Hej!
Ska bussa om hjulupphängningen på min Speedster i vinter men glömde av bussningarna till orginal krängningshämmaren.
Funderar därför på att installera en grövre krängningshämmare istället, en 1" (med nya bussningar).
Vilka positiva och negativa effekter kan jag förvänta mig.
Nu har jag hårdare fjädrar runt om, 375 lbs (65,7 N/mm) fram och 450 lbs (78,8 N/mm) bak.
Plus och minus med 1" krängningshämmare
Plus och minus med 1" krängningshämmare
Johnny Karlsson
Opel Speedster
Opel Speedster
-
hedegaard
- Stamgäst
Re: Plus och minus med 1" krängningshämmare
Vänta tills du har testat bilen
det är många andra saker som spelar lika stor roll i samband med väghållning
vilka däck , profil , bredd , märke
fälg bredd
din motoreffekt
din corner vikt
din spårvidd
din ride higth
dina dämpare
jag har kraftigare krängningshämmare på min och tycker det fungera bäst med den mjukare inställning
Det går inte att köpa sig till snabbare varvtider
Träna Träna Träna är det endaste som fungera
det är många andra saker som spelar lika stor roll i samband med väghållning
vilka däck , profil , bredd , märke
fälg bredd
din motoreffekt
din corner vikt
din spårvidd
din ride higth
dina dämpare
jag har kraftigare krängningshämmare på min och tycker det fungera bäst med den mjukare inställning
Det går inte att köpa sig till snabbare varvtider
Träna Träna Träna är det endaste som fungera
Lotus Elise s1 (Helga) Roadsport c
Lotus Elise s1 (Viktoria) söndagsbil
Lotus Elise s1 (Viktoria) söndagsbil
Allt annat lika, så bör en styvare krängningshämmare ge mindre överstyrt/mera understyrt när du pressar, så det beror på om du vill ha det. Men som sagt, det kan man justera på många andra sätt också.
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Här är en användbar översikt av vad olika chassiinställningar har för verkan:
http://rejsa.nu/artiklar/setuptabell.asp
http://rejsa.nu/artiklar/setuptabell.asp
Göran Forslund
Precis som Göran säger så om allt annat är oförändrat så blir bilen mer understyrd (dvs "plogar" mer med framvagnen) med en grövre kränghämmare fram. Paradoxalt nog beror detta på att man omfördelar vikten mellan framhjulen så att den totala sidkraften fram blir sämre, så det är inte självklart att väghållningen blir bättre. Både Elise och Speedster är ju i grunden baktunga och överstyrda, och de behöver en främre kränghämmare (plus smalare däck fram) för att "försämra" sidkraften fram och få bilen balanserad. Som kuriosa kan nämnas att man tidigt i kontruktionsarbetet av Elise försökte ta bort den främre kränghämmaren för att spara pengar, men då blev bilen okörbar. Ett exempel från "andra sidan" är från 60-talet när man körde Saab 96 på bana. Den bilen var ju i grunden framtung och då tog man bort den främre kränghämmaren, vilket hade till följd att den krängde så våldsamt så att innerhjulet bak hängde i luften vid kurvtagning, men det gick fortare eftersom bakvagnen kom med runt lättare. Samma sak kan ses t ex på Hundkojor som går på bana.
Så om du monterar en grövre kränghämmare fram så kan det behöva kompenseras med en grövre kränghämmare eller hårdare fjädrar bak för att behålla balansen (om nu bilen är bra balanserad i dagsläget).
Så om du monterar en grövre kränghämmare fram så kan det behöva kompenseras med en grövre kränghämmare eller hårdare fjädrar bak för att behålla balansen (om nu bilen är bra balanserad i dagsläget).
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Blir bra med grövre krängare, hitta den grövsta som finns att köpa som är justerbar och sätt dit . Du behöver inte oroa dig för understyrning på Elisen/Speedstern med grövre krängare. Passar bra med dina ganska hårda fjädrar
Med grövre krängare får du mindre roll och bättre instryning, finns en risk att bilen blir lite mera understyrd mitten kurvan med det går att fixa med övriga inställningar.
När du inställer bussningar och bärarmar, sätt caster till max, hjälper till bra mitten kurvan att hålla i
http://forums.seloc.org/viewthread.php?tid=412907
Fanns en Speedster som körde med krängar bak också, men han hade attack-lik körstil med uppställ i varje kurva
:)
Med grövre krängare får du mindre roll och bättre instryning, finns en risk att bilen blir lite mera understyrd mitten kurvan med det går att fixa med övriga inställningar.
När du inställer bussningar och bärarmar, sätt caster till max, hjälper till bra mitten kurvan att hålla i
http://forums.seloc.org/viewthread.php?tid=412907
Fanns en Speedster som körde med krängar bak också, men han hade attack-lik körstil med uppställ i varje kurva