Vänsterstyrd Elise i England?

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Post Reply
steef
Stamgäst

Vänsterstyrd Elise i England?

Post by steef »

Jag har starka funderingar på att skaffa mig en Elise nästa sommar och lockas av priserna i England. Vad jag förstått av Vägverkets hemsida så kommer det inte tillkomma så värst stora utgifter för att importera bilen. Dock kvarstår problemet med rattens placering. Är det någon som vet av någon sida där man kan leta efter vänsterstyrda bilar i England? Jag såg i en äldre tråd att Joakim nämnde att det inte skulle vara så svårt att flytta ratten till vänster sida, vad säger SBP om sånt?
Hans Bourghardt
Stamgäst

Post by Hans Bourghardt »

Hej Steef,

Jag har precis registreringsbesiktigat en Lotus Elan S4 -68, som jag tog in från England i somras. Besiktningen kostade 1870 kr. Jag vet inte om det är samma kostnad för en nyare, icke historisk bil, men jag skulle tro det.

Min bil är naturligtvis högerstyrd. Jag ska under vintern konvertera den till vänsterstyrning. Jag kan efter att ha gått igenom alla registreringshandlingar inte se någon notering om var ratten sitter. Jag har alltså inga planer på att göra någon ny reg-besktning efter konverteringen. Eftersom Vägverket inte tycks lägga någon vikt vid detta, så borde det ge dig möjlighet att själv konvertera från RHD till LHD utan några komplikationer. Vad det sedan innebär kostnads- och arbetsmässigt är en annan fråga.

Hälsningar

Hans
steef
Stamgäst

Post by steef »

Jo, vad jag förstod av Vägverket så är det en registreringsbesiktning som ska göras och skrotningsavgift som ska betalas men i övrigt verkar det bara vara att tuta och köra.

Är det någon som har en Elise S2 som kan ta en bild på hur rattstången sitter fäst? Finns det kanske till och med någon som gjort en konvertering från RHD till LHD som kan ge lite tips?
Hans Bourghardt
Stamgäst

Hej igen,

Så vitt jag förstår ingår skrotningsavgiften i priset för registreringsbesiktningen. Den betalas i varje fall inte separat. Det enda du behöver bry dig om är att ha alla papper i ordning och fr a ett giltigt engelskt reg-bevis - otherwise you´r in for big trouble.

Hans
steef
Stamgäst

Post by steef »

Okej, då blev det helt plötsligt ännu billigare. Tack för informationen
Rickard
Svårt Lotus-beroende

Post by Rickard »

Vid import av bil måste du göra följande:

1:
Väga bilen, kostar ca 150-300 kr. En del av dom större bilprovningarna
har tillgång till våg å då väger dom bilen i samband med registrering.

2:
Regbesiktiga bilen & få en ursprungskontroll gjord (= bilprovningen går igenom det utländska regbeviset & ser så att det inte är några konstigheter) Kostar ca 1800 kr.

3:
Köpa regplåtar, har för mig att de är 60 kr / st

4:
Betala skrotnings avgift, 1500 kr. Inbetalningskortet för skrotningsavgiften kommer i samband med att man ställer på bilen första gången.

Vid regbesiktning så gör bilprovningen samtidigt en vanlig besiktning av bilen OM DET ÄR DAGS = om du importerar en bil som är 1 år så gör dom inte det.
Bilprovningen bryr sig inte om ifall bilen är högerstyrd eller ej, MEN dom bryr sig om bilens ljusbild... Bilar som körs i vänstertrafikländer har lampor anpassade för vänsterkörfält = du får köpa nya lampor avsedda för en högertrafikbil. (Nu kan jag ingenting om Elise men jag antar att även elisen har så påss moderna lampor att detta gäller)

Hurvida man kan omkonvertera en elise till vänsterstyrning har jag ingen aning om, men tänk igenom det projektet noga, det ä nog inte bara så enkelt som att köpa:

Ny instrumentpanel
Nytt pedalställ
Ny styrväxel
Ev ny vinrdute-torkar mekanism (!?)

Det är säkert så att man måste ändra på en massa grejer framför främre torpedväggen för att få rum med ex huvudbroms cylinerder osv osv.
Lotus bilar är väl genom-konstruerade med tanke på viktplacering osv så det finns säkerligen inget utrymme för exempelvis rattstång utan att flytta på andra grejer. Finns gott elise experter här på forumet som vet hur de ser ut under skalet på bilarna & kan hjälpa dig med sån info.

Men som sagt jag vet ingenting om hur det ser ut på en elise, har bara kört elise ca en timma av mitt liv (en jävligt kul timma :-D )

Min europa är omkonverterad från höger till vänster styrning, piece of cake på en sån "hedenhös" bil men den har ju ex inga airbags & knappt något elsystem & va dessutom konstruerad för att den skulle kunna ha ratten på vilken sida som helst, den är ju en kitcar från början.

Skulle tro att du kan googla fram info om vänsterstyrnings konvertering på nätet om du söker på info från ex dubai. Dit importeras väldigt mkt japanska sportbilar & det är en hel industri att omkonvertera dom.

I sverige så klassas ju alltid "felstyrda" bilar mkt lägre i pris & jag skulle tro att även en omkonverterad elise kan bli svårsåld den dagen det är dags !

:hack:
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...

Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
Hans Bourghardt
Stamgäst

Det kan tilläggas att hastighetsmätaren inte får vara graderad i miles/hour som dominerande skala. Den kan finnas med men mätarens gradering måste domineras av km/tim.

Jag fick mina skyltar skickade några dagar efter reg-besiktning utan att Vägverket skickade med sep inbetalningskort på dem. Antingen är de sena med det eller så ingår det i priset för reg-besiktning. Nåväl, 60 kr/skylt är en överkomlig kostnad.

Bra att få veta att skrotningsavgiften inte debiteras förrän bilen ställs på - det visste jag inte.

Hans
steef
Stamgäst

Post by steef »

Tack för informationen, nu blev det helt plötsligt lite jobigare igen.
Man kanske helt enkelt får ta och flytta till England så man kan njuta av de relativt låga priserna och samtidigt undvika allt strul. De har ju rätt roliga vägar där dessutom, dock återstår ju problemet med den ohyggligt dåliga maten. :lol:
Rickard
Svårt Lotus-beroende

Post by Rickard »

steef wrote:Tack för informationen, nu blev det helt plötsligt lite jobigare igen.
Man kanske helt enkelt får ta och flytta till England så man kan njuta av de relativt låga priserna och samtidigt undvika allt strul. De har ju rätt roliga vägar där dessutom, dock återstår ju problemet med den ohyggligt dåliga maten. :lol:
Finns även en del v-styrda Eliser i england & dom ä ruskigt biliga..
Betydligt mkt mindre jobb för dig att importera en sån..
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...

Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
Hans Bourghardt
Stamgäst

Hej igen,

Efter att ha varit ute på nätet och kollat på vad som sägs om konvertering till vänsterstyrning av Lotus Elise så skulle jag nog avråda dig från att ens försöka. Det är ett omfattande och garanterat kostsamt arbete. Elisen är vad jag förstår inte symmetrisk uppbyggd i höger- resp vänsterstyrt utförande. Bl a så är växelspaken och därmed växelförarmekanismen inte likadant placerat. Även sittbrunnen är annorlunda mellan höger- och vänsterstyrt. Förarplatsen har givits större utrymme.

Då är det betydligt enklare med en gammal Elan där det i stort sett bara är ratt, reglage och instrumentpanel som spegelvänds mellan höger- och vänsterstyrt.

Satsa på en fabriksbyggd vänsterstyrd Elise. Om de dessutom är billiga så är det väl inget att fundera över. Börja leta!
steef
Stamgäst

Post by steef »

Jo det är nog bara att glömma någon form av konvertering. Jag kollade på www.grouplotus.com på deras "used car locator" och där hittade jag massvis med intressanta bilar som dock är högerstyrda hela bunten. En Elise S2 för runt 15 - 17000 pund känns otroligt lockande.
DJ
Moderator

Post by DJ »

Det finns flera konverterade bilar och kostnaden beror pá hur noga du vill vara. Máste t.ex. öppningsreglage till huven flyttas eller duger det för dig om de sitter kvar pá "fel"sida?

Duger det om torkaren vilar pá fel sida? Dá behöver du inte köpa torkarmotor.

Det som skiljer i sittbrunnen är, förutom ratt, pedaler, instrument och reglage, att passagerarstolen (som ska bli förarstol) inte har justerbart underrede. Ett ypperligt tillfälle att köpa rejs-stol pá en gáng!

Kuggstángen máste bytas, bromsrören máste dras om, vänsterstolens underrede bör bytas om du inte sitter bra ändá. Högerstolen kan ju fá förbli justerbar, nágra extra gram kan man väl stá ut med.
Vissa panel-bitar av instrumetpanelen máste bytas. Instrumentet visar báde mph och kmh sá det kan flyttas.

Det du máste absolut ha kostar inte sá mycket, runt 20000 i delar. Kuggstángen är det dyraste, men du kan ju dá fá en med kort utväxling pá en gáng!

Daniel
Lotuslös :(
JonasF
Användare

Post by JonasF »

Steef, hur går det för dig med ditt Eliseköp.
Skulle vara roligt om det kom fler Eliser till norrland, så jag hoppas inte du blivit avskräckt.

Förresten, glöm det där med att konvertera till lhd, det funkar hur bra som helst med ratten på "rätt" sida, racingsidan. :steer: Köpte min i England i somras och trivs som fisken i vattnet. :-D

/ Jonas
Har nu en Elise 111S -99.
Finn
Forumveteran

Post by Finn »

Varför kollar du inte i Tyskland? För 17000gbp/238000:- sek
hittar du många i där. Jag har precis importerat min nu i oktober.
Då slipper du all konvertering. Bara reg/bes/skrotningsavg. Ca 3500:-
steef
Stamgäst

Post by steef »

Jo jag har kollat runt lite mer, väntar för tillfället på besked på jobbfronten för att säkra finansieringen. Min förhoppning är att det blir en Elise i sommar. Frågan är om det blir i Örnsköldsvik eller Luleå, är i och för sig en liten bit ner till Wendells men det får man ta.
Post Reply