Hej allihopa,
Detta är mitt första inlägg här, och jag hoppas jag inte stör er med en tråd ni sett många gånger förut!
För ungefär ett halvår sedan blev jag förälskad i Lotus' bilar - jag såg en Exige 06 i parkeringsplatsen där jag jobbar och sedan dess har jag blivit besatt som en galning, och börjat spara pengar för att köpa en egen Lotus.
Läget är såhär - Exige:n känns kanske lite för hardcore/tävlingsinriktad för min smak, speciellt med tanke på att jag inte kört eller ägt en sportbil förut, och därför funderar jag mest på antingen en Elise 111R eller Esprit S4s/V8. Jag skulle helst föredra Esprit:n av en rad olika anledningar, dock är jag väldigt rädd att gå hela vägen och bara köpa en pga följande:
Det verkar vara en grundregel att om man skall äga en Esprit, skall man vara beredd på enorma kostnader för att kontinuerligt laga/underhålla bilen. På brittiska hemsidor har jag sett tummregler såsom "2000-2500 pund om året". I Sverige, speciellt här i Stockholm verkar det saknas bra verkstäder till just Lotus, vilket gör mig ännu mer tveksam. Har jag fått ett dåligt intryck eller stämmer ovanstående?
Har för mig att saker och ting blir ännu dyrare här i Sverige vilket bara kommer öka kostnaden. På det viset känns Elise:n som ett säkrare kort. Därför tänkte jag kolla med er här på Lotus Performance innan jag går vidare. Ni som äger/ägt en Esprit V8 - hur ser verkligheten ut?
Tackar tusen gånger på förhand
MVH
Vanya
Lotus Esprit V8 i Stockholm - bra eller dålig idé?
Lotus Esprit V8 i Stockholm - bra eller dålig idé?
Vanya Stanisavljevic
Esprit SE '91
Esprit V8 '96
Esprit SE '91
Esprit V8 '96
- Nillet
- Forumadministratör
Re: Lotus Esprit V8 i Stockholm - bra eller dålig idé?
Hej och välkommen!
Esprit är inte mitt område men det finns en klubbmedlem som skruvar Esprit åt många i Stockholm.
Lasse: http://lccs.nu/forum/memberlist.php?mod ... ofile&u=61
Ordföranden bor i Stockholm och har tillsammans med sin bror ett antal Esprit, vet ej hur många V8 dock.
Det kommer strax en massa inlägg från Espritägare, hav tålamod då alla inte läser på forumet dagligen...
Esprit är inte mitt område men det finns en klubbmedlem som skruvar Esprit åt många i Stockholm.
Lasse: http://lccs.nu/forum/memberlist.php?mod ... ofile&u=61
Ordföranden bor i Stockholm och har tillsammans med sin bror ett antal Esprit, vet ej hur många V8 dock.
Det kommer strax en massa inlägg från Espritägare, hav tålamod då alla inte läser på forumet dagligen...
Låter lovande! Jag hade verkligen hoppats på att träffa några som skruvar själva. Jag skulle gärna vilja lära mig lite grann!
Vanya Stanisavljevic
Esprit SE '91
Esprit V8 '96
Esprit SE '91
Esprit V8 '96
- Bjarne
- Forumberoende
Har ingen erfarenhet av Esprit (bortsett från att de ser väldigt snygga ut), men för att välja bil försök komma till någon träff och be att få provsitta och eventuellt provåka.
Elise/Exige är nog lite mindre bekväm, men betydligt bekvämare än vad jag trodde då jag först provade.
Beroende på motor så kan de även ha ett helt underbart motorljud (Rover och MV Agusta är de enda raka fyror jag hört som låter bra), V8'or brukar låta bra överlag...
Det är du som skall ha bilen, vad vi andra tycker är egentligen oväsentligt, vilken vi tycker är bäst syns troligen på vilken vi har
Kostnader för en Esprit har jag ingen aning om, en Elise/Exige kan vara billig, men kan också springa iväg med hur mycket som helst (håller bilen så finns det massor med dämpare, fälgar och kolfiber som lockar)...
Elise/Exige är nog lite mindre bekväm, men betydligt bekvämare än vad jag trodde då jag först provade.
Beroende på motor så kan de även ha ett helt underbart motorljud (Rover och MV Agusta är de enda raka fyror jag hört som låter bra), V8'or brukar låta bra överlag...
Det är du som skall ha bilen, vad vi andra tycker är egentligen oväsentligt, vilken vi tycker är bäst syns troligen på vilken vi har
Kostnader för en Esprit har jag ingen aning om, en Elise/Exige kan vara billig, men kan också springa iväg med hur mycket som helst (håller bilen så finns det massor med dämpare, fälgar och kolfiber som lockar)...
00 - Ducati 748
07 - Ducati Hypermotard
Miss Sophies hemsida
My guardian angel is quick, I just try to keep up...
Leklådan består av:
75 - SAAB 96 Silver
99 - Lotus Elise
00 - Ducati 748
07 - Ducati Hypermotard
Miss Sophies hemsida
My guardian angel is quick, I just try to keep up...
Låter som en bra idé att komma till en träff - men blir inte folk upprörda däremot om man bara dyker upp utan att ha en egen Lotus?
Jag tänkte iaf flyga till London och spana runt (finns hur många Lotusar som helst i England), och provköra ett par ex.
Mest viktigt för mig är att försäkra mig själv om att jag inte kommer o köpa en bil som kräver 30,000kr i reparationer per år. Det och att åtminstone komma i kontakt med entusiaster som mechar själva och som är villiga att lära ut sin kunskap lite grann. Men oavsett vilken jag köper lär jag bli nöjd. Uppgraditis är en helt annan sjukdom som man förstås lever med utav ren kärlek för sin bil. Men kommer det påtvingade reparationskostnader 5 ggr om året lär kärleken väl ta slut...eller? :P
Jag tänkte iaf flyga till London och spana runt (finns hur många Lotusar som helst i England), och provköra ett par ex.
Mest viktigt för mig är att försäkra mig själv om att jag inte kommer o köpa en bil som kräver 30,000kr i reparationer per år. Det och att åtminstone komma i kontakt med entusiaster som mechar själva och som är villiga att lära ut sin kunskap lite grann. Men oavsett vilken jag köper lär jag bli nöjd. Uppgraditis är en helt annan sjukdom som man förstås lever med utav ren kärlek för sin bil. Men kommer det påtvingade reparationskostnader 5 ggr om året lär kärleken väl ta slut...eller? :P
Vanya Stanisavljevic
Esprit SE '91
Esprit V8 '96
Esprit SE '91
Esprit V8 '96
-
Flugviktaren
- Användare
Om du är orolig över höga driftskostnader kanske du ska fundera över en fyrcylindrig Esprit? Effektskillnaden är inte SÅ stor, särskilt inte om du tar hänsyn till att en V8 är tyngre. Däremot är en fyra avsevärt billigare att äga. Själv kör jag en Turbo SE utan servostyrning och ABS vilket gör den till en häck när man åker in till stan men man kan ju välja en senare fyra och få alla bekvämligheter.
Ljudet är inte heller en stor grej om du frågar mig, Lotus V8 är en så kallad flat crank så den mullrar inte som "vanliga" åttor, å andra sidan finns det tekniska fördelar som tilltalar med den lösningen.
Johnny
Esprit Turbo SE -90
Jaguar MkII -67
Ljudet är inte heller en stor grej om du frågar mig, Lotus V8 är en så kallad flat crank så den mullrar inte som "vanliga" åttor, å andra sidan finns det tekniska fördelar som tilltalar med den lösningen.
Johnny
Esprit Turbo SE -90
Jaguar MkII -67
Johnny
Esprit Turbo SE -90
Esprit Turbo SE -90
Jorå du har helt rätt - jag har inte uteslutat en S4/S4s! Vill helst ha servostryning, vilket de har iofs.
S4:an och senare V8:or sägs vara mest pålitliga, så det är i alla fall något.
S4:an och senare V8:or sägs vara mest pålitliga, så det är i alla fall något.
Vanya Stanisavljevic
Esprit SE '91
Esprit V8 '96
Esprit SE '91
Esprit V8 '96
- Rickard
- Svårt Lotus-beroende
Espriten är en underbar bil, själv föredrar jag den 4cylindriga, den har "samma prestanda" (i stort sett) men en pålitligare motor & är betydligt billigare att äga när det gäller service & reservdelskostnader.
Att äga en Esprit & bo i Stockholm är dessutom en perfetk kombination då tidigare nämnda Esprit guru Lasse W bor där & servar espriter på löpandeband, det inte han kan om esprit är inte värt att veta.
Jag har själv beslutat mig för att sälja min Esprit S4:a efter 8 år, så om du är spekulant på en riktigt fin & välmående S4:a kan du höra av dig. Jag har 5 bilar, 2 motorcyklar & numera även en sambo så nånting måste bort för att tiden ska räcka till
http://www.blocket.se/jonkoping/Lotus_E ... ?ca=17&w=1
Att äga en Esprit & bo i Stockholm är dessutom en perfetk kombination då tidigare nämnda Esprit guru Lasse W bor där & servar espriter på löpandeband, det inte han kan om esprit är inte värt att veta.
Jag har själv beslutat mig för att sälja min Esprit S4:a efter 8 år, så om du är spekulant på en riktigt fin & välmående S4:a kan du höra av dig. Jag har 5 bilar, 2 motorcyklar & numera även en sambo så nånting måste bort för att tiden ska räcka till
http://www.blocket.se/jonkoping/Lotus_E ... ?ca=17&w=1
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...
Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
Hej Rickard, tack för tipsen!
Din Esprit är faktiskt exakt den kombination jag är ute efter - röd med krämfärgad läder på insidan, och en "mid-wing"! Jag tänkte åka till London och skaffa mig en då de är ca 100,000kr billigare där borta (har dessutom ett hus där så behöver inte stanna i hotel under tiden!)
Önskar dig däremot lycka till med den!
Jag ska ta kontakt med Lasse W asap, men skulle du kunna uppskata grovt vad reparationskostnaderna låg på för din Esprit under åren?
Tack igen!
Din Esprit är faktiskt exakt den kombination jag är ute efter - röd med krämfärgad läder på insidan, och en "mid-wing"! Jag tänkte åka till London och skaffa mig en då de är ca 100,000kr billigare där borta (har dessutom ett hus där så behöver inte stanna i hotel under tiden!)
Önskar dig däremot lycka till med den!
Jag ska ta kontakt med Lasse W asap, men skulle du kunna uppskata grovt vad reparationskostnaderna låg på för din Esprit under åren?
Tack igen!
Vanya Stanisavljevic
Esprit SE '91
Esprit V8 '96
Esprit SE '91
Esprit V8 '96
Mitt tips är att köpa 4 cylindrigt svenskägt och vänsterstyrt. Lägg på kostnader för C service på köpet + gör en genuin lista där du prickar av minsta fel på bilen och förhandla om priset.
Kom överens med den som du köper bilen av att få försöka få göra ett M-test. Se inte en resa till t.ex. Göteborg varje år som ett problem för serva utan som en härlig utflykt. Lär dig lite själv och du kommer ha en fantastisk bil. Låter som klyshor men det är lätt att förföras och glömma bort när man väl står där och ska köpa/inspektera
Du får gärna höra av dig om du vill ha mer tips och råd.
Hälsar, Fredrik
Kom överens med den som du köper bilen av att få försöka få göra ett M-test. Se inte en resa till t.ex. Göteborg varje år som ett problem för serva utan som en härlig utflykt. Lär dig lite själv och du kommer ha en fantastisk bil. Låter som klyshor men det är lätt att förföras och glömma bort när man väl står där och ska köpa/inspektera
Du får gärna höra av dig om du vill ha mer tips och råd.
Hälsar, Fredrik
Lotus Lös