Elise felsök på suspension

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
Marcus N
Forumveteran

Elise felsök på suspension

Post by Marcus N »

Om det låter ungefär som när man kör på ett brunnslock(lite mer dämpat bara) när man kör över ett hål i vägen är detta som det ska på en elise eller är det tecken på att kulleder behöver bytas(eller något annat)?
förre ägaren trodde att det var undre kullederna som skulle behöva bytas typ runt om.
Lotus Elise -97
hofverberg
Stamgäst

Post by hofverberg »

Om det sitter röda Konistötdämpare och de har de runda fjädrarna kan det vara dessa som låter.
Lite nyare bilar har något ovala fjädrar för att de inte ska ta i dämparna.

Det syns på dämparna om fjädrarna har gått emot.

Kul med en Elise till i trakten.
greger
Stamgäst

Post by greger »

Jag vet inte om dämparna är slut på bilen, det tror jag inte men det är ett STORT glapp i vänster undre kulled som jag sa innan, kan rekommendera att byta den innan du kör för hårt. Jag ställde av en tidigare ifjol bara för det.
Mattias
Marcus N
Forumveteran

Post by Marcus N »

hofverberg wrote:Om det sitter röda Konistötdämpare och de har de runda fjädrarna kan det vara dessa som låter.

Tyckte väl jag kännde igen Dunkers Kulturhus i bakgrunden på din bild:)
Lotus Elise -97
Marcus N
Forumveteran

Post by Marcus N »

greger wrote:Jag vet inte om dämparna är slut på bilen, det tror jag inte men det är ett STORT glapp i vänster undre kulled som jag sa innan, kan rekommendera att byta den innan du kör för hårt. Jag ställde av en tidigare ifjol bara för det.
Ja tänkte byta runt om men så läste jag på någon sida att det var ett knarrande ljud om de var slut och så blev jag osäker på om det kanske var något annat men jag ska kolla med wendels när jag ändå är där nere och får recallen gjord!
Lotus Elise -97
Marcus N
Forumveteran

Post by Marcus N »

hofverberg wrote:Om det sitter röda Konistötdämpare och de har de runda fjädrarna kan det vara dessa som låter.

Ja det sitter röda koni och det syns lite skavmärken på dem. Är de feltillverkade från början eller är de slitna? och markfrigången är på 12-13cm så de dämparna har nog sett sina bästa dagar! Bad även farsan kolla klapp och det är under kulled höger fram och toe staget vänster bak som glappar.
Lotus Elise -97
Post Reply