Jag har aldrig reflekterat över varför det heter overdrive och inte bara exempelvis 5:ans växel?
På min MG satt overdriven som en spak i panelen och var applicerbar på 3 resp. 4 växel, men på min Esprit ligger den ju som bekant precis som en femte växel. Är det bara ett föråldrat uttryck eller är det en annan teknisk lösning?
Mvh/Jörgen
Overdrive Vs. 5:e växlen?
Re: Overdrive Vs. 5:e växlen?
ETT SVAR FRÅN EN NÄSTAN OKUNIG, ÄR ATT EN OVERDRIVE ÄR EN TILLSATSLÅDA SOM MONTERAS EFTER DEN ORDINARIE VÄXELLÅDAN. DEN ÄR OFTA STYRD ELEKTRSIKT VIA EN KNAPP ELLER SPAK. EFTERSOM DEN MONTERAS EFTER ORDINARIE LÅDA , GER DET EN KORTARE KARDAN SOM RESULTAT.
OCH SOM DU NÄMNER SÅ KAN DE FUNGERA PÅ FLERA VÄXLAR, JAG TROR ATT DET HAR ATT GÖRA MED VRIDMOMENTET, VARFÖR DU INTE KAN ANVÄNDA OVERDRIVE PÅ LÄGRE VÄXLAR.
DETTA VAR ETT ENKELT SÄTT ATT SÄNKA FÖRBRUKNINGEN/ VARVTALET PÅ 50 OCH 60 TALET.
ATT DU SEDAN OFTAST ANVÄNDER 5:AN SOM EN VÄXEL MED VÄRDE LÄGRE ÄR 1:1 ( TEX 0,9:1)
GER SAMMA EFFEKT.
TROLIGEN MER KOMPLISERAT ATT BYGGA EN 5-VÄXLAD LÅDA.
OCH SOM DU NÄMNER SÅ KAN DE FUNGERA PÅ FLERA VÄXLAR, JAG TROR ATT DET HAR ATT GÖRA MED VRIDMOMENTET, VARFÖR DU INTE KAN ANVÄNDA OVERDRIVE PÅ LÄGRE VÄXLAR.
DETTA VAR ETT ENKELT SÄTT ATT SÄNKA FÖRBRUKNINGEN/ VARVTALET PÅ 50 OCH 60 TALET.
ATT DU SEDAN OFTAST ANVÄNDER 5:AN SOM EN VÄXEL MED VÄRDE LÄGRE ÄR 1:1 ( TEX 0,9:1)
GER SAMMA EFFEKT.
TROLIGEN MER KOMPLISERAT ATT BYGGA EN 5-VÄXLAD LÅDA.
STELLAN
2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
Re: Overdrive Vs. 5:e växlen?
Jag ska försöka mig på en någorlunda enkel förklaring. Som Stellan skriver så avser beteckningen "overdrive" eller "överväxel" oftast lösningen då en elektriskt styrd planetväxel sattes på bakre gaveln av en vanlig 4-växlad låda. Planetväxeln tog ned varvtalet på kardanaxeln med ca 20%. Den kunde ofta kopplas in på både 3:an och 4:an. Det var dock en ganska dyr och tung konstruktion, och kopplingen i överväxeln utsattes för slitage.
På en traditionell 4-växlad låda för bakhjulsdrift är 4:an "direkt", dvs varvtalet på svänghjulet och kardanaxeln är samma, och kraften går "rakt igenom" lådan. När man sedan började bygga 5-växlade lådor så lade man ofta 5:an som "överväxel", dvs det var fortfarande 4:an som var direkt och 5:an tog ned vartalet mellan svänghjul och kardan ca 20%. Dock finns det 5-växlade lådor som är mer tätstegade och har 5:an som direktväxel.
Allt ovan gäller bakhjulsdrivna bilar med motorn fram. När man kommer till framhjulsdrivna bilar och mittmotorbilar så är det inte lika lätt att tala om överväxel, eftersom där går kraften i växellådan in på en axel och ut på en annan axel, och då har man nästan alltid något utväxlingsförhållande mellan de två axlarna. Men även här kan man säga att bilen har en överväxel om varvtalet på axeln till slutväxeln är lägre än ingående varvtalet på svänghjulet.
På en traditionell 4-växlad låda för bakhjulsdrift är 4:an "direkt", dvs varvtalet på svänghjulet och kardanaxeln är samma, och kraften går "rakt igenom" lådan. När man sedan började bygga 5-växlade lådor så lade man ofta 5:an som "överväxel", dvs det var fortfarande 4:an som var direkt och 5:an tog ned vartalet mellan svänghjul och kardan ca 20%. Dock finns det 5-växlade lådor som är mer tätstegade och har 5:an som direktväxel.
Allt ovan gäller bakhjulsdrivna bilar med motorn fram. När man kommer till framhjulsdrivna bilar och mittmotorbilar så är det inte lika lätt att tala om överväxel, eftersom där går kraften i växellådan in på en axel och ut på en annan axel, och då har man nästan alltid något utväxlingsförhållande mellan de två axlarna. Men även här kan man säga att bilen har en överväxel om varvtalet på axeln till slutväxeln är lägre än ingående varvtalet på svänghjulet.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.