Framvagnsrenovering! (DEN TAR EN AVSTICKARE!!!)

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
TinoCarrasco
Stamgäst

Framvagnsrenovering! (DEN TAR EN AVSTICKARE!!!)

Post by TinoCarrasco »

Jag vill byta alla bussningar i framvagnen för att få tillbaka den rätta känslan. Vad behöver jag? menar rubbet! även p-ändar o styrleder.
Vem har delarna till bäst pris? finns det annat än orginal gummi att välja?
Är det värre operation än på en "vanlig bil" eller kan jag göra det hemma med släggan o glidmedel?
Mvh
Tino  :wave:
Last edited by TinoCarrasco on Mon 07 Nov, 2005 20:43, edited 1 time in total.
Rikard
Forumberoende

Post by Rikard »

Hej Tino!

Du behöver 4 st bussningar till de övre bärarmarna, 2 st bussningar till de nedre, 2 st övre styrleder, renoveringssats till de nedre styrlederna, infästningsgummin till kränghämmaren (mot ramen och mot de nedre bärarmarna) och 2 p-ändar. Jag bytte också skivor, belägg, bromsslangar, hjullager och renoverade bromsoken när min framvagn ändå var isär.

De uppgraderingsdelar som finns färdiga är bussningar till de undre bärarmarna och till kränghämmaren i polyurethan (från SJ Sportscars), och så finns det också stålomspunna bromsslangar. Jag har dessa delar på min bil och tycker att den känns väldigt bra.

Att få ur och i bussningar med slägga är inte att rekommendera, men det är möjligt att du kan lyckas pressa ur gamla bussningar med ett skruvstäd. Jag använde en hydraulisk press.

Jag har även bytt alla gummin i bakvagnen, men har ännu inte fått till hjulinställningar som känns rätt. Ska jobba med det i vinter.

Lycka till!

PS. Det mesta i framvagnen är från Triumph Spitfire/Herald och bromsoken är från Leyland Princess har jag för mig. Ds.
Rikard
Forumberoende

Post by Rikard »

Här finns några bilder på min bil och dess hjulupphängningar bl.a.

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=1 ... otus+elite

/R
TinoCarrasco
Stamgäst

Post by TinoCarrasco »

Tack Rikard! du är en pärla!
Har du köpt grejor online från Sj eller?
Tino
Rikard
Forumberoende

Post by Rikard »

Hej,

jag har inte använt deras "on-line-shopping", utan jag brukar skicka ett mejl och berätta vad jag vill ha. Då får man oftast ett snabbt svar och får veta vad som finns på lager och vad som kan ta lite tid att få fram (även om det för mig oftast tagit längre tid än vad de lovat).

SJ har fler delar till Elite/Eclat än vad Paul Matty har, men ibland har den sistnämnda sådant som inte finns hos SJ, så man får kolla båda. Även Kelvedon Lotus (www.racecar.co.uk/kelvedonlotus) ska vara bra på Elite/Eclat och vill man ha uppgraderingsbitar till chassiet så har jag sett en del hos Spyder Engineering (www.spydercars.co.uk). Också www.lotusbits.com för begagnade delar (även om han är seg...)  :wave:

/R
TinoCarrasco
Stamgäst

Post by TinoCarrasco »

Hello igen!
Gillar din fälgar skaaarpt! o bakljusen blev mycket läckra!
Vad är det för bultdelning o inpressning på en Elite/Eclat orginal?
Du råkar inte ha kvar kvittot med artikel nr från SJ så jag kan vara så fräck o planka hela ordern??? Du ser... im a cheeky bastard som dom säger! :lol:
Mvh
Tino
Rikard
Forumberoende

Post by Rikard »

Jag beställde delar i ett par olika omgångar, så jag har inte riktigt koll på vad som var specificerat till framvagnen. Har du någon verkstadshandbok och har du laddat ned SJ:s Elite/Eclat-katalog? I så fall är det bara att titta på bilden av framvagnen och jämföra med framvagnskapitlet i katalogen. Eller så skriver du till Steve på SJ om att du ska gå igenom framvagnen och vill ha alla bussningar (bushes) och leder (universal joints) plus andra smådelar som kan behövas, så reder han ut det.

Bultmönstret till hjulen är 4X114,3 mm (4,5 tum). Det sitter på en del moderna japanska bilar och Volvo S/V 40, men sådana hjul passar inte för de har fel inpressning och kommer för långt in i hjulhusen. Däremot har vissa äldre japanska bilar så som Datsun Z 240 och Toyota Supra från tidigt 80-tal rätt inpressning (och centrumhål tror jag), så om man hittar snygga tillbehörshjul till sådana så ska de passa.

Mina hjul är jag nöjd med. Jag ville ha något som liknade de på Essex Espriten eftersom min bil har samma färger. Jag hittade dock inga fälgar med rätt bultmönster, så till slut köpte jag en uppsättningen med 4X108 som jag lämnade in för modifiering till 4X114,3. Om jag hade din vita bil så skulle jag dock ha svårt att låta bli att utrusta den med slotmags/Wolfrace á la James Bonds Esprit S1. Coolare än så blir det inte :bold:

/Rikard
TinoCarrasco
Stamgäst

Post by TinoCarrasco »

Hmmm e du tankeläsare?? satt precis o funderade på ett sett sådana!
Geeez :shock:
Rikard
Forumberoende

Post by Rikard »

Jag såg faktiskt en som hade en uppsättning sådana fälgar till salu på "lotus4seaters"-mejllistan.

http://autos.groups.yahoo.com/group/lot ... ssage/4100

Det finns väl iofs. slotmags att köpa i Sverige också, men bultmönstret och inpressningen är som sagt ovanliga.

/Rikard
TinoCarrasco
Stamgäst

Post by TinoCarrasco »

Undrar hur jag ska lyfta upp fronten på bilen? Eftersom jag ska riva hela baletten på en gång när jag får alla prylarna undrar jag hur jag ska stötta henne? Inte så glad för att lyfta henne i glasfibret då det knakar så hemskt, kan jag lyfta henne o palla upp i ramen? dvs den balk som går under motorn?
Tacksam för svar !
Tino
Rikard
Forumberoende

Post by Rikard »

Nej, lyft inte bilen i tvärbalken under motorn. Den är bara av tunn plåt och blir bucklig direkt! Min bil är faktiskt bucklig där för att någon har lyft i balken (bilprovningen?) och det kan till och med finnas risk för att ramen blir sned om balken deformeras.

Bilens lyftpunkter är längst fram i trösklarnas framkanter och i bakkant av trösklarna, ca, 1,5 dm framåt där trösklarna blir plana (framför den lilla uppvinklingen). Glasfibern är förstärkt på dessa ställen. I nödfall (om man inte får upp bilen så högt) så kan man kanske palla upp bilen i främre kränghämmarens infästningar, jag har gjort det någon gång (fastän vet inte om det är OK egentligen).

Är du förresten spekulant på de fälgarna jag länkade till? Blev lite sugen själv på att skaffa något ballare till vinterdäcken...

/Rikard
TinoCarrasco
Stamgäst

Post by TinoCarrasco »

Jag har mailat killen men han verkar inte svara.!
Hmm hur tusan ska jag hålla bilen i luften medan jag river framvagnen?
Rikard
Forumberoende

Post by Rikard »

Pallbockar under främre ändarna av trösklarna (alternativt fyra pallbockar under trösklarna)? Jag har faktiskt ett par Biltema-pallbockar som jag har kapat lite för att lättare få in dem under bilen.

/R
TinoCarrasco
Stamgäst

Post by TinoCarrasco »

Jag har som sagt ett glapp i framvagnen men ett problem som börjar irritera skiten ur mig har visat sitt fula face. Bilen spårar inte på vägen förutom vid ojämn vägbana, bump steer??? Men!!! om jag axar på så reser sig fronten som sig bör men när jag kopplar och fronten sänker sig får jag en konstig effekt! fronten sänker sig o bilen drar höger så man får parera!!!! :shock: är detta en följd av 30 års gamla bussningar? eller är det en trasig fjäder/dämpare???
HILFE! bitte schön!
Tino
DJ
Moderator

Post by DJ »

Har den varit så hela tiden, eller har nånting lossnat?

Stabiliseras inte främre bärarmen av krängaren i längsledd på den bilen??
Jag skulle kolla bussningarna bärarm/krängare först i så fall.

Daniel
Lotuslös :(
Post Reply