Drivaxelproblem, Europa

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
Gulingen
Användare

Drivaxelproblem, Europa

Post by Gulingen »

Håller på att montera min Europa igen. När jag lyfte ur motor och växellåda använde jag en avdragare för att få drivaxlarna ur lagren i bakre hjulupphängningen. De satt naturligtvis mycket tight. Nu skall jag försöka få dem på plats igen och att bara "sticka in dem" är omöjligt. Finns det några knep eller speciella verktyg för ändamålet?  :bang:
DJ
Moderator

Post by DJ »

Jag har tyvärr inget svar åt dig, har aldrig meckat de bitarna, men har du läst verstadsmanualen?

Om inte kan du tanka ner den på:

http://www.lotuseuropa.org/workshop_manual.htm

Lycka till!

/Daniel

Daniel
Lotuslös :(
ola
Forumberoende

Post by ola »

Hej!

Har gjort detta några gånger och vad jag har lärt mig är den bästa lösningen värme/kyla.

Lägg huben i ugnen (så att den utvidgar sig) och axeln i frysen ett tag. Sen är det bara att snabbt trycka i axeln.

Lycka till!

Hälsningar
Ola
Lasse
Forumveteran

Post by Lasse »

Hej "Gulingen" och välkommen till forumet. Kan du vänligen lägga in vart du kommer ifrån i din användarprofil och uppdatera dig gärna om de regler som gäller för respektive forum du skriver på (finns oftast "klistrade" högst upp).

Som sagt, känn dig annars hjärtligt välkommen till Lotusklubbens forum.

Mvh /Lasse, Moderator
Esprit-galning som inte bara servar och lagar sina egna 2 bilar (som om det inte vore nog) utan gärna också hjälper andra...

I "sandlådan" leker jag med:
Lotus Esprit SE
Lotus Esprit S3
Brasilia Century Maxi America
Gulingen
Användare

Post by Gulingen »

Ola wrote:Hej!

Har gjort detta några gånger och vad jag har lärt mig är den bästa lösningen värme/kyla.

Lägg huben i ugnen (så att den utvidgar sig) och axeln i frysen ett tag. Sen är det bara att snabbt trycka i axeln.

Lycka till!

Hälsningar
Ola

Tack för tipset. Det var väl ungefär i den riktningen min tanke gick. Men det hela löste sig med hjälp av, framför allt, en stor stark snäll och teknikkunnig kompis + ett par rejäla rörtänger.

:bold:
Amatörskruvare
Post Reply