Nybörjare bankörning
- Mikael_W
- Forumadministratör
Nybörjare bankörning
Hej
Tänkte till nästa vår börja köra på bana, är helt nybörjare.
Bästa är väl att ta några lektioner hos något företag, någon som har tips på prisvänliga paket man kan ta nere i skånetrakten?
Häls
/Micke
Tänkte till nästa vår börja köra på bana, är helt nybörjare.
Bästa är väl att ta några lektioner hos något företag, någon som har tips på prisvänliga paket man kan ta nere i skånetrakten?
Häls
/Micke
Mikael, Fisker Karma
Varför inte gå Licenskurs på Knutstorp i april? Har kostat runt 2000 kr för en dags teori (mestadels regler) och en dags bankörning. Jag fick köra strax över 80 varv. Det fanns en instruktör per 6-7 bilar och du kan be instruktören åka med när som helst för att få hjälp.
Kolla på http://www.soedrabf.se , inga datum finns ute ännu, det brukar gå att anmäla sig från början av december.
Mvh,
P-O
Kolla på http://www.soedrabf.se , inga datum finns ute ännu, det brukar gå att anmäla sig från början av december.
Mvh,
P-O
- Nillet
- Forumadministratör
Jag tänkte också gå denna licenskurs.
Skall du "bara" testa bankörning enstaka gånger så kanske licenskurs är overkill.
Det brukar skickas ut lite information i samband med att man har anmält sig till bankörning som duger om man bara skall köra enstaka bankörningar. Finns även mer information att läsa på exempelvis rejsa.nu.
Jag har kört detta året (8 bankörningar) utan att ta licens för jag ville se om jag tyckte det var värt att satsa på. Så man kan prova på först...
Men jag har hört att en licenskurs är värt varande krona också...

Skall du "bara" testa bankörning enstaka gånger så kanske licenskurs är overkill.
Det brukar skickas ut lite information i samband med att man har anmält sig till bankörning som duger om man bara skall köra enstaka bankörningar. Finns även mer information att läsa på exempelvis rejsa.nu.
Jag har kört detta året (8 bankörningar) utan att ta licens för jag ville se om jag tyckte det var värt att satsa på. Så man kan prova på först...
Men jag har hört att en licenskurs är värt varande krona också...
- Nillet
- Forumadministratör
Jag kommer att påminna!
Som info kan du läsa förra årets kallelse: http://www.soedrabf.se/Klubbinfo/Racing ... n_2005.pdf
Jag tycker det framgår lite dåligt att det är god idé att byta bromsvätska innan (eller minst en gång om året om man skall köra på bana).

Som info kan du läsa förra årets kallelse: http://www.soedrabf.se/Klubbinfo/Racing ... n_2005.pdf
Jag tycker det framgår lite dåligt att det är god idé att byta bromsvätska innan (eller minst en gång om året om man skall köra på bana).
Licenskurs rekommenderas varmt. I vissa klubbar kan det bli billigare än 2000. Jag gav t.ex. bara 400 kr för en heldags kurs + 350kr eller vad det var till SBF för själva licensen. Därefter tillkommer en årlig kostnad.
Det blev så billigt för oss för att vi hade gratis racerbana och bara behövde betala instruktörerna.
/Daniel
Det blev så billigt för oss för att vi hade gratis racerbana och bara behövde betala instruktörerna.
/Daniel
Lotuslös

Som jag nämde är kostnaderna för banhyra och instruktörer alldeles för höga för LCCS:s ekonomi. Om man vill lösa ut sin licens så är kostnaden 500:-/år. Därefter kan man "hoppa" över att betala, men efter 5 år förfaller licensen. Det finns inga "fördelar" med licens bortsett från att man kan deltaga i sanktionerade tävlingar och att man är försäkrad däri
Det är ingen fördel. Det är ju själva vitsen med licensen!Birger wrote:Det finns inga "fördelar" med licens bortsett från att man kan deltaga i sanktionerade tävlingar och att man är försäkrad däri
[nu är jag petig]Och du är inte försäkrad av licensen, utan genom SBFs försäkring för förare och funktionärer vid tävlingar[/nu är jag petig]
Och visst finns det andra fördelar
Många banträffar kräver förarlicens, och engångslicens får man bara lösa, just det, EN gång.
Och en förarutbildning ingår.
Och vissa bilprylsfirmor (kommer inte ihåg någon på rak arm) ger rabatter åt licenserade förare.
Man kan komma in gratis och vara funktionär på div. tävlingar. Jag ska t.ex. stå och vakta depå & pit lane under STCC-finalen.
/Daniel
(med förar- och funktionärslicens)
Last edited by DJ on Wed 31 Aug, 2005 11:45, edited 1 time in total.
Lotuslös

- Nillet
- Forumadministratör
En skillnad till?:
Inom OpelSportClub så får inte licensierade förare köra samtidigt som prova-på-licens förare. De började med det när de blev SBF-anslutna (är det en SBF regel?).
Skillnaden är att under prova-på-passen är omkörning endast på rakan tillåten. Under licens-passen är omkörning tillåten på hela banan.
Edit: Kan vara frustrerande när man kommer ikapp en 58hkr-Kadett...
Inom OpelSportClub så får inte licensierade förare köra samtidigt som prova-på-licens förare. De började med det när de blev SBF-anslutna (är det en SBF regel?).
Skillnaden är att under prova-på-passen är omkörning endast på rakan tillåten. Under licens-passen är omkörning tillåten på hela banan.
Edit: Kan vara frustrerande när man kommer ikapp en 58hkr-Kadett...
Det är riktigt att det är SBF:s försäkring som gäller på tävlingar sanktionerade av SBF, men där får du bara deltaga om du har licens.
Däremot är det felaktigt att man går gratis in på biltävlingar på sin förarlicens. Gratis inträde på tävlingar får man om man innehar funktionärslicens klass A. Att man som funktionär går gratis in är självklart.
Däremot är det felaktigt att man går gratis in på biltävlingar på sin förarlicens. Gratis inträde på tävlingar får man om man innehar funktionärslicens klass A. Att man som funktionär går gratis in är självklart.
Jag menade att man, när man har licens, kan ställa upp som funktionär för att få komma in gratis och komma närmare det mest intressanta.Birger wrote:Däremot är det felaktigt att man går gratis in på biltävlingar på sin förarlicens. Gratis inträde på tävlingar får man om man innehar funktionärslicens klass A. Att man som funktionär går gratis in är självklart.
Lotuslös