoppas att jag inte har sagt för mycket nu…
Torbjörn.
Post Reply