Hej
Har någon erfarenhet från att köra Rover K-serie motorn med lättat svänghjul på gatan???
För att öka livslängd och pålitlighet på trimade motorer som varvas högt så pratas det mycket om fördelar med att lätta vevpartiet. Lätt svänghjul och remskiva ska vara kallas bra.
Ojämn tomgång eller högt tomgångsvarv och dåliga lågvarvs egenskaper borde bli priset.
Någon som har erfarenhet av hur tex en Elise S2 med k-motor uppför sig med lättat vevparti i vanlig trafik???
Olof
Körbarhet med lättatsvänghjul, Rover k-serie
-
olof.eriksson
- Stamgäst
Körbarhet med lättatsvänghjul, Rover k-serie
Olof Eriksson
Lotus Elise S2 2003
Lotus Elise S2 2003
Re: Körbarhet med lättatsvänghjul, Rover k-serie
Lättat svänghjul på K-serie funkar fint, absolut inga problem vid vardagskörning. Elisen är lätt, så originalet svängmassa är imho onödigt hög.
Lättad remskiva ska man passa sig för. Oftast är dessa gjorda i ett stycke alu, och därmed saknas den svängningsdämpande funktionen som originalet har. Kan bli skadligt för vevaxeln på lång sikt.
Lättad remskiva ska man passa sig för. Oftast är dessa gjorda i ett stycke alu, och därmed saknas den svängningsdämpande funktionen som originalet har. Kan bli skadligt för vevaxeln på lång sikt.
Lotus Exige Cup 240 '06
-
olof.eriksson
- Stamgäst
Tack!
Det svaret stämmer med min hypotes.
Olof
Det svaret stämmer med min hypotes.
Olof
Olof Eriksson
Lotus Elise S2 2003
Lotus Elise S2 2003
Remskivan kan lättas genom att man skär bort den del som inte används. Diskutabelt om det gör ngn skillnad dock. Största skillnaden blir väl att det blir lättare att ta bort remskivan vid kamremsbyte etc.. Vill man förändra generatorns varvtal görs detta bäst genom att sätta på en större skiva där
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Uppsala
Elise S1
Vet du vilken skiva man sätter på generatorn ? Bra och göra allt för att få den överleva :)
-
olof.eriksson
- Stamgäst
Nu var det något jag inte riktigt förstod. Pratar vi om varvtalet på generatorn och storleken på remskivan eller...???Josen wrote:Vet du vilken skiva man sätter på generatorn ? Bra och göra allt för att få den överleva :)
Olof
Olof Eriksson
Lotus Elise S2 2003
Lotus Elise S2 2003
Josen Nix men om jag kommer ihåg rätt bör man kunna söka på Seloc ( i vanlig ordning)
Olof remskivan har ett yttre spår för hydrualik? det kan tas bort
remskivestorleken är svårt att göra något åt iom svängningsdämpningsfunktionen
Dock är det ju så att den lilla remskivan på generatorn kan och kanske bör göras större då om jag kommer ihåg riktigt den snurrar med klart över vad den är gjord för vid vid fullt ös på motorn. Efter vad jag förstår: större generatorsremsskiva = färre varv på generator=längre livslängd på densamma
Olof remskivan har ett yttre spår för hydrualik? det kan tas bort
remskivestorleken är svårt att göra något åt iom svängningsdämpningsfunktionen
Dock är det ju så att den lilla remskivan på generatorn kan och kanske bör göras större då om jag kommer ihåg riktigt den snurrar med klart över vad den är gjord för vid vid fullt ös på motorn. Efter vad jag förstår: större generatorsremsskiva = färre varv på generator=längre livslängd på densamma
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Uppsala
Elise S1