Import av Lotus Elise 111R från USA?
Import av Lotus Elise 111R från USA?
Hej alla!
Har varit borta från forumet ett längre tag då mina planer att köpa en Lotus Elise 111R försvann efter att jag fick andra saker att lägga pengarna på under en tid :).
Nu såhär i låga dollartider, antar jag att jag inte är ensam om att noterat att Lotus Elise 111R är snuskigt billig i USA? Till och med så billig, att när moms, avgifter, och frakt är med i priset, så känns det som man fortfarande kommer långt långt under inköpspriset i t.ex Sverige eller Tyskland.
Men, jag har naturligtvis ingen erfarenhet av att importera bil ifrån USA utan spekulerar fritt i vad som kommer kosta extra, därför tänkte jag lägga en tråd på forumet, i hopp om att någon här vet hur det fungerar och kan antingen avråda mig, eller hjälpa mig med en del frågor för att genomföra en import.
Jag skall försöka samla frågeställningarna här;
Först vad gäller kostnader;
* Vad kostar det att skicka en bil från USA till Sverige?
* Vad för övriga avgifter har jag, moms, skatt, bilregistrering?
Sen vad gäller bilen;
* Är det stor skillnad på en Elise 111R -US variant jämfört med den svenska?
* Vad kommer jag behöva göra för förändringar för att bilen ska gå igenom svensk besiktning?
Detta är väl övergripande frågor jag kommer på i detta nu, lär dyka upp en hel del fler. Om jag glömmer något eller det är något i övrigt jag bör tänka på så vore jag varmt tacksam om någon kunde nämna detta också :-).
Med hopp om en Elise till våren....
/Johan
Har varit borta från forumet ett längre tag då mina planer att köpa en Lotus Elise 111R försvann efter att jag fick andra saker att lägga pengarna på under en tid :).
Nu såhär i låga dollartider, antar jag att jag inte är ensam om att noterat att Lotus Elise 111R är snuskigt billig i USA? Till och med så billig, att när moms, avgifter, och frakt är med i priset, så känns det som man fortfarande kommer långt långt under inköpspriset i t.ex Sverige eller Tyskland.
Men, jag har naturligtvis ingen erfarenhet av att importera bil ifrån USA utan spekulerar fritt i vad som kommer kosta extra, därför tänkte jag lägga en tråd på forumet, i hopp om att någon här vet hur det fungerar och kan antingen avråda mig, eller hjälpa mig med en del frågor för att genomföra en import.
Jag skall försöka samla frågeställningarna här;
Först vad gäller kostnader;
* Vad kostar det att skicka en bil från USA till Sverige?
* Vad för övriga avgifter har jag, moms, skatt, bilregistrering?
Sen vad gäller bilen;
* Är det stor skillnad på en Elise 111R -US variant jämfört med den svenska?
* Vad kommer jag behöva göra för förändringar för att bilen ska gå igenom svensk besiktning?
Detta är väl övergripande frågor jag kommer på i detta nu, lär dyka upp en hel del fler. Om jag glömmer något eller det är något i övrigt jag bör tänka på så vore jag varmt tacksam om någon kunde nämna detta också :-).
Med hopp om en Elise till våren....
/Johan
Johan, BMW Z3 Coupé 3.0
- Nillet
- Forumadministratör
- Posts: 3660
- Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
- Location: Eslöv, Skåne
- Contact:
Det finns ett formulär att leka med på http://www.nordtrafik.se/
Klicka på "Bilimport-kalkyl"
Edit: Det finns lite skillnader (extra lampor, airbag etc), men jag vet inte alla.
När man importerar amerikanska bilar brukar det vara lite lampor som måste kopplas bort (man får inte ha röda lampor på sidan i Sverige).
Klicka på "Bilimport-kalkyl"
Edit: Det finns lite skillnader (extra lampor, airbag etc), men jag vet inte alla.
När man importerar amerikanska bilar brukar det vara lite lampor som måste kopplas bort (man får inte ha röda lampor på sidan i Sverige).
Nillet,
Tack för länken! Det ger mig en bild av kostnaderna iaf...
Så, då är frågan, vad är haken? Varför är fortfarande så mycket billigare att importera inkl alla kostnader jämfört med att köpa en Elise i Europa?
Vad är egentligen den stora skillnaden på en US-elise och en EU-elise?
/Johan
Tack för länken! Det ger mig en bild av kostnaderna iaf...
Så, då är frågan, vad är haken? Varför är fortfarande så mycket billigare att importera inkl alla kostnader jämfört med att köpa en Elise i Europa?
Vad är egentligen den stora skillnaden på en US-elise och en EU-elise?
/Johan
Johan, BMW Z3 Coupé 3.0
JohanZ3 wrote:Nillet,
Tack för länken! Det ger mig en bild av kostnaderna iaf...
Så, då är frågan, vad är haken? Varför är fortfarande så mycket billigare att importera inkl alla kostnader jämfört med att köpa en Elise i Europa?
Vad är egentligen den stora skillnaden på en US-elise och en EU-elise?
/Johan
Om man kollar på bilderna och som Nille redan konstaterat så är federal-eliserna utrustade med extra lampor på skärmarna fram. Sen tror jag du behöver intyg från Lotus när det gäller avgasvärden.
Personligen så betalar jag gärna extra för att slippa strul med import från USA är så många faktorer som kan gå fel.
Pelle75,
Jo, självklart är det mer strul och vel och risker att köpa en bil ifrån USA, det är jag fullt medveten om. Men med den låga dollarkursen och kreditoron i usa (folk säljer bilar etc för att få likvider) så lockar det inte bara med lite billigare, utan MYCKET billigare, jag hittar alltså Lotus Elise 111R från $23000 och uppåt, med dagens kurs är det 136000kr!
Någonstans blir det tillslut såpass mycket billigare att det ändå känns värt risker/kostnader att ta in en bil.
Vad gäller avgasvärden, menar du alltså att US-elise har helt andra avgasvärden jämfört med EU-elisen? Dom röda reflexerna på skärmarna känns ju som en ganska liten sak att korrigera. Men kan det verkligen vara allt?
Det jag är ute efter är egentligen haken.. För någonstans inbillar jag mig att haken måste vara mer än bara importkostnader, moms och småstrul med omregistrering, när det är SÅ mycket billigare?
/Johan
Jo, självklart är det mer strul och vel och risker att köpa en bil ifrån USA, det är jag fullt medveten om. Men med den låga dollarkursen och kreditoron i usa (folk säljer bilar etc för att få likvider) så lockar det inte bara med lite billigare, utan MYCKET billigare, jag hittar alltså Lotus Elise 111R från $23000 och uppåt, med dagens kurs är det 136000kr!
Någonstans blir det tillslut såpass mycket billigare att det ändå känns värt risker/kostnader att ta in en bil.
Vad gäller avgasvärden, menar du alltså att US-elise har helt andra avgasvärden jämfört med EU-elisen? Dom röda reflexerna på skärmarna känns ju som en ganska liten sak att korrigera. Men kan det verkligen vara allt?
Det jag är ute efter är egentligen haken.. För någonstans inbillar jag mig att haken måste vara mer än bara importkostnader, moms och småstrul med omregistrering, när det är SÅ mycket billigare?
/Johan
Johan, BMW Z3 Coupé 3.0
Helt enig, prisene i USA ser veldig gunstige ut nå om dagen. Selv med de horrible importavgiftene på biler vi har her i Norge frister det ikke så rent lite... Jeg skjønte ikke helt den kalkulatoren så jeg har ikke oversikt over hvilke kostnader det er snakk om for import til Sverige, men såvidt jeg kan se er det ikke lett å finne en 2005 Elise 111R i Tyskland for noe særlig under 40.000 euro og da må vel sluttprisen også for dere bli veldig mye rimeligere når man kan få en tilsvarende bil i USA for $30.000...? Her i Norge snakker vi om en sluttpris på ca. NOK 350.000 (SEK 410.000) fra USA og sannsynligvis minst NOK 450.000 (SEK 530.000) fra Tyskland... Hadde vært interessant å sett noen anslag på hva sluttprisen på tilsvarende biler ville blitt ved import til Sverige. Men skulle kanskje emigrere
Jeg var i kontakt med Lotus of Greenwich i New York for en stund siden, de var veldig hjelpsomme og kan sikkert gi deg svar på noen spørsmål også. De har visst lang erfaring med eksport av Lotuser rundt omkring i verden (når jeg snakket med dem var de i ferd med å eksportere en Elise til Libanon...!) Ifølge dem ligger forresten kostnaden for frakt av en bil fra USA til Tyskland på ca. $2.500. Men på Nordtrakfiks websider står det jo $1.400 for det samme. Det vil jo selvsagt variere litt utifra hvor i USA det er snakk om men dette vil jo uansett ikke være det som utgjør den store forskjellen.
Jeg har også snakket med en person i Norge som importerte en Elise fra USA i fjor og ifølge han gikk det ihvertfall rimelig greit å få bilen godkjent (og det norske Biltilsynet er ikke akkurat kjent for å være enkle å ha med å gjøre...). Lysene i skjermene måtte fjernes/maskeres for å få registrert bilen men han sa ikke noe om problemer med avgasser så vidt jeg husker. Har vanskelig for å se at det skal være store forskjeller i forhold til en "europeisk" 111R som ligger på 208 g CO2/km...?
Men en innkjøpspris på ned mot $23.000 som du antyder synes jeg høres veldig lavt ut. Jeg har fulgt med markedet nøye noen måneder nå og jeg hadde nok vært skeptisk til å gå under $30.000. De bilene jeg har sett under det har utelukkende enten gått langt (>70.000 miles) eller vært reparert etter en eller annen skade. Men mellom $30.000 og $32-33.000 har jeg sett mye som har sett veldig bra ut, da stort sett fra privatpersoner. Lotus of Greenwich antydet fra ca. $35.000 ved en evt. handel fra dem.
Se f.eks. LotusTalk og AutoTrader og Cars.com der du vil finne mange annonser. Ifølge flere på EliseTalk ligger prisene der faktisk under prisene ellers i markedet, selv om dette stort sett er biler eid av entusiaster og situasjonen derfor egentlig burde vært motsatt. Det er forresten også flere Lotus-forhandlere som jevnlig annonserer på EliseTalk.
Noen "funn" fra de siste dagene:
http://www.elisetalk.com/forums/showthread.php?t=45807
http://www.elisetalk.com/forums/showthread.php?t=53411
http://www.elisetalk.com/forums/showthread.php?t=54004
http://www.elisetalk.com/forums/showthread.php?t=51510

Jeg var i kontakt med Lotus of Greenwich i New York for en stund siden, de var veldig hjelpsomme og kan sikkert gi deg svar på noen spørsmål også. De har visst lang erfaring med eksport av Lotuser rundt omkring i verden (når jeg snakket med dem var de i ferd med å eksportere en Elise til Libanon...!) Ifølge dem ligger forresten kostnaden for frakt av en bil fra USA til Tyskland på ca. $2.500. Men på Nordtrakfiks websider står det jo $1.400 for det samme. Det vil jo selvsagt variere litt utifra hvor i USA det er snakk om men dette vil jo uansett ikke være det som utgjør den store forskjellen.
Jeg har også snakket med en person i Norge som importerte en Elise fra USA i fjor og ifølge han gikk det ihvertfall rimelig greit å få bilen godkjent (og det norske Biltilsynet er ikke akkurat kjent for å være enkle å ha med å gjøre...). Lysene i skjermene måtte fjernes/maskeres for å få registrert bilen men han sa ikke noe om problemer med avgasser så vidt jeg husker. Har vanskelig for å se at det skal være store forskjeller i forhold til en "europeisk" 111R som ligger på 208 g CO2/km...?
Men en innkjøpspris på ned mot $23.000 som du antyder synes jeg høres veldig lavt ut. Jeg har fulgt med markedet nøye noen måneder nå og jeg hadde nok vært skeptisk til å gå under $30.000. De bilene jeg har sett under det har utelukkende enten gått langt (>70.000 miles) eller vært reparert etter en eller annen skade. Men mellom $30.000 og $32-33.000 har jeg sett mye som har sett veldig bra ut, da stort sett fra privatpersoner. Lotus of Greenwich antydet fra ca. $35.000 ved en evt. handel fra dem.
Se f.eks. LotusTalk og AutoTrader og Cars.com der du vil finne mange annonser. Ifølge flere på EliseTalk ligger prisene der faktisk under prisene ellers i markedet, selv om dette stort sett er biler eid av entusiaster og situasjonen derfor egentlig burde vært motsatt. Det er forresten også flere Lotus-forhandlere som jevnlig annonserer på EliseTalk.
Noen "funn" fra de siste dagene:
http://www.elisetalk.com/forums/showthread.php?t=45807
http://www.elisetalk.com/forums/showthread.php?t=53411
http://www.elisetalk.com/forums/showthread.php?t=54004
http://www.elisetalk.com/forums/showthread.php?t=51510
Trond Håvard Bjørgum
2010 BMW sDrive23i (2013-)
2002 Honda S2000 (2009-2013)
2001 Lotus Elise S2 Race Tech (2005-2009)
2010 BMW sDrive23i (2013-)
2002 Honda S2000 (2009-2013)
2001 Lotus Elise S2 Race Tech (2005-2009)
Om du skall köpa en 111r i USA så hade jag inte köpt den billigaste man kan hitta utan kolla hos auktoriserade Lotushandlare.JohanZ3 wrote:Pelle75,
Jo, självklart är det mer strul och vel och risker att köpa en bil ifrån USA, det är jag fullt medveten om. Men med den låga dollarkursen och kreditoron i usa (folk säljer bilar etc för att få likvider) så lockar det inte bara med lite billigare, utan MYCKET billigare, jag hittar alltså Lotus Elise 111R från $23000 och uppåt, med dagens kurs är det 136000kr!
Någonstans blir det tillslut såpass mycket billigare att det ändå känns värt risker/kostnader att ta in en bil.
Vad gäller avgasvärden, menar du alltså att US-elise har helt andra avgasvärden jämfört med EU-elisen? Dom röda reflexerna på skärmarna känns ju som en ganska liten sak att korrigera. Men kan det verkligen vara allt?
Det jag är ute efter är egentligen haken.. För någonstans inbillar jag mig att haken måste vara mer än bara importkostnader, moms och småstrul med omregistrering, när det är SÅ mycket billigare?
/Johan
Räkna med att en schysst 111r i USA kostar runt 30-35K USD reggad och klar i Sverige ca 270-310K. Sen behöva vänta några månader innan man får bilen som man inte har sett. Jag vet inte om det är värt risken, men visst kan man undvara några hundratusen och chansa varför inte


De från 23000 och uppåt har jag funnit på ebay-motor. Jag kan naturligtvis inte säga något om skicket på bilarna likväl argumentera för dess sak. Jag har dock funnit de ni nämner som krockade och sedan lagade för ännu lägre peng, kring 15-16kl$... En sak verkar alla ha gemensamt dock, dom har inte gått särskilt långt, inte ens dom billigaste jag hittar. Om det beror på att dom är skruvade eller annat kan jag såklart inte heller svara på.
Jag har kontakt med en vän i USA som har bilfirma och min tanke nu senare blir att jag ska be han "hitta" bilen åt mig, eller kolla upp den åt mig och sedan hjälpa till att hitta transport etc.
Vad jag kan se bildmässigt på bilarna under $30000 så ser dom helt OK ut, en del har ju tillochmed offentliggjort en inspektion som verkar vara gjord av någon myndighet, hur det där funkar vet jag inte heller.
Men, såklart kan allt se bra ut på bild.... kan jag landa på 250k svenska KR inreggad och klar i Sverige så är jag väldigt nöjd för det är vad jag har att röra mig med just nu, om jag säljer "gympaskon" som jag kör i nu. :-)
/J
Jag har kontakt med en vän i USA som har bilfirma och min tanke nu senare blir att jag ska be han "hitta" bilen åt mig, eller kolla upp den åt mig och sedan hjälpa till att hitta transport etc.
Vad jag kan se bildmässigt på bilarna under $30000 så ser dom helt OK ut, en del har ju tillochmed offentliggjort en inspektion som verkar vara gjord av någon myndighet, hur det där funkar vet jag inte heller.
Men, såklart kan allt se bra ut på bild.... kan jag landa på 250k svenska KR inreggad och klar i Sverige så är jag väldigt nöjd för det är vad jag har att röra mig med just nu, om jag säljer "gympaskon" som jag kör i nu. :-)
/J
Johan, BMW Z3 Coupé 3.0
Det blir såpass rimelig ja... Da hadde ikke jeg vært i tvil ihvertfallJohanZ3 wrote:kan jag landa på 250k svenska KR inreggad och klar i Sverige så är jag väldigt nöjd

Trond Håvard Bjørgum
2010 BMW sDrive23i (2013-)
2002 Honda S2000 (2009-2013)
2001 Lotus Elise S2 Race Tech (2005-2009)
2010 BMW sDrive23i (2013-)
2002 Honda S2000 (2009-2013)
2001 Lotus Elise S2 Race Tech (2005-2009)
Nå er det for første gang til salgs en "Federal Elise" her i Norge, og for en pris han prøver seg på... Fullt mulig å hente en tilsvarende bil fra USA for minst 100.000 kroner under dette prisforlangende.
http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... T.svl=Link
http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... T.svl=Link
Trond Håvard Bjørgum
2010 BMW sDrive23i (2013-)
2002 Honda S2000 (2009-2013)
2001 Lotus Elise S2 Race Tech (2005-2009)
2010 BMW sDrive23i (2013-)
2002 Honda S2000 (2009-2013)
2001 Lotus Elise S2 Race Tech (2005-2009)
Måste vara döden att vara bilintresserad och bo i Norgetrondhb wrote:Nå er det for første gang til salgs en "Federal Elise" her i Norge, og for en pris han prøver seg på... Fullt mulig å hente en tilsvarende bil fra USA for minst 100.000 kroner under dette prisforlangende.
http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... T.svl=Link


For de som liker svart:
http://www.lotusofgreenwich.com/cars.ph ... bcat=elise
Edit 1: eller, som meg, blått
Californiakjørt i bare 10.000 miles høres ikke verst ut.
http://www.cars.com/go/search/detail.js ... =251900538
Edit 2: likte også denne fargen
http://www.elisetalk.com/forums/showthread.php?t=53235
http://www.lotusofgreenwich.com/cars.ph ... bcat=elise
Edit 1: eller, som meg, blått

http://www.cars.com/go/search/detail.js ... =251900538
Edit 2: likte også denne fargen

http://www.elisetalk.com/forums/showthread.php?t=53235
Trond Håvard Bjørgum
2010 BMW sDrive23i (2013-)
2002 Honda S2000 (2009-2013)
2001 Lotus Elise S2 Race Tech (2005-2009)
2010 BMW sDrive23i (2013-)
2002 Honda S2000 (2009-2013)
2001 Lotus Elise S2 Race Tech (2005-2009)
-
- Användare
- Posts: 1
- Joined: Mon 23 Jun, 2008 16:56
- Location: Smålandsstenar
- Contact:
Såvidt jeg vet har ingen Eliser xenonlys så akkurat det skulle ikke være noe problem
Derimot har jeg hørt at ihvertfall Biltilsynet her i Norge ikke er like positivt innstilt til LED-lysene bak som finnes på biler fra 2006 og senere. Dessuten må lysene i skjermene på siden kobles ut.

Derimot har jeg hørt at ihvertfall Biltilsynet her i Norge ikke er like positivt innstilt til LED-lysene bak som finnes på biler fra 2006 og senere. Dessuten må lysene i skjermene på siden kobles ut.
Trond Håvard Bjørgum
2010 BMW sDrive23i (2013-)
2002 Honda S2000 (2009-2013)
2001 Lotus Elise S2 Race Tech (2005-2009)
2010 BMW sDrive23i (2013-)
2002 Honda S2000 (2009-2013)
2001 Lotus Elise S2 Race Tech (2005-2009)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 2 guests