Hej,
Jag har lite funderingar på att byta motor i min elise s1. Tanken är att införskaffa en orörd 160hk VVC motor för att få bilen till att passa in i roadsport B. Jag har hittat en MGF trophy 160 motor från 2000 men har jag förstått det rätt så tillverkades den modellen först 2001? Frågan är alltså hur man ser skillnad på en VVC motor med 160 resp 140 hk utan att riva isär den? Jag hade tänkt beställa från england så det lättaste hade varit om man kan urskilja på motor nr, färgsättning, eller liknande.
Hälsningar Hans
Utvändiga skillnader på VVC 140 vs VVC 160?
Re: Utvändiga skillnader på VVC 140 vs VVC 160?
Om motorn förutsätts vara omodifierad skulle jag säga att enklaste sättet är att titta på tändspolarna. EU2-spisarna ("143hk") har spole på blocket med tändkablar medan EU3-spisarna ("160hk") har två coil-on-plug och således bara extremt korta tändkablar under den nu något modifierad ventilkåpan.
mvh/R
mvh/R
Lotus Exige Cup 240 '06
Tjenare Ragnar,
Jag kände på mig att det var en fråga som du skulle kunna svara på. Man tackar för snabb och bra hjälp!
Jag kände på mig att det var en fråga som du skulle kunna svara på. Man tackar för snabb och bra hjälp!
Elise S1
Super Seven
Fischer Fury
Super Seven
Fischer Fury
Kul att du satsar på en B-räser, perfekt maskin i en S1/S2 att vara konkurrenskraftig i B med. Vettiga pengar också
Hoppas du kommer till start 2012
Joachim
Hoppas du kommer till start 2012
Joachim
Jo, det känns som att det borde bli en bra B-bil… Det är förresten delvis du som efter höstrejset planterat tanken i min skalle ;)
//Hans
//Hans
Elise S1
Super Seven
Fischer Fury
Super Seven
Fischer Fury