Jag har aldrig riktigt satt mig in i vad som gäller, men på Teknikens Världs hemsida fann jag följande (är det verkligen inte mer att tänka på än det här? trodde man skulle vara halvt jurist fär att ro hem ett sånt projekt) Man blir ju lite sugen om bara pundet ville gå ner lite.
"Importera rätt – så går det till
Följ våra fyra steg så går ditt importköp i lås utan problem.
STEG 1
Från EU-länderna kan du importera alla typer av personbilar. Enda kravet är att de har varit ”i trafik”. Ingen extra tull eller moms betalas i Sverige. Bara om bilen har gått mindre än 600 mil eller är nyare än ett halvår ska moms betalas i Sverige. Köper du en sådan bil ska du få tillbaka moms från inköpslandet efter det att du har betalt svensk moms.
STEG 2
Få bilen hemkörd på lastbil eller kör hem bilen själv på utländska exportregistreringsskyltar. Du ska inte stanna i tullen, kör direkt hem. På bilprovningen gör du en registrerings- och kontrollbesiktning. Pris 2 170 kronor. Bilens utländska registreringsdokument är underlag.
Boka registreringsbesiktningen innan du åker i väg för att köpa bilen så att du slipper kötid. Efter besiktningen kommer nya svenska registreringsskyltar med posten.
STEG 3
Äldre bilar kan behöva kompletteras med en sidoblinkers i framskärmen. Det har alltid nyare modeller, från och med mitten av 1990-talet.
STEG 4
Ställ på bilen, försäkra bilen i ett svenskt försäkringsbolag. Efter påställning kommer räkning på skrotningspremien på 1 500 kronor samt en räkning på den vanliga vägskatten. Tuta och kör!"
/Jörgen