Vilken model rekomenderas ?

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Tony.M
Användare

Vilken model rekomenderas ?

Post by Tony.M »

Hej, jag är ny på forumet och blev tipsad om denna sida av biluset i mjölby.
Jag kommer innom en snar framtid att skaffa en Lotus och skulle gärna få lite expert råd.

Jag har inte mycket kunskap om bilarna förutom vad jag kunnat läsa mig till den sista månaden.(samt provkört Exige) Jag har kommit såhär långt att jag vet att det ska vara en nyare variant av Elise (om det blir Elise) pga Toyota motorn lr en exige s2.
Jag tittar även på en europa S lr en Evora.

Det jag igentligen frågar är vilken av dessa som har bäst prestanda (varför) är europa s något dom kan jämföras med dom andra ? Både i vägegenskap samt ax. Även kostnadsmässigt pga annan motor,försäkring ect.

Tack för hjälpen
Tony
Graf Orlok
Forumveteran

Re: Vilken model rekomenderas ?

Post by Graf Orlok »

Välkommen!
Kan väl inte kalla mig expert på något sätt, men Exige är ju muskelknutten i gänget. Elisen är nästan lika körglad. Europan är en lite mer "vuxen" variant och har inte samma köregenskaper. Evoran är väl så nära en GT-bil Lotus just nu kan komma då den är mycket rymligare och mer ombonad än någon av de andra. Däremot väger den därefter och det påverkar säkerligen prestandan.

Jag är ju Exige S-ägare och maken till bil har jag aldrig stött på. Lätt som en fjäder och ligger som ett strykjärn i svängarna. Min är på 260 hästar och det skjuter på fantastiskt bra. 0-100 på 4 sek.
En makalös manick!
Last edited by Graf Orlok on Tue 02 Sep, 2014 20:49, edited 1 time in total.
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
Tony.M
Användare

Post by Tony.M »

Tack Staffan. Det var en väldigt välformulerad sammanfattning som gjorde det väldigt enkelt för mig att se den stora bilden. Eftersom jag är ute efter messt en renodlad sportbil så blir ju svaret enkelt. Gäller bara att hitta allt jag vill ha i en exige då det är dags då :)

Kommer med största sannolikhet att importera, har hittat en hel del bilar i england som är intressanta. Förhoppningsvis så ska jag ha allt klart tills i sommar.

Undrar även vad skillnaden är på 220hk /260 hk motorn ?
Är det bara något chiptrim lr är det mer komplicerat ? Det jag allra hellst önskar är ju ax och vägegenskaperna.

Tack igen
Tony
Graf Orlok
Forumveteran

Post by Graf Orlok »

Min Exige är från början en 220 från 2007 men uppgraderad med ett Cup 260-kit från Christopher Neil Ltd. Det består av en ECU-uppgradering och större spridare plus en del smått för att anpassa till den högre effekten. Den kostade 16 000 i runda slängar när den gjordes och från vad jag hört gör de fortfarande uppgraderingen. Vad jag förstår är det samma ECU och spridare som sitter i en Exige 260 Cup och den ger ett oerhört bra tryck i hela registret. Många av de kompressormatade Eliserna och Exigerna vaknar till liv först efter 6000 varv (har jag hört) men inte med denna konfiguration. Den är mer direktverkande. Jag har i och för sig inget att jämföra med eftersom jag bara kört min egen.
Toyotamotorn sitter i alla Exiger och Eliser från 2004 så just den är det ingen skillnad på, utan det är konfigurationen som ger högre effekt (om man bortser från den senaste Exige V6).
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
oodsell
Ordförande i Lotusklubben

Post by oodsell »

En liten synpunkt är att det är lite krångligt om man vill åka öppet med en Exige. Så om du vill ha lite rufs i håret på sommaren så är kanske en Elise R något att överväga. Den har en sugmotor på ca 190 Hk och är lite lättare, och den flyttar på sig rätt så OK också. Och eftersom jag själv har en Elise S1 med Rovermotor så måste jag säga att de oftast är bättre än sitt rykte, och även med 120 Hk och 750 kg så har man väldigt roligt!
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
STELL
Svårt Lotus-beroende

Post by STELL »

En liten invändning i hela resonemanget utan att ha någon större egen erfarenhet av de bilar som nämns.
Hästkrafter och ax är inte allt i dessa bilar utan även kurvhastigheten.

En mycket stor del av hur fort bilen går runt banan är också det som sitter bakom ratten
Det bevisades inte minst det året jag var nere på klubbens banåkningsdag av Olle (Se ovan) och Zoran i en Exige 260 om jag inte missminner mig helt

Olle har kunskapen och en förhållandevis "Svag" bil
Zoran hade en vass bil, men inte lika mycket erfarenhet (Bli inte arg nu Zoran)

Efter att åkt runt med Olle, så räcker en "Svag" bil långt

Jag har inte nått min Excels gränser ännu och nöjer mig med den så länge
Men Elise/Exige är en helt annan division än en gammal Excel
STELLAN

2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
Graf Orlok
Forumveteran

Post by Graf Orlok »

Helt sant Stellan. Men är man vass och sitter i Exige kan man nog göra underverk. ;)

Och Olle; det är precis lika lätt att ta av taket på Exigen som på Elisen. Och skaffar man en Soft top blir skillnaden 0 och inget!  :beer:
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
oodsell
Ordförande i Lotusklubben

Post by oodsell »

Jodå Staffan, visst kan man ta bort taket på en Exige men konstigt nog är det väldigt få som gör det. Kanske för att man får kompromissa lite med luftintaget till laddluftkylaren? Men motoreffekten räcker säkert även utan tak.....
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Graf Orlok
Forumveteran

Post by Graf Orlok »

Det är endast för att de ser så koola ut med tak, Olle. :lol: Det står till och med i manualen att det går utmärkt att köra utan tak. Däremot påpekar de att det teoretiskt eventuellt blir något sämre prestanda.
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
Stefan_A
Moderator

Post by Stefan_A »

Kul att du hittat hit och funderar på att köpa en Lotus. Paradnumret för Lotus är väghållning, lite som Stellan var inne på tidigare. Därmed inte sagt annat än att vissa modeller även går hyggligt fort rakt fram också. Men det är inte där tjusningen ligger.

Men för att ge dig en snabb bild över hur några olika modeller jämför sig så klippte jag ihop en tabell (intressant hur uppgifter skiljer sig mellan broschyrer, Wikipedia och tidningsartiklar).
Skärmavbild 2014-09-03 kl. 17.58.25.png
Skärmavbild 2014-09-03 kl. 17.58.25.png (44.5 KiB) Viewed 25111 times
Fundera även hur du tänker använda bilen, är det en ren hobbybil eller vill du även kunna köra den till jobbet när andan faller på? Kör du mest hemifrån eller lockar även bilsemester i Europa? Sedan skiljer sig så klart prislappen ganska kraftigt beroende på vilken modell du landar i. Lotus Göteborg hade både nya Elise (två olika), Evora S och Exige Roadster hemma härom veckan när jag var förbi där.

På hemsidan http://lccs.nu hittar du en del broschyrer på nyare och äldre modeller som Acrobat-filer (under menyn "Useful stuff").
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Tony.M
Användare

Post by Tony.M »

Wow imponerad och tacksam för allas hjälpsamhet. Jag kommer främst ha bilen till vanlig körning ( jobbet, crusing, likn) kommer ju vid tillfällen gärna köra lite på bana också men bara på kul.

Känner att det lutar väl messt åt en exige. Å axet är väl det viktigaste känner jag. Så antingen om jag lyckas hitta en cup eller om jag får uppgradera den efteråt ..
Cat7even
Forumveteran

Post by Cat7even »

Tony.M wrote:Wow imponerad och tacksam för allas hjälpsamhet. Jag kommer främst ha bilen till vanlig körning ( jobbet, crusing, likn) kommer ju vid tillfällen gärna köra lite på bana också men bara på kul.

Känner att det lutar väl messt åt en exige. Å axet är väl det viktigaste känner jag. Så antingen om jag lyckas hitta en cup eller om jag får uppgradera den efteråt ..
Hej Tony
Kul att du tittar på Lotus men är det rätt bil?

En Lotus innebär att vikt, styrning och väghållning kommer i första rummet. Du kommer alltid att bli frånåkt på rakorna på bana av bilar som kostar 3 gånger så mycket.
En ovan passagerare i en Elise Exige kommer inte bli knockad av accet utan snarare av att de tror sig se gud innan bromsning påbörjas.
Som Lotusförare är du trygg med att du har 5 gånger så roligt under inbromsning och i kurvor... " varför bromsar dom redan nu?" och "flytt på dig" i kurvor är hur man vanligtvis ser på de "andra" när man kör på bana.
Vill du ha samma körkänsla som Elise/Exige och acc rekommenderar jag Mclaren Mp4-12 C som jag haft förmånen att få köra. Bilarna beter sig mycket lika.

Nåväl acc är inte allt, upp till 50 km/h är det få bilar som kan hålla jämna steg med en Elise S1 på 118 hkr. Har för mig att när den släpptes så krävdes det McLaren F1 för att slå Elisen.

Min rekommendation:
För att vilja köra S1 till jobbet bör man nog kört Seven bil tidigare.......
Lycka till med att hitta en Exige eller Elise S2.

Tänk på att livet är kort. Min största besvikelse med köpet min Elise S1 är att jag inte gjorde det tidigare. 13 bortkastade år.

:wave:
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Tony.M
Användare

Post by Tony.M »

Personligen så gillar jag inte utseendet på gamla Elisen, pluss att som jag förstår det så är det inte Toyota motorn i den.Har kollat lite på försäkringar, skatt, service ect och förstår att detta är nog det absolut vassaste i sin / sina prisklasser. Jag har inte råd att varken köpa eller inneha någon av dom andra sportbilarna.

Sen är jag inte ute efter att tävla eller försöka hävda mig mot någon annan utan känner bara att jag vill ha en rolig bil med bra prestanda. Lotus har verkligen allt jag vill ha och jag har länge tittat på dom pga att det faktiskt är en bil jag kan ha råd med.
Graf Orlok
Forumveteran

Post by Graf Orlok »

Som Exige-ägare tycker jag att din filosofi till vad du vill ha passar utmärkt till just Exigen. Jag har nästan precis samma filosofi, och jag är oerhört nöjd med bilen. Jag vill ha råd med bilen, vill ha en snygg bil som jag kan vårda ömt, få full körglädje med - både i kurvor och i accelleration, åka på däcksparkarträffar, rallyn och anspråkslösa banträffar...
Angående försäkringar så var just Exigen lite trixig. Många försäkringsbolag ville inte försäkra och många var hutlöst dyra. Jag hittade tillslut fram till Trygg Hansa som erbjöd mig ett hyfsat pris. Blodigt jämfört med en vanlig bil, men helt OK.

Och Johan, än så länge har jag inte kört någon som inte reagerat med ett tjut när man bränner iväg upp till hundra på 4 sekunder. :steer: :lol:
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
Falk
Forumberoende

Post by Falk »

Graf Orlok wrote:...Jag hittade tillslut fram till Trygg Hansa som erbjöd mig ett hyfsat pris. Blodigt jämfört med en vanlig bil, men helt OK.
Samma här - bytte till TH i våras. Klart anständig premie. Inte mer än för en "vanlig bil" i mitt fall.  :up:
Post Reply