Mera pulver
Mera pulver
Hej,
Har en Elise med Rovers VVC motor på 157hp, skulle gärna vilja ha lite extra effekt och undrar om någon med erfarenhet kan ge lite råd.
Har kollat runt lite på nätet och det känns inte självklart vad som kan göras, är turbo ett alternativ eller rekomenderas annat?
Tacksam för tips och åsikter!
Har en Elise med Rovers VVC motor på 157hp, skulle gärna vilja ha lite extra effekt och undrar om någon med erfarenhet kan ge lite råd.
Har kollat runt lite på nätet och det känns inte självklart vad som kan göras, är turbo ett alternativ eller rekomenderas annat?
Tacksam för tips och åsikter!
Daniel A
Lotus Elise 111S -02
Lotus Elise 111S -02
- Nillet
- Forumadministratör
Re: Mera pulver
Jag tror att de flesta här på forumet inte tycker att hästkrafter är viktigast.
Därför tror jag att de flesta inte har så mycket erfarenhet, men hoppas du får svar ändå.
I England brukar de byta till honda- eller audi-motorer.
Därför tror jag att de flesta inte har så mycket erfarenhet, men hoppas du får svar ändå.
I England brukar de byta till honda- eller audi-motorer.
Hej Daniel
Grattis till bästa Elise varianten ;)
S2 111 är i grunden tänkt som cruiser-variant med lite mera effekt än std varianten. För att få mera knuff finns det enkla saker du kan göra som inte kostar skjortan och som ger bra utdelning
1) Byt växlelådan till en låda om har kortare utväxling - detta ger en rejäl uppdatering och betydligt mera driv
2) Lättare svänghjul och byte tilll öppnare avgas-system
Med dessa två punkter har du rejält snabb bil och klart gott punch och sportigare karaktär :)
Vill du ha mera kan man uppdatera topplocket med trimmad variant som tillsammans med ett eftermarknad sprut ger ~20 hk till men framför allt mera momment som faktiskt är viktigare än hk, effektökningar < 30 hk är i min vy inte värt att ge sig på. Ser man till vad det kostar tror jag det är bättre att stanna vid punkt 1 och 2 och sen byta bil eller motor som nästa steg.
Tack
Joachim
Grattis till bästa Elise varianten ;)
S2 111 är i grunden tänkt som cruiser-variant med lite mera effekt än std varianten. För att få mera knuff finns det enkla saker du kan göra som inte kostar skjortan och som ger bra utdelning
1) Byt växlelådan till en låda om har kortare utväxling - detta ger en rejäl uppdatering och betydligt mera driv
2) Lättare svänghjul och byte tilll öppnare avgas-system
Med dessa två punkter har du rejält snabb bil och klart gott punch och sportigare karaktär :)
Vill du ha mera kan man uppdatera topplocket med trimmad variant som tillsammans med ett eftermarknad sprut ger ~20 hk till men framför allt mera momment som faktiskt är viktigare än hk, effektökningar < 30 hk är i min vy inte värt att ge sig på. Ser man till vad det kostar tror jag det är bättre att stanna vid punkt 1 och 2 och sen byta bil eller motor som nästa steg.
Tack
Joachim
Effekt är kanske inte viktigast, men det är ju inte oviktigt för det! :)
Jag har kikat runt lite (väldigt lite) på hur man kan trimma en VVC.
Sätter man i andra fasta kammar och ventilfjädrar kan man nog få upp effekten lite på högre varvtal, speciellt om man filar lite i insug och utblåskanaler (om man vet vad man gör). Skall man varva mer kräver det nog också att motorn är i riktigt bra skick och att man kollat över balansering m.m.
(sen kanske det är tveksamt om det är en förbättring om effekten på lägre varvtal blir sämre)
Kompressor är väl ett annat alternativ om man känner sig rik :)
http://forums.seloc.org/viewthread.php? ... 41&page=11
Annars tror jag på Josens råd, en mer tätstegad växellåda och lättare svänghjul (behöver man balansera svänghjul tillsammans med motorn?)
(Annars kan du ju alltid köpa en s1 och hiva i motorn i! Då vinner du lite vikt... ;) )
Jag har kikat runt lite (väldigt lite) på hur man kan trimma en VVC.
Sätter man i andra fasta kammar och ventilfjädrar kan man nog få upp effekten lite på högre varvtal, speciellt om man filar lite i insug och utblåskanaler (om man vet vad man gör). Skall man varva mer kräver det nog också att motorn är i riktigt bra skick och att man kollat över balansering m.m.
(sen kanske det är tveksamt om det är en förbättring om effekten på lägre varvtal blir sämre)
Kompressor är väl ett annat alternativ om man känner sig rik :)
http://forums.seloc.org/viewthread.php? ... 41&page=11
Annars tror jag på Josens råd, en mer tätstegad växellåda och lättare svänghjul (behöver man balansera svänghjul tillsammans med motorn?)
(Annars kan du ju alltid köpa en s1 och hiva i motorn i! Då vinner du lite vikt... ;) )
Stefan Andersson
Lotus Elise -97
Lotus Elise -97
Nej behövs inte, jag har plågat min en säsong med mycket studsande på varvtalsstoppet utan att det hänt något :)Annars tror jag på Josens råd, en mer tätstegad växellåda och lättare svänghjul (behöver man balansera svänghjul tillsammans med motorn?)
Min S2:a VVC väger 740 kg med 10 l soppa, visserligen strippad men tidiga S2:or är nästa i klass med S1:or. Det finns 10 kg till att hämta lätt :) Dvs S2 K den bästa modellen ;)(Annars kan du ju alltid köpa en s1 och hiva i motorn i! Då vinner du lite vikt... ;) )
Det var lätt! Tror min s1 väger där nånstans (har för mig det var 720 eller 740 på besiktningens våg när jag importerade, men det kanske var med lite mer bensin :))
För att återgå till trim:
Funderar man på turbo finns det väl en variant på rovermotorn med turbo. Då kan man kanske plocka grenrör om man inte vill göra ett eget (om det nu får plats...)
Fast turbo är ju fusk... ;)
För att återgå till trim:
Funderar man på turbo finns det väl en variant på rovermotorn med turbo. Då kan man kanske plocka grenrör om man inte vill göra ett eget (om det nu får plats...)
Fast turbo är ju fusk... ;)
Stefan Andersson
Lotus Elise -97
Lotus Elise -97
Tycker att Josens råd är helt rätt !
På min S2 111 K VVC hade jag tätstegad låda
(innebar cirka 10 % högre varv vid given hastighet)
och lättat svänghjul. Vet inte om det lättare sv-hjulet
hade så stor betydelse, men ....
Däremot är det alltid tacksamt att lätta bilen. Min S2 vägde
med full tank 777 kg. För min del vill jag hellre ha lägre vikt
än högre effekt. Om man nu tvingas välja. Kan väl vara bra
att ha med i kalkylen att det inte är gratis att lätta en Elise.
Är inte som med en vanlig standardbil där man bara kan lyfta
ur saker. På Elisen så måste man oftast ersätta tyngre prylar
med (dyrare) lättare.
hälsn
Lasse H
På min S2 111 K VVC hade jag tätstegad låda
(innebar cirka 10 % högre varv vid given hastighet)
och lättat svänghjul. Vet inte om det lättare sv-hjulet
hade så stor betydelse, men ....
Däremot är det alltid tacksamt att lätta bilen. Min S2 vägde
med full tank 777 kg. För min del vill jag hellre ha lägre vikt
än högre effekt. Om man nu tvingas välja. Kan väl vara bra
att ha med i kalkylen att det inte är gratis att lätta en Elise.
Är inte som med en vanlig standardbil där man bara kan lyfta
ur saker. På Elisen så måste man oftast ersätta tyngre prylar
med (dyrare) lättare.
hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
utan man blir gammal för att man slutar leka !
- Marcus N
- Forumveteran
http://www.ptp-ltd.co.uk/shop/296_224/l ... rt_180.htm
och
http://www.ptp-ltd.co.uk/shop/253_224/l ... r_cams.htm
utlovar 30hp
och
http://www.ptp-ltd.co.uk/shop/253_224/l ... r_cams.htm
utlovar 30hp
Lotus Elise -97
Tack alla för bra tips, åsikter och idéer.
Verkar som 20-30 hp kanske kan vara inom rimlig prislapp, och ger det en del mer Nm så känns det ju bra. Bilen går ju bra som det är, men man är alltid sugen på lite extra, allrahelst nu när grannen precis hämtat hem en Speedster med rejält tryck i. Riktigt skoj med ännu en bil på gatan!
Josen vad är det för typ av låda du använt?
Mvh Daniel
Verkar som 20-30 hp kanske kan vara inom rimlig prislapp, och ger det en del mer Nm så känns det ju bra. Bilen går ju bra som det är, men man är alltid sugen på lite extra, allrahelst nu när grannen precis hämtat hem en Speedster med rejält tryck i. Riktigt skoj med ännu en bil på gatan!
Josen vad är det för typ av låda du använt?
Mvh Daniel
Daniel A
Lotus Elise 111S -02
Lotus Elise 111S -02
Jag har kört på Rovers tätare låda i år, men kommer byta till Lotus varianten för att primärt få en längre 2:a växel. Man hittar Rover lådor < 1000 kr vs Lotus som är lite dyrare
Både Rover och Lotus ger bra uppdatering, för bana : Lotus, för gata/track-day Rover
Lotus lådan kan bli lite jobbig med kort 5:a för cruise farter
Länk till varianter som finns : http://wiki.seloc.org/a/Rover_PG1_gearbox
Film när jag kör med Rover lådan
http://forums.seloc.org/viewthread.php?tid=319579
Joachim
Både Rover och Lotus ger bra uppdatering, för bana : Lotus, för gata/track-day Rover
Lotus lådan kan bli lite jobbig med kort 5:a för cruise farter
Länk till varianter som finns : http://wiki.seloc.org/a/Rover_PG1_gearbox
Film när jag kör med Rover lådan
http://forums.seloc.org/viewthread.php?tid=319579
Joachim
Josen> Vilken lådbeteckning blir det mer specifikt?
Själv tänkte jag köra B6BST med förhoppning om lagom kompromiss mellan gata och bana. Återstår att se hur jag trivs med det...
Själv tänkte jag köra B6BST med förhoppning om lagom kompromiss mellan gata och bana. Återstår att se hur jag trivs med det...
Lotus Exige Cup 240 '06
B4BP : Lotus ( denna skall jag byta till, längre 2:a och kortare 5:aRagnar wrote:Josen> Vilken lådbeteckning blir det mer specifikt?
C4BP : Rover
Tror att Rover funkar bra på trimmad K för landsväg åka, B6 också bra låda :)
Billiga är de också och riktigt lätta
På MGF är bilar med VVC-K-motor lägre utväxlade jämfört med de med vanlig K-motor.
/Erik Olsson
SÅLD: Elise 111S -03
SÅLD: Elise 111S -03