Trimma Elise:)

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Marcus N
Forumveteran

Trimma Elise:)

Post by Marcus N »

"Like the cat bypass / Trophy Throttle Body / Power Boost Valve, this is a mod that doesn't produce significant quantifiable gains, but does give an increased throttle response and therefore 'feels' better." någon på ett MG forum som snackar om Superchips Icon Race! men vad gör en power Boost Valve? för den som vill veta ger superchipet 3hp och mappar om tändningen(typ samma som motobuilds verkar vara samma där att registert blir sämre). Trophy Throttle Body ger 4hp/4lbs och crp ger tillsamans med sportljuddämpare 8-12hk.

Hitta lite info nu är visst en bränsletrycksregulator som ska ge extra tryck vid acc!
Lotus Elise -97
Marcus N
Forumveteran

Post by Marcus N »

Funderar över seriöst trim nu och frågan är vilket som ger bäst motorkaraktär?
DVA Kit04 (throttlebodies, piper270, emerald) http://www.dvapower.com/ eller
PTP RT170 (Topp, RT140cam, vvcinsug, map) http://www.ptp-ltd.co.uk/shop/ProductDe ... ductID=478

priset är typ det samma (25K) och effekten också(165-170hk med sportavgas crp och sportfilter)

eller frågan är väl igentligen ThrottleBodies V.S. PTP Vulcan cylinder head med optimerade kanaler och större ventiler(toppen ska flöda tillräckligt för 190hk i stdutförande)
Lotus Elise -97
Fredric
Forumberoende

Post by Fredric »

Funderade ett tag på PTP kitet men om du läser på engelska sajter så får det rätt dålig kritik. Tror nog dva är ett bättre val. Det går en gräns vid c:a 170hk, dit du kommer hyggligt lätt. Därefter börjar det kosta lite mer pengar då du måste ha andra kolvar. Över 180 hk och du behöver även smidda stakar. Över 200 hk och det behövs även en stålvevaxel och då börjar det bli riktigt dyrt. All effekt i K-motorn tas ut på högt varvtal vilket gör att du måste ha grejor som håller att varva. Är din bil helt org idag. Börja iså fall med att sätta på ett sport avgas ink sportcat samt fritt luftfilter. Om du därefter byter kammar tex piper fast road 270 så får du c:a 150 hk och en motor som går kanon. Det är vad jag har i min original motor. Var i samma situation som du förra året och kom fram till att den mest ekonomiska lösningen var att köpa en hel motor som innehåller de delar du vill ha. I england är det ju massor av folk som sätter i honda eller ford motorer vilket gör att det finns mängder av beg k-motorer till en rimlig peng. Mitt tips är att köpa en nyrenoverad VHPD motor, bör du kunna hitta för 20-25 000:- samt en emerald så kommer den gå kanon!
Elise S2 - 01, Roadsport A, 215 hp
Marcus N
Forumveteran

Post by Marcus N »

Ja satt just och jämförde dyo-plots på båda kitten och dvakittet ger ett bättre register! Visade sig dessutom att PTPkittet inklusivefrakt minus filter cat och sportavgas som jag redan har går lös på 32K. då känns ju en VHPD motor för 25 billigt och som en jäkligt smart lösning som jag inte tänkt på!
Lotus Elise -97
Fredric
Forumberoende

Post by Fredric »

Det är ju den här du vill ha, eller hur?

http://www.pistonheads.com/sales/85267.htm

Bara att handla och bli snabbast!
Elise S2 - 01, Roadsport A, 215 hp
Marcus N
Forumveteran

Post by Marcus N »

Fredric wrote:Det är ju den här du vill ha, eller hur?

http://www.pistonheads.com/sales/85267.htm

Bara att handla och bli snabbast!
Jo om den inte kostat 60K sen är det väl så att när man tar ut så mycket pulver måste motorn renoveras ofta!
Lotus Elise -97
Göran
Svårt Lotus-beroende

Post by Göran »

Jag övervägde starkt Turbo Technics kompressor för 5-6 år sedan.
http://www.turbotechnics.com/docs/cars/ ... 0index.htm

Jag valde Lotus' Sport 135 motor. Det är en mycket bra uppgradering som jag verkligen rekommenderar.
Men trots det har jag ångrat att jag inte valde TC's kompressor.......
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Marcus N
Forumveteran

Post by Marcus N »

Göran wrote:Jag övervägde starkt Turbo Technics kompressor för 5-6 år sedan.
http://www.turbotechnics.com/docs/cars/ ... 0index.htm

Jag valde Lotus' Sport 135 motor. Det är en mycket bra uppgradering som jag verkligen rekommenderar.
Men trots det har jag ångrat att jag inte valde TC's kompressor.......
Ja vist hade det varait kul med en kompressor men för 100K känns det inte som om man får valuta för pengarna! var inte sport 135 upgraderingen dyr?
Lotus Elise -97
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Marcus !

Kontakta Anders Hofverberg (du hittar honom på forumet).
Han har en K-motor till salu för en utlandsboende kompis räkning.
Motorn kräver lite arbete, men har många av de intressanta delarna som du vill ha. Bl a en förstärkt "bottom end" á la VHPD.
Anders bor dessutom nära dig.

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Göran
Svårt Lotus-beroende

Post by Göran »

Marcus N wrote:.... var inte sport 135 upgraderingen dyr?
6486 CHF (bodde i Schweiz då).
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Marcus N
Forumveteran

Post by Marcus N »

Har köpt lite uppgraderingar:) ett set med Piper 270H cammar och en uppsättning Gula Konidämpare med Einbach fjädrar (är väl LSS) någon som har några tips på saker man ska tänka på när man installerar dessa?
Lotus Elise -97
DJ
Moderator

Post by DJ »

Marcus N wrote:Har köpt lite uppgraderingar:) ett set med Piper 270H cammar och en uppsättning Gula Konidämpare med Einbach fjädrar (är väl LSS) någon som har några tips på saker man ska tänka på när man installerar dessa?
Justerbara kamdrev skulle jag tipsa om när du ändá byter kammar.

Det kan ge ett icke försumbart antal hk att ha kammarna mer exakt inställda än bara närmsta kugg pá kamremmen.

Daniel
Lotuslös :(
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Dessutom kommer du att få jämnare tomgång !

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
peter milton
Forumveteran

Post by peter milton »

Ska du byta kammarna själv? I vilket fall så är jag lite nyfiken på hur mkt jobb det är med ett kam byte, vore roligt med lite info om det när jobbet är klart, vad att tänka på osv.  :wave:
Har kört en Norfolk Mustard Yellow Elise S1 -00.
Marcus N
Forumveteran

Post by Marcus N »

P Milton wrote:Ska du byta kammarna själv? I vilket fall så är jag lite nyfiken på hur mkt jobb det är med ett kam byte, vore roligt med lite info om det när jobbet är klart, vad att tänka på osv.  :wave:
Ja med hjälp av farsan som är bilmeck, tänkte fixa ofsett piggar till kamarna i stället för de dyra vernier pulleys! Ja lite info vad att tänka på är väl precis vad jag letar efter nu :lol: Någon som har instruktion till LSS så man kan pre-settadom till rätt höjd och passande haknyckel(köpte begagnade och fick ingen med)?
Lotus Elise -97
Post Reply