Ny på forumet, kan jag köpa en Elise? Vad bör jag tänka på?!
Ny på forumet, kan jag köpa en Elise? Vad bör jag tänka på?!
Hej alla!
Vill börja med att säga att jag registrerade mig idag, och detta blir således mitt första inlägg.
Jag har ett litet problem, jag har nämligen gått och blivit förälskad i en Lotus Elise, kalla det blind kärlek vid första ögonkastet om ni vill, för jag vet nämligen -ingenting- om bilen. Mer än att ha-faktorn plågar mig ända sedan denna stund jag såg denna bil på gatan köra förbi mig, och sedan efter det tittat på alla bilder jag kan hitta på nätet :-)
Det som rör sig i min skalle just nu är mest hur det är att äga en renodlad sportbil, visserligen kör jag "sportbil" idag, eller kanske ska kalla det svensson sportbil. En BMW Z3 Coupé 3.0... Jag har alltid velat ha en udda bil, därav skaffade jag mig just Z3 Coupén, och inte roadstern. Men nu är jag helt klart sugen på att byta.. Och då har jag tusen funderingar som jag gladeligen tar emot synpunkter och förslag på.
1. Hur mycket mer kommer elisen att kosta mig? Jag tänker inte på inköps pris, utan mer brukskostnad, slitage-delar, service, reservdelar, om nåt händer osv?
2. Det finns en jäkla massa olika Elise som man inte blir klok på, men om jag förstår det rätt finns det en 2003 model som har 156hk, och en 2002 samt tidigare som har 120hk? Vad bör man gå efter? Är det stor skillnad?
3. Bör jag köpa i Sverige, eller tjänar jag på att importera?
4. Är elisen -hopplös- i fartgupp och liknande och i princip enbart körbar på landsväg? Jag bor i göteborg och här finns det guppiga vägar, spårvags spår och annat. Jag vill ju självfallet kunna köra i min stad utan att göra sönder bilen :)
5. Värdeminskning? Kommer den falla mer än min BMW? Att hitta en lotusköpare kan ju inte vara det lättaste.
Jag kommer inte på något mer just nu, men jag har säkerligen en hel drös med frågor... Undertonen i det hela är slutligen, har jag råd med en Lotus Elise, kan jag ha det, bör jag ha det?
Högst tacksam för all info.
/Johan
Vill börja med att säga att jag registrerade mig idag, och detta blir således mitt första inlägg.
Jag har ett litet problem, jag har nämligen gått och blivit förälskad i en Lotus Elise, kalla det blind kärlek vid första ögonkastet om ni vill, för jag vet nämligen -ingenting- om bilen. Mer än att ha-faktorn plågar mig ända sedan denna stund jag såg denna bil på gatan köra förbi mig, och sedan efter det tittat på alla bilder jag kan hitta på nätet :-)
Det som rör sig i min skalle just nu är mest hur det är att äga en renodlad sportbil, visserligen kör jag "sportbil" idag, eller kanske ska kalla det svensson sportbil. En BMW Z3 Coupé 3.0... Jag har alltid velat ha en udda bil, därav skaffade jag mig just Z3 Coupén, och inte roadstern. Men nu är jag helt klart sugen på att byta.. Och då har jag tusen funderingar som jag gladeligen tar emot synpunkter och förslag på.
1. Hur mycket mer kommer elisen att kosta mig? Jag tänker inte på inköps pris, utan mer brukskostnad, slitage-delar, service, reservdelar, om nåt händer osv?
2. Det finns en jäkla massa olika Elise som man inte blir klok på, men om jag förstår det rätt finns det en 2003 model som har 156hk, och en 2002 samt tidigare som har 120hk? Vad bör man gå efter? Är det stor skillnad?
3. Bör jag köpa i Sverige, eller tjänar jag på att importera?
4. Är elisen -hopplös- i fartgupp och liknande och i princip enbart körbar på landsväg? Jag bor i göteborg och här finns det guppiga vägar, spårvags spår och annat. Jag vill ju självfallet kunna köra i min stad utan att göra sönder bilen :)
5. Värdeminskning? Kommer den falla mer än min BMW? Att hitta en lotusköpare kan ju inte vara det lättaste.
Jag kommer inte på något mer just nu, men jag har säkerligen en hel drös med frågor... Undertonen i det hela är slutligen, har jag råd med en Lotus Elise, kan jag ha det, bör jag ha det?
Högst tacksam för all info.
/Johan
Re: Ny på forumet, kan jag köpa en Elise? Vad bör jag tänka
Hej,
Välkommen till forumet! Här kan jag garantera att du kommer att få svar på alla dina frågor. Jag kan vara först ut och hjälpa dig.
Motorn finns i 3 versioner
"Standard", 118, 120, 135, 160 hk
"VVC", 145, 157 hk
"VHPD", 177, 190 hk
Dessutom är det mycket vanligt med eftermonterade trimsatser från olika firmor. Dessa ger upp till 260 hk, men vanligast är en effekt runt 140-150 hk. Självklart är det stora skillnader, men de flesta tycker att en effekt runt 140 hk är gott och väl tillräcklig.
Slutligen tycker jag att du först ska bestämma dig för vilken modell du tycker mest om, S1 eller S2. Det är trots allt stora skillnader mellan dem, och den största skillnaden ligger i utseendet. Du ska ju trivas med din bil!
Hör av dig om du har fler frågor och funderingar!
Välkommen till forumet! Här kan jag garantera att du kommer att få svar på alla dina frågor. Jag kan vara först ut och hjälpa dig.
Kärlek är inte ett problem....JohanZ3 wrote:Jag har ett litet problem, jag har nämligen gått och blivit förälskad i en Lotus Elise
Generellt är Elise mycket billig att äga, de flesta slitagedelar är billiga. Det är ju en liten och enkel motor (och växellåda). Det som är dyrt på bilen är chassiet, därför ska du se upp med eventuella krockar. Titta också noga på karossen så inte plasten har sprickor någonstans.JohanZ3 wrote:1. Hur mycket mer kommer elisen att kosta mig?
Rover K-seriemotorn som sitter i Elise finns från Lotus i 118, 120, 135, 145, 157, 160, 177, 190 hk (har jag glömt någon?).JohanZ3 wrote: 2. Det finns en jäkla massa olika Elise som man inte blir klok på, men om jag förstår det rätt finns det en 2003 model som har 156hk, och en 2002 samt tidigare som har 120hk? Vad bör man gå efter? Är det stor skillnad?
Motorn finns i 3 versioner
"Standard", 118, 120, 135, 160 hk
"VVC", 145, 157 hk
"VHPD", 177, 190 hk
Dessutom är det mycket vanligt med eftermonterade trimsatser från olika firmor. Dessa ger upp till 260 hk, men vanligast är en effekt runt 140-150 hk. Självklart är det stora skillnader, men de flesta tycker att en effekt runt 140 hk är gott och väl tillräcklig.
Problemet i Sverige är utbudet, men det finns trots allt några till salu. Jag känner flera som både köpt i Sverige och Tyskland.JohanZ3 wrote: 3. Bör jag köpa i Sverige, eller tjänar jag på att importera?
Den har bättre fjädringskomfort än min Volvo S40 T4 - 2001, vilket kanske säger mer om Volvon än om EliseJohanZ3 wrote: 4. Är elisen -hopplös- i fartgupp och liknande och i princip enbart körbar på landsväg?

Det verkar som om andrahandsvärdet är bra. Elise ligger nog i topp, men alla bilar tappar ju i värde. Dock tror jag att Elise håller sig ganska bra, skulle gissa bättre än din BMW.JohanZ3 wrote: 5. Värdeminskning? Kommer den falla mer än min BMW? Att hitta en lotusköpare kan ju inte vara det lättaste.
Slutligen tycker jag att du först ska bestämma dig för vilken modell du tycker mest om, S1 eller S2. Det är trots allt stora skillnader mellan dem, och den största skillnaden ligger i utseendet. Du ska ju trivas med din bil!
Hör av dig om du har fler frågor och funderingar!
Peter,
Tack för ett snabbt svar!
Med risk för att bli tjatig nu när jag äntligen stött på en som är vänlig nog att svara på mina frågor så säger jag till i förebyggande syfte att du får säga till om jag blir för frågvis :-)
Okej, så om jag förstår detta rätt, det finns två "utseendemässiga" modeller, vilket är S1 respektive S2?.. Efter lite googlande på nätet så har jag kommit fram till (tror jag) att S1 är den med korta runda lampor, och S2 är den med utsmetade lampor som sträcker sig en bit upp på huven? Isåfall är det S2 jag är ute efter!.... Dom andra modellnamnen (typ 111s, 111 osv) är alltså bara betäckningar för motorstyrkan kan man säga? Eller är jag helt ute och cyklar nu?
Har en fråga angående taket/cabben. Är den alltid tyg? kollade på broschyren för den senaste elisen och där verkar det enbart vara nån typ av 2 delad hardtop?.. Är detta optional eller är det något som skiljer sig årsmodeller i mellan?.....
I väven av alla dessa frågor, kanske jag ska höra, finns det nån bra och utförlig modellguide för Elisen där man kan läsa på lite mer vad som skiljer sig modellerna i mellan? för jag tror fortfarande inte jag riktigt förstått skillnaderna förutom att några har små lampor några har stora, och det skiljer sig lite mellan motorerna :)
/Johan
Tack för ett snabbt svar!
Med risk för att bli tjatig nu när jag äntligen stött på en som är vänlig nog att svara på mina frågor så säger jag till i förebyggande syfte att du får säga till om jag blir för frågvis :-)
Okej, så om jag förstår detta rätt, det finns två "utseendemässiga" modeller, vilket är S1 respektive S2?.. Efter lite googlande på nätet så har jag kommit fram till (tror jag) att S1 är den med korta runda lampor, och S2 är den med utsmetade lampor som sträcker sig en bit upp på huven? Isåfall är det S2 jag är ute efter!.... Dom andra modellnamnen (typ 111s, 111 osv) är alltså bara betäckningar för motorstyrkan kan man säga? Eller är jag helt ute och cyklar nu?
Har en fråga angående taket/cabben. Är den alltid tyg? kollade på broschyren för den senaste elisen och där verkar det enbart vara nån typ av 2 delad hardtop?.. Är detta optional eller är det något som skiljer sig årsmodeller i mellan?.....
I väven av alla dessa frågor, kanske jag ska höra, finns det nån bra och utförlig modellguide för Elisen där man kan läsa på lite mer vad som skiljer sig modellerna i mellan? för jag tror fortfarande inte jag riktigt förstått skillnaderna förutom att några har små lampor några har stora, och det skiljer sig lite mellan motorerna :)
/Johan
Här kan du hitta all info om de olika modellerna
http://www.elises.co.uk/models/index.html
Eftersom du är ute efter en S2 finns i princip 2 motoralternativ, standard 120 hk eller 111 med 157 hk. Skillnaden mellan 111 och 111S är endast utrustning. Standardmodellen med 120 hk finns i två utrustningspaket, RaceTech och SportsTourer.
Den tvådelade hardtopen kom aldrig i produktion. Däremot finns en vanlig hardtop, fr o m årsmodell 2003 (tror jag). Har dock aldrig förstått vad man ska med hardtop till, för du har väl inte tänkt använda bilen året runt?
http://www.elises.co.uk/models/index.html
Eftersom du är ute efter en S2 finns i princip 2 motoralternativ, standard 120 hk eller 111 med 157 hk. Skillnaden mellan 111 och 111S är endast utrustning. Standardmodellen med 120 hk finns i två utrustningspaket, RaceTech och SportsTourer.
Den tvådelade hardtopen kom aldrig i produktion. Däremot finns en vanlig hardtop, fr o m årsmodell 2003 (tror jag). Har dock aldrig förstått vad man ska med hardtop till, för du har väl inte tänkt använda bilen året runt?
Nix, jag har tänkt att ställa av den dom värsta månaderna. Bor ju lyckligtvis i Göteborg så den riktiga vintern håller inte i sig så värst många månader.
Okej, fortsättning av frågor som dykt upp under nattsömnen. Jag har tänkt mig en prisidé runt 300000kr. Det är förmodligen nästan vad jag får för min Z3 idag (2002, 1000 mil). Och sen har jag lite fickpengar om det så skulle behövas... Vad bör jag tänka på? Det verkar ju som import blir det jag får göra eftersom jag endast hittar sprillans nya i Sverige. Är det nån speciell tid på året en Elise är bra att köpa? Finns det nån årsmodell jag ska passa mig för? Hur fungerar det egentligen med garantier.. Fabriks fel? Måste jag vända mig till tyskland hela tiden eller har Lotus nån form av worldwide support?..
Jag har läst mycket om vanliga problem, i form av läckande tak, backspeglar som trillar av, osv osv.. Läckande tak låter ju mindre roligt.. På västkusten kan man räkna med mycket regn så det skulle ju bli rätt jobbigt. Jag har naturligtvis flerbils garage, men ändå...
Jag antar jag har bestämt mig för 120hästars varianten för det är väl den som ligger inom ramen för prislappen jag har tänkt.. Hur svårt är det att skrämma upp en sån i 20 hästar till? Är det nåt man gör själv (med hjälp av bilmekaniker t.ex) eller lämnas det in?.. Påverkar det livslängden avsevärt eller är det helt ofarligt att ändra på detta?
Hmm, det var väl allt för denna gång :-)
Återigen, jag är varmt tacksam för all respons jag har fått hittils här.
Okej, fortsättning av frågor som dykt upp under nattsömnen. Jag har tänkt mig en prisidé runt 300000kr. Det är förmodligen nästan vad jag får för min Z3 idag (2002, 1000 mil). Och sen har jag lite fickpengar om det så skulle behövas... Vad bör jag tänka på? Det verkar ju som import blir det jag får göra eftersom jag endast hittar sprillans nya i Sverige. Är det nån speciell tid på året en Elise är bra att köpa? Finns det nån årsmodell jag ska passa mig för? Hur fungerar det egentligen med garantier.. Fabriks fel? Måste jag vända mig till tyskland hela tiden eller har Lotus nån form av worldwide support?..
Jag har läst mycket om vanliga problem, i form av läckande tak, backspeglar som trillar av, osv osv.. Läckande tak låter ju mindre roligt.. På västkusten kan man räkna med mycket regn så det skulle ju bli rätt jobbigt. Jag har naturligtvis flerbils garage, men ändå...
Jag antar jag har bestämt mig för 120hästars varianten för det är väl den som ligger inom ramen för prislappen jag har tänkt.. Hur svårt är det att skrämma upp en sån i 20 hästar till? Är det nåt man gör själv (med hjälp av bilmekaniker t.ex) eller lämnas det in?.. Påverkar det livslängden avsevärt eller är det helt ofarligt att ändra på detta?
Hmm, det var väl allt för denna gång :-)
Återigen, jag är varmt tacksam för all respons jag har fått hittils här.
Köp en så ny bil som möjligt. Ta bilens VIN (vehicle identification number) och du kan sedan kolla vilka möjliga fel den har/haft.
Att få upp den i 140 hk är lätt och skadar inte motorn. Kostar 20-30 kkr beroende på vilka modifikationer du väljer. Finns flera här på forumet som kan tipsa dig om var du kan lämna in bilen.
Wendels i Trelleborg är den svenska generalagenten och de brukar vara hjälpsamma vid eventuella problem. Om du köper en ny bil i Sverige tror jag att garantin är 2 år, medan den nog är 1 år på en beggad. Det finns dock vissa saker som Lotus reparerar pga av goodwill, även om bilen är äldre än 1 år.
Att få upp den i 140 hk är lätt och skadar inte motorn. Kostar 20-30 kkr beroende på vilka modifikationer du väljer. Finns flera här på forumet som kan tipsa dig om var du kan lämna in bilen.
Wendels i Trelleborg är den svenska generalagenten och de brukar vara hjälpsamma vid eventuella problem. Om du köper en ny bil i Sverige tror jag att garantin är 2 år, medan den nog är 1 år på en beggad. Det finns dock vissa saker som Lotus reparerar pga av goodwill, även om bilen är äldre än 1 år.
Okej..
Får Wendels nånsin in begagnade Elise S2'or? Vet du vad dom brukar ligga runt?... Är 300000kr en bra summa att lägga sig på?
Förresten, finns det någon i Göteborgsområdet eller närheten som skulle kunna tänka sig att visa sin bil "live". Jag skulle hemskt gärna vilja se den nära och på riktigt :-)
/Johan
Får Wendels nånsin in begagnade Elise S2'or? Vet du vad dom brukar ligga runt?... Är 300000kr en bra summa att lägga sig på?
Förresten, finns det någon i Göteborgsområdet eller närheten som skulle kunna tänka sig att visa sin bil "live". Jag skulle hemskt gärna vilja se den nära och på riktigt :-)
/Johan
Kanske denna passar:JohanZ3 wrote:Okej..
Får Wendels nånsin in begagnade Elise S2'or? Vet du vad dom brukar ligga runt?... Är 300000kr en bra summa att lägga sig på?
/Johan
http://www.bilannonser.se/index.aspx?tips=79195
Per
Gul V8 -96
Gul V8 -96
- Mikael_W
- Forumadministratör
- Posts: 1442
- Joined: Sat 10 May, 2003 21:15
- Location: Skåne,Malmö
- Contact:
kolla
Johan, såg precis denna annonsen på MGCC, kanske något för dig om du inte skaffat elisen ännu:
030617
Lotus Elis 97a, 185 Hk 17" work fälgar, Kolfiber inredning mm, På kostad ca 100000:-
Silver metallic. I mkt bra skick
Pris 285 000:-
Lotus Elis MkII RaceTec 02
Rostfritt sport avgassystem, Alcantara/kolfiber inredning, Sportluftfilter, CD radio, 1400 mil,
Titan Metallic OBS! Bilen är i absolut ny skick
PRIS: 320 000:-
Ulf Komposite
Ulf Bolumlid
Tel: 0708-502521
Undras om RaceTechen är den som såldes på Autoselect för ett tag sedan, snygg var den i alla fall..
030617
Lotus Elis 97a, 185 Hk 17" work fälgar, Kolfiber inredning mm, På kostad ca 100000:-
Silver metallic. I mkt bra skick
Pris 285 000:-
Lotus Elis MkII RaceTec 02
Rostfritt sport avgassystem, Alcantara/kolfiber inredning, Sportluftfilter, CD radio, 1400 mil,
Titan Metallic OBS! Bilen är i absolut ny skick
PRIS: 320 000:-
Ulf Komposite
Ulf Bolumlid
Tel: 0708-502521
Undras om RaceTechen är den som såldes på Autoselect för ett tag sedan, snygg var den i alla fall..
Mikael, Fisker Karma
http://www.autostyle-solutions.com/Admin wrote: Den tvådelade hardtopen kom aldrig i produktion.
säljer en tvådelad hardtop för 2000 pund.
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 3 guests