Jag får väl fortsätta som gott föredöme och plocka fram min andra Lotus ur leksakslådan och berätta lite om den.
Lotus Elan har ju stått högt upp på min önskelista i många år. I mitten av 80-talet sålde jag lite Volvoaktier som vi fått köpa förmånligt som Volvoanställda, och det räckte till att ge Morgan i Lerum i uppdrag att ta hem en Elan S2 från England. Den genomgick en löpande renovering och användes som utflyktsbil, men försvann på konstiga vägar i en skilsmässa 1992. Sedan dess har jag hoppats att jag någon gång skulle få möjlighet att köpa en igen, och sommaren 2009 stod det en Elan Sprint till salu på en bilfirma på Hisingen. Efter provkörning och konsultation av Morgan igen så lade jag ett bud på den och det accepterades till min förvåning.
Bilen hade importerats från England 1978 av en av bröderna Roxlin i Skåne (välkända i MGCC) och redan då (!) genomgick den en renovering under åren 1978-1982. Något år senare såldes den till en gentleman i Skåne som hade den i 19 år, och sedan hamnade den i Göteborg hos en annan äldre herre som hade den till 2009. Han kände sig då tvungen att sälja den då hans nästan 80-åriga fru hade svårt att komma i och ur bilen, så den byttes in på bilfirman mot en BMW Z4 (!).
Av bilens historia att döma så förstår man att den är i stort sett helt i originalskick, och det var bl a det som gjorde mig intresserad, då många Elaner idag är modifierade och lite "sönderskruvade". De omedelbara åtgärderna som jag gjort är att ta bort de anskrämliga varselljusen (se bild) och den tjocka teddyklädseln som satt på stolarna. Under den fanns originalklädseln väl bevarad. Sedan har jag monterat en elfläkt, då bilen helt saknade kylfläkt och det fungerar inte så bra om man fastnar i bilköerna i Göteborg. Nästa steg blir att få på nya stötdämpare, för de som sitter på nu är mer som cykelpumpar. Det hade inte varit fel att hitta en svart suflett, men den blå som fanns till bilen är som ny så det är synd att ersätta den. Men å andra sidan så ska denna bil i första hand avnjutas i gott väder med sufletten i bagageluckan!
Lotus Elan S4 Sprint -71
Lotus Elan S4 Sprint -71
- Attachments
-
- Fint originalskick, men varselljusen är nu borta!
- CIMG2133 - Kopia.JPG (135.36 KiB) Viewed 9228 times
-
- Blå sufflett är väl inte den bästa färgkombinationen, men den ska ju mest ligga i bagageluckan.
- CIMG3046 - Kopia.JPG (152.75 KiB) Viewed 9185 times
-
- Spinkig ratt, men den har ju Colin Chapmans autograf på ekrarna.
- CIMG2131 - Kopia.JPG (153.84 KiB) Viewed 9224 times
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Re: Lotus Elan S4 Sprint -71
Fin elan !
Kan vara så att farsan ringde på denna , har för mej att han pratade om någon S4a för nått år sen.
Har det blivit något skruvande med den inför den kommande våren ?
Kan vara så att farsan ringde på denna , har för mej att han pratade om någon S4a för nått år sen.
Har det blivit något skruvande med den inför den kommande våren ?
Andreas Tysk
Lotus Europa S1 - 68
MGB GTSR - 70
Mini Van "1380 JANA" - 65
Lotus Europa S1 - 68
MGB GTSR - 70
Mini Van "1380 JANA" - 65
Re: Lotus Elan S4 Sprint -71
Nu ska snart framvagnen få sin behövliga genomgång. Var hos Morgan i Lerum i lördags för en diagnos, och vi kommer att sasta på nya hårda bussningar för styrväxeln och nya ställbara fjädrar och stötdämpare. Förhoppningsvis så kommer det att bota bilens något vingliga uppträdande på vägen.
- Attachments
-
- Framvagnsdiagnos hos Morgan i Lerum.JPG (247.17 KiB) Viewed 8410 times
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.