Oljeplugg

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
Danne
Stamgäst

Oljeplugg

Post by Danne »

Är det någon som vet vilken dimension på verktyget (4-kantigt) man skall ha för att få loss oljepluggen på en -92 Eprit High-Wing ??

/Danne
Lasse
Forumveteran

Post by Lasse »

Hej!

Fyrkantigt? Du menar alltså pluggen i växellådan? Denna har mig veterligen ingen "standarddimension", jag brukar använda en VÄL ÅTDRAGEN skiftnyckel av lämplig storlek. Detta kanske låter som hädelse men har hittills aldrig falerat.
Pluggen i oljetråget är av "exteriör bult" modell, nyckel elller hylsa nr 18. På senare Espriter är det insexnyckel som gäller.

Mvh /Lasse  :wave:
Esprit-galning som inte bara servar och lagar sina egna 2 bilar (som om det inte vore nog) utan gärna också hjälper andra...

I "sandlådan" leker jag med:
Lotus Esprit SE
Lotus Esprit S3
Brasilia Century Maxi America
Danne
Stamgäst

Post by Danne »

Hejsan!

Den är innåtgående fyrkantig .. tycker att det måste vara motorns oljeplugg , men får dubbelkolla detta ... är ju novis i detta sammanhang ...
Hittade en oljepluggsutskruvningssats (måste vara ett ord) i div storlekar så någon bör ju funka .
Tackar för tippsen , får väl se om det blir byte av växellådsolja också :lol:

Mvh
Danne
Nillet
Forumadministratör

Post by Nillet »

Hade en sådan på min 360 (Volvo) och var tvungan att köpa ett verktyg som kallades för hundben (för att den såg ut så). Fick även tips om att slipa till ett dörrhandtag (fyrkantiga delen som går igen dörren).

Edit: Dörrhantag från i husdörr då alltså.
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se
janoz
Stamgäst

Post by janoz »

Har just kollat oljan på min växellåda och hade då naturligtvis samma problem. Letade runt en del och det visade sig att det var inte helt enkelt att hitta en 10 mm fyrkant hona med ½-tums fäste. Eller rättare sagt - det fanns &%&%#¤ inte nån dylik att uppbringa i Norrtälje där jag bor.  :bang:

Funderade en stund på hur jag skulle göra och kom fram till följande mycket enkla lösning:

Om man råkar ha (vilket jag alltså hade...) en liten hylsnyckelsats med 3/8-dels hylsor så är själva förlängaren ett utmärkt verktyg att använda för detta ändamål. 3/8-dels tum blir 9,525 mm och om bara verktyget är det minsta slitet efter några års användning så är denna fyrkant-hona nästan exakt 10 mm!  :hyper: Man vänder den alltså bakofram och använder sen en 11-mm hylsa för att greppa fyrkanten i andra änden eller en skiftnyckel.

Funkade hur klockrent som helst! Sugpassning rent av.

:flag: /janoz :flag:
Lycklig vårdare av en Esprit Turbo SE -91
Post Reply