Bushes..
Ett tips är att kolla på Seloc. Finns mycket skrivet där i denna fråga. Tydligen går meningarna vitt isär om det är vettigt att byta till Nylatron.
Räkna med att bilen känns hårdare, stötigare och billrigare. Men kanske också stabilare.
hälsn
Lasse H
Räkna med att bilen känns hårdare, stötigare och billrigare. Men kanske också stabilare.
hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
har titta både der og andre plasser... men det er bare slik at jo mere jeg leser desto mer usikker blir jeg .... I følge Plans så mener de Powerflex er d beste valget... sitat "same performance and last longer"... hmmmm... ikke lett å bli klok på...Lasse H wrote:Ett tips är att kolla på Seloc. Finns mycket skrivet där i denna fråga. Tydligen går meningarna vitt isär om det är vettigt att byta till Nylatron.
hälsn
Lasse H
Det är nog omöjligt att få det bästa av bägge världar, dvs alla fördelarna men inga nackdelar. Om du planerar att optimera din Exige för bana och struntar i om den blir obekväm för gat-åka så satsa på Nylatron. Ett lite mjukare alternativ är Powerflex men mjukast är oe.
När mina oe gummibussningar är utslitna så byter jag nog till Nylatron.
Även om jag inte tror att jag kommer till att tjäna några tiondelar på bana. Keep the dream alive !
hälsn
Lasse H
När mina oe gummibussningar är utslitna så byter jag nog till Nylatron.
Även om jag inte tror att jag kommer till att tjäna några tiondelar på bana. Keep the dream alive !
hälsn
Lasse H
Ja, det har jag också hört. Även om det inte är så i verkligheten, så måste man nog vara beredd att acceptera lägre komfort än oe.
Frågan är om man behöver så hårda bussningar. Skillnad på en tävlingsbil, som ju inte heller totalt behöver gå speciellt långt jämfört med en gatbil. Redan oe är ju bussningarna förhållandevis distinkta.
hälsn
Lasse H
Frågan är om man behöver så hårda bussningar. Skillnad på en tävlingsbil, som ju inte heller totalt behöver gå speciellt långt jämfört med en gatbil. Redan oe är ju bussningarna förhållandevis distinkta.
hälsn
Lasse H
Detta kanske kan vara intressant...
http://cgi.ebay.co.uk/Lotus-Elise-Nylat ... dZViewItem
LyckaTill!
http://cgi.ebay.co.uk/Lotus-Elise-Nylat ... dZViewItem
LyckaTill!
joakim
SE highwing
SE highwing
bushes
köp Lotus OE- bussningar om du inte skall ha bilen som ''pure race'' .Orignal är de mkt mycket väl desingade, det finns massor med '' upgraded parts for your Elise' men glöm ej att din bil är konstruerad - utprovad och tillverkad av proffs i detta genre'.
Det pratas om stötdämpare och fjädrar mm, bilen går konstigt etc, men hur många ställer hjulvinklar varje ''spring'' ( vår ) cornerwight etc, ingen skulle jag vilja påstå, rätta mig om jag har fel.
Detta är race-chassie typ monoqoue, dvs ingen flex i chassiet utan endast i upphängningen.
Har '' gården full'' med tilltufsade Eliser, inte bra med tanke på försäkringspremier etc.
Vi skulle kanske inom LCCS ordna en ''trackday+chassisem. med detta i åtanke, gäller naturligtvis ej endast Elise-ägare utan hela segmentet.
Undertecknad kan nog bidraga med en del ide'r men det finns nog många fler och mer intelligenta ide'er än mina, så kom gärna fram med dessa.
Kom lite ''off topic'' mot slutet men so what.
Morgan
Det pratas om stötdämpare och fjädrar mm, bilen går konstigt etc, men hur många ställer hjulvinklar varje ''spring'' ( vår ) cornerwight etc, ingen skulle jag vilja påstå, rätta mig om jag har fel.
Detta är race-chassie typ monoqoue, dvs ingen flex i chassiet utan endast i upphängningen.
Har '' gården full'' med tilltufsade Eliser, inte bra med tanke på försäkringspremier etc.
Vi skulle kanske inom LCCS ordna en ''trackday+chassisem. med detta i åtanke, gäller naturligtvis ej endast Elise-ägare utan hela segmentet.
Undertecknad kan nog bidraga med en del ide'r men det finns nog många fler och mer intelligenta ide'er än mina, så kom gärna fram med dessa.
Kom lite ''off topic'' mot slutet men so what.
Morgan
Elan S1,Elan S2, Elan Coupe', Elise S1-96, Exige-07 och en biltrailer.
Morgan !
Du skrev "rätta mig om jag har fel". Det gör jag nu.
Men precis som du säger är uppgraderingsbitar inget att ha om de ej monterats rätt eller är korrekt injusterade på bilen.
Med all respekt för Lotus kunnande om bilkonstruktion vill jag ändå påstå att det är möjligt att uppgradera sin bil själv. Framförallt om det sker med Lotus egna tillbehör, av dem beskrivna som bättre än oe. Om du gör en uppgradering/trimning så sker det utifrån den användning som just du har av Elisen. Lotus tvingas kompromissa för att någorlunda väl passa en tämligen stor kundkrets. Sen ej att förglömma det nöje det är i sig själv att pyssla med bilen.
Fast egentligen tror jag inte att vi är oense i denna fråga !
Däremot blir jag väldigt fövånad när du skriver att du har "gården full" av tilltufsade Eliser ?! Hur kör ni i Lerum egentligen ? Och hur många Eliser finns där egentligen ? I min del av landet har inte många Eliser skadats såvitt jag vet. Men då är det väl kanske Lerumsförarna som orsakat
att min försäkringspremie för kommande 12 månader ökat med 35% ?
hälsn
Lasse H
Du skrev "rätta mig om jag har fel". Det gör jag nu.
Men precis som du säger är uppgraderingsbitar inget att ha om de ej monterats rätt eller är korrekt injusterade på bilen.
Med all respekt för Lotus kunnande om bilkonstruktion vill jag ändå påstå att det är möjligt att uppgradera sin bil själv. Framförallt om det sker med Lotus egna tillbehör, av dem beskrivna som bättre än oe. Om du gör en uppgradering/trimning så sker det utifrån den användning som just du har av Elisen. Lotus tvingas kompromissa för att någorlunda väl passa en tämligen stor kundkrets. Sen ej att förglömma det nöje det är i sig själv att pyssla med bilen.
Fast egentligen tror jag inte att vi är oense i denna fråga !
Däremot blir jag väldigt fövånad när du skriver att du har "gården full" av tilltufsade Eliser ?! Hur kör ni i Lerum egentligen ? Och hur många Eliser finns där egentligen ? I min del av landet har inte många Eliser skadats såvitt jag vet. Men då är det väl kanske Lerumsförarna som orsakat
hälsn
Lasse H