Funderar på att köpa Excel (Eclat), vad bör man tänka på?
Funderar på att köpa Excel (Eclat), vad bör man tänka på?
Har fn en Porsche 944-84 och tänker byta ut den vid tillfälle mot en Excel, ev Eclat om de är lättare att hitta.
All information om dessa bilar är intressant, vad bör man tänka på, vilka årsmodeller är bäst, är familjefar och kräver inte den största och finaste bilen/motorn.
Vilka prisintervall finns, på ett ungefär.
Har förstått att det finns sparsamt med bilar i Sverige, hur är det utomlands, vänsterstyrd är ett krav.
Har 3 barn, 4,6 och 7 år och jag har 3 barnstolar i Porschen idag och det fungerar utmärkt, men hur fungerar det bak i Excelen?
All information om dessa bilar är intressant, vad bör man tänka på, vilka årsmodeller är bäst, är familjefar och kräver inte den största och finaste bilen/motorn.
Vilka prisintervall finns, på ett ungefär.
Har förstått att det finns sparsamt med bilar i Sverige, hur är det utomlands, vänsterstyrd är ett krav.
Har 3 barn, 4,6 och 7 år och jag har 3 barnstolar i Porschen idag och det fungerar utmärkt, men hur fungerar det bak i Excelen?
Last edited by Janoli on Wed 27 Feb, 2013 20:41, edited 1 time in total.
- Nillet
- Forumadministratör
Re: Funderar på att köpa Excel (Eclat), vad bör man tänka på?
Det kan nog bli svårt med 3 i baksätet.
Tror att du får svar från någon som kan dessa bilar bättre snart...
Excel har två sittplatser bak, googlade fram denna bild:

Elite ser ut att vara lika:

Eclat lika så:

Tror att du får svar från någon som kan dessa bilar bättre snart...
Excel har två sittplatser bak, googlade fram denna bild:

Elite ser ut att vara lika:

Eclat lika så:

Tack för ditt svar.
Jag menar att jag har min 7 åriga dotter fram och de andra två bak.......alla i barnstolar, men hur fungerar det att installera barnstolarna, får de plats?
Idag har vi 3 bilbarnstolar, modell Britax: http://www.britax.se/bilbarnstol/bilbarnstol/adventure , fungerar perfekt i Porschen med 3 punktsbälten.
Jag menar att jag har min 7 åriga dotter fram och de andra två bak.......alla i barnstolar, men hur fungerar det att installera barnstolarna, får de plats?
Idag har vi 3 bilbarnstolar, modell Britax: http://www.britax.se/bilbarnstol/bilbarnstol/adventure , fungerar perfekt i Porschen med 3 punktsbälten.
Last edited by Janoli on Wed 27 Feb, 2013 20:47, edited 1 time in total.
- oodsell
- Ordförande i Lotusklubben
Vår redaktör för klubbtidningen, Dane Glantz, bor i Jönköping och har en fin Elite som du kanske kan få titta på. De tre modellerna Elite, Eclat och Excel bör vara ganska lika inuti.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Dyyyyr! hehe. om du siktar på 100k borde du importera en och konvertera den till V-styrd, tror att du kommer undan bra mycket billigare då.Janoli wrote:Vad tror ni om denna?
http://mobil.blocket.se/lund/Lotus_Exce ... ?ca=11&w=3
EDIT: En som dessutom har 180hk ist.
- EXCEL,PATRIK.
- Forumveteran
Hej.
Klart att du ska köpa dig en Excel.
Svenska bilar finns från år 1983 till 1988, alla bilar som såldes av Wendels är fullutrustade, AC, elhissar, elspeglar, hel-skinn inredning osv.
En svensk bil är på detta viset att föredra.
1985-86 gjordes en uppgradering på Excel. Bredare kaross helt ny instrumentbräda och framför allt en ny motor (HC= hög komp) 185bhp. Denna motor fanns inte i svensk sålda bilar pga våra avgaskrav. Svenska bilar har den gamla motorn (LC= låg komp) 160bhp. Båda heter 912.
Excel byggdes mellan 1982 och 1992, det blev drygt 2000 bilar, så det finns inte så många. i Sverige finns det ca 15-20 stycken som körs under sommaren och några till som väntar på att renoveras eller skrotas. Detta med att det inte finns så många gör att prisbilden är svår. En risig bil ska inte kosta mer än runt 40000:- medan en riktigt fin bil kan gå på en liten bit över hundratusen.
Två stora skillnader mellan Eclat och Excel finns. Det ena är bakvagnen, en ganska usel konstruktion i Eclat med invändiga trumbromsar tveksamma lösningar på fastsättning av diffen i ramen bla. Allt detta är fixat i Excel. På Eclat är inte alla ramar galvade och då rostar dom och är svåra att laga, går inte att laga utan att man lyfter karossen från ramen. Alla Excel har galvad ram.
Detta med bakvagnen gjorde att det blev lite större plats i baksätet på Excel. Lättare att få plats.
Har kört Lund-Linköping med min bror i baksätet (ca175cm) utan problem. Själv sitter jag inte så bra i baksätet, är lite för lång 188cm. Men fram sitter jag jättebra. När mina barn var små så satt dom på bilkudde i baksätet. Dom älskade det då och åker fortfarande med så ofta dom kan även om dom är stora nu.
Jag bjuder på en provkörning till våren-sommaren om du vill . Nu är jag inte i Jönköping så ofta, men om du har vägarna förbi Malmö-Lund så fixar vi det.
Hör av dig om det är något som du undrar över eller behöver råd i ett köp.
Hälsningar
Patrik
Klart att du ska köpa dig en Excel.
Svenska bilar finns från år 1983 till 1988, alla bilar som såldes av Wendels är fullutrustade, AC, elhissar, elspeglar, hel-skinn inredning osv.
En svensk bil är på detta viset att föredra.
1985-86 gjordes en uppgradering på Excel. Bredare kaross helt ny instrumentbräda och framför allt en ny motor (HC= hög komp) 185bhp. Denna motor fanns inte i svensk sålda bilar pga våra avgaskrav. Svenska bilar har den gamla motorn (LC= låg komp) 160bhp. Båda heter 912.
Excel byggdes mellan 1982 och 1992, det blev drygt 2000 bilar, så det finns inte så många. i Sverige finns det ca 15-20 stycken som körs under sommaren och några till som väntar på att renoveras eller skrotas. Detta med att det inte finns så många gör att prisbilden är svår. En risig bil ska inte kosta mer än runt 40000:- medan en riktigt fin bil kan gå på en liten bit över hundratusen.
Två stora skillnader mellan Eclat och Excel finns. Det ena är bakvagnen, en ganska usel konstruktion i Eclat med invändiga trumbromsar tveksamma lösningar på fastsättning av diffen i ramen bla. Allt detta är fixat i Excel. På Eclat är inte alla ramar galvade och då rostar dom och är svåra att laga, går inte att laga utan att man lyfter karossen från ramen. Alla Excel har galvad ram.
Detta med bakvagnen gjorde att det blev lite större plats i baksätet på Excel. Lättare att få plats.
Har kört Lund-Linköping med min bror i baksätet (ca175cm) utan problem. Själv sitter jag inte så bra i baksätet, är lite för lång 188cm. Men fram sitter jag jättebra. När mina barn var små så satt dom på bilkudde i baksätet. Dom älskade det då och åker fortfarande med så ofta dom kan även om dom är stora nu.
Jag bjuder på en provkörning till våren-sommaren om du vill . Nu är jag inte i Jönköping så ofta, men om du har vägarna förbi Malmö-Lund så fixar vi det.
Hör av dig om det är något som du undrar över eller behöver råd i ett köp.
Hälsningar
Patrik
Excel SE 1987, Midas Gold MK3 1987, Austin mini 1275GT 1975. Triumph tiger T110 1954.
Tack för tipsen all vänlighet.
Då min målsättningen är en Esprit en gång i tiden, när barnen är utflugna, känns Excel som en naturligare bil just nu, med dagliga hämtningar på skolan, förskolan och dagis så kan en Excel bli ett bra alternativ.
Har väl inte bråttom att hitta en Excel som passar mig utan kan i lugn och ro bilda en uppfattning om bilen och under tiden har jag 944:an samt min Citroen padda, se bilder nedan.
http://forumbilder.se/images/2e22201291036be56.jpg
http://forumbilder.se/images/24222012916008f38.jpg
http://forumbilder.se/images/ff222012918589712.jpg
Då min målsättningen är en Esprit en gång i tiden, när barnen är utflugna, känns Excel som en naturligare bil just nu, med dagliga hämtningar på skolan, förskolan och dagis så kan en Excel bli ett bra alternativ.
Har väl inte bråttom att hitta en Excel som passar mig utan kan i lugn och ro bilda en uppfattning om bilen och under tiden har jag 944:an samt min Citroen padda, se bilder nedan.
http://forumbilder.se/images/2e22201291036be56.jpg
http://forumbilder.se/images/24222012916008f38.jpg
http://forumbilder.se/images/ff222012918589712.jpg
- EXCEL,PATRIK.
- Forumveteran
Hej.
Helt rätt tänkt, ta det med ro. Men när rätt bil dyker upp så är det till att vara snabb, fina bilar säljs ganska snabbt.
Läs på om Excel och fråga mycket, så vet du vad du ska titta på när det är dax.
Hälsningar
Patrik
Helt rätt tänkt, ta det med ro. Men när rätt bil dyker upp så är det till att vara snabb, fina bilar säljs ganska snabbt.
Läs på om Excel och fråga mycket, så vet du vad du ska titta på när det är dax.
Hälsningar
Patrik
Excel SE 1987, Midas Gold MK3 1987, Austin mini 1275GT 1975. Triumph tiger T110 1954.
En bra start på ditt Excelägande kan vara att läsa Brooklandsbooken Lotus Excel ISBN 978-185520-918-3
Det är en bok med tidningsartiklar om bilen från början till slut. finns att beställa bla på www.lotusexcel.net som du säkert redan hittat som det forum heter, där vi 4-seaters intresserade håller till. OBS du får ta vissa inlägg där med en nypa salt. Då¨det finns vissa som tycker , utan att riktigt veta, på den typen av forum. Men det finns också några riktigt duktiga där.
Lycka till med ditt val av bil
Det är en bok med tidningsartiklar om bilen från början till slut. finns att beställa bla på www.lotusexcel.net som du säkert redan hittat som det forum heter, där vi 4-seaters intresserade håller till. OBS du får ta vissa inlägg där med en nypa salt. Då¨det finns vissa som tycker , utan att riktigt veta, på den typen av forum. Men det finns också några riktigt duktiga där.
Lycka till med ditt val av bil

STELLAN
2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
En liten fråga om dämpare, jag avser inte att köra på bana eller speciellt aktiv körning, mer som en bruksbil och användas som en "familjebil", går Excelen att sänka på något vis eller blir bilen enbart stötigare? Spax, LSS, mm.
Visst Excel är kanske låg nog men ändå?
Ozzy på Lotusexcel.net har sänkt bilen väldigt kraftigt, men risken är ju att man inte kan köra bilen vid fartgupp osv.Janoli wrote:En liten fråga om dämpare, jag avser inte att köra på bana eller speciellt aktiv körning, mer som en bruksbil och användas som en "familjebil", går Excelen att sänka på något vis eller blir bilen enbart stötigare? Spax, LSS, mm.
Bilen blir inte mycket stötigare om du använder rätt grejer, dvs inte "kapar" fjädrarna bara, är vad jag har blivit informerad.
Jag själv skulle dock aldrig sänka bilen om jag skulle ha den som vardagsbil då den kommer bli mer opraktisk.
MVH
- EXCEL,PATRIK.
- Forumveteran
Hej.
Det går att sänka en Excel, men det är inte till så mycket nytta. Redan i original är botten på bilen nära vägen. Kanske en 15 till 20 mm kan gå att sänka, men detta skapar problem med hjulvikarna, både fram och bak. Det finns bot mot detta med genom att bygga om hjulupphägningarna. Färdiga bitar för detta finns på bla Lotus Bits.
Hälsningar
Patrik.
Det går att sänka en Excel, men det är inte till så mycket nytta. Redan i original är botten på bilen nära vägen. Kanske en 15 till 20 mm kan gå att sänka, men detta skapar problem med hjulvikarna, både fram och bak. Det finns bot mot detta med genom att bygga om hjulupphägningarna. Färdiga bitar för detta finns på bla Lotus Bits.
Hälsningar
Patrik.
Vad skulle det kosta att konvertera en högerstyrd till vänster?
Vad måste bytas ut/förändras? Reg besiktning?
Någon som har utfört ett sådant jobb?
All info är intressant.
Vad måste bytas ut/förändras? Reg besiktning?
Någon som har utfört ett sådant jobb?
All info är intressant.
- EXCEL,PATRIK.
- Forumveteran
Hej.
Att flytta på ratten i en Excel är inte lätt. pedalerna sitter i en box som bara är på samma sida som ratten, man måste bygga en ny box till pedalerna. Instrumentbrädan i SE varianten är inte vändbar som är fallet med de tidigare bilarna. Värmepaketet sitter bakom handskfacket och även det måste flyttas. Mycket jobb. Men allt går om man har tid och pengar.
Hälsningar
Patrik.
Att flytta på ratten i en Excel är inte lätt. pedalerna sitter i en box som bara är på samma sida som ratten, man måste bygga en ny box till pedalerna. Instrumentbrädan i SE varianten är inte vändbar som är fallet med de tidigare bilarna. Värmepaketet sitter bakom handskfacket och även det måste flyttas. Mycket jobb. Men allt går om man har tid och pengar.
Hälsningar
Patrik.