RHD > LHD

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
Puttriken
Forumberoende

RHD > LHD

Post by Puttriken »

Hejsan!  :wave:

Jag är ny här på forumet. Jag heter Patrik, är 41år och bor i Borås.
Mitt intresse för en Lotus Elise började förra sommaren och framåt hösten/vintern i år kommer jag troligtvis
ha sparat ihop tillräckligt (plus ett litet lån) för att kunna köpa mig en S1 eller S2.
Har faktiskt inte bestämnt än vilket jag hellst vill ha. :steer:

Jag har en liten fråga, jag har förstått att det är svårt att själva bygga om till vänsterstyrt och jag är inte
tillräckligt händig för att våga mig på något sådant.
Finns det någon (seriös) firma som gör detta? Hellst på västkusten, men övriga Sverige funkar också.

Nä, jag vill inte lära mig att sitta på höger sida och köra..  :bang:
Patrik Törnqvist, Helsingborg.
Image
Ex ägare till bilen ovan, Elise 135 Sport -99
Hans Bourghardt
Stamgäst

Re: RHD > LHD

Post by Hans Bourghardt »

Hej Patrik,

Du ska absolut prata med Morgan på Bennets. Han har hållit på med Lotus i decennier och kan säkert hjälpa dig med ombyggnad från RHD till LHD.

Du når Morgan på: sportscars@bennetsimport.se eller tfn 0302-232 36

Hälsningar

Hans Bourghardt
Lotus Elan S4, 1968
Puttriken
Forumberoende

Post by Puttriken »

Hej Hans!

Bennets verkar vara perfekt för mig och inte så långt ifrån mig heller. Tack för tipset!

Mvh Patrik.
Image
trondhb
Forumberoende

Post by trondhb »

Noen som vet hva ca:pris på en slik ombygning vil bli i Sverige? lotus-cars.eu i Belgia har priser fra €3.990 (35.000 SEK) for S1 og €4.990 (44.000 SEK) for S2.

Kunne vært interessant å vite så billig Elisene er i England om dagen, en fin 2004/2005 111S til under €15.000 ser for eksempel ganske rimelig ut til og med med norske avgifter inkalkulert...
Trond Håvard Bjørgum
2010 BMW sDrive23i (2013-)
2002 Honda S2000 (2009-2013)
2001 Lotus Elise S2 Race Tech (2005-2009)
Puttriken
Forumberoende

Post by Puttriken »

Fick ett PM från en som ville att jag ska dela med mig om info som jag får om en ombyggnation. Jag fick mail av Morgan på Bennets
och hade tänkt att posta det här, men hjärnan gick i  :slow: fart så det hade inte blivit gjort än.. (Tack för påminnelsen)

Mvh Patrik.
Hej Patrik,

Delar ca 25.000 - 30.000 + moms inkl oförutsedda utgifter, man brukar ju hitta en del när man river i en bil, moms kommer till.

Arbete; svårt att uppskatta, jag har inte gjort det, men skulle tippa på minst om inte mer än reservdelskostnaden, det där måste jag kolla på lite närmare.

Frågan är väl om det är ekonomiskt försvarbart, jag är tveksam, en LHS bil, svensksåld kostar ju mer men glöm inte att bilarna här hemma endast är använda halva året kan även vara så med bilar från Tyskland och det är värt mycket, finns fina bilar från England också men de flesta köres året om står ute mm..

Kan nog inte börja på ett sådant här jobb förrän sensommar eller höst, det är ''smällfullt'' till maj -juni som det nu ser ut.

Tack för din förfrågan och lycka till med ditt Elise-sökande, hittar du ngt får du gärna höra av dig, jag kanske känner till den.

Hälsningar / Morgan Hultgren
Image
oodsell
Ordförande i Lotusklubben

Post by oodsell »

Titta på tråden som A Annell har skrivit under "Våra bilar". Han har byggt om från RHD till LHD under hösten. Resultatet ser bra ut men man kan verkligen undra om det lönar sig rent ekonomiskt. Om jag var ute efter en billig Elise så skulle jag nog nöja mig med en högerstyrd.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
a_annell
Forumberoende

Post by a_annell »

Ja, du har kanske rätt men jag tror att det om man skulle vilja sälja ha lättare med ratten på "rätt" sida. För egen del skulle jag ha lämnat ratten kvar på höger sida men det var för frugans skull annars hade jag nog lagt pengarna (styft 15000) på tex nya stötdämpare och extra fäljar med R-däck. Får man det gjort hos en firma för 40000:- tror jag att man kommit billigt undan så det finns ingen ekonomi i att lämna bort det och är det nån som har tänkt att gör det själv är jag gärna bollplank
Nybliven Eliseägare
magwal
Användare

Post by magwal »

Konverterings kit mellan RHD och LHD kostar idag "bara" 1400€. Kolla på : http://www.elise-shop.com/s1-rhd-lhd-co ... 25_68.html

Någon som gjort detta? Tidsåtgång och komplexitet?

/Magnus
Kör MGF, men är sugen på Lotus Elise.
Sam
Stamgäst

Post by Sam »

Inte speciellt svårt att bygga om till LHD och jag planerar att göra det när tillfälle ges.
Tycker iofs inte att RHD är något som stör i en Elise men bilen blir bra mkt mer attraktiv vid eventuell försäljning.
Planerar inte att sälja min på länge och lägger därför pengarna på andra delar som chassie/aerodynamik.
Observera att angivna 1400 euro är utan moms så med moms och frakt är det närmare 20000:- i delar.
Jobbet som sådant skulle jag tro tar nån vecka om man är yrkesmekaniker som jag.
Är man hyfsat mek-kunnig klarar man ut det över vintervilan men ta gott om bilder efterhand så ni har något att referera till.
MVH/Sammy
Sammy Nilsson/HBG
Post Reply