Växellådsolja till renault-låda

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
DJ
Moderator

Växellådsolja till renault-låda

Post by DJ »

Hej!

Jag har en låda från R18GTS i min europa. Vilken växellådsolja bör jag använda till den?

/Daniel

Daniel
Lotuslös :(
Lasse
Forumveteran

Post by Lasse »

Hej Daniel!

Kolla i användarhanboken. Jag har inte Europa själv, men växellådor som innehåller slutväxel (jag antar att din låda har samma olja i växellådan och slutväxeln?) brukar kräva kvalitet GL5.

Om detta är fallet så kan jag rekommendera Castrol SAF-X 90W/140 GL5+ (har jag för mig att den hette, om den fortfarande finns). Denna olja överträffar troligen vida kraven för din växellåda. Har den i min Esprit S3 och den har funkat jättebra.

Återstår problemet om din låda haft syntet eller mineralolja... om du inte är säker och byter till helsyntet (tex oljan ovan) så ska du TA DET LUNGT i början och köra in lådan snällt. Detta därför att synteten löser upp gamla avlagringar från mineraloljan. Vill man vara riktigt petig gör man ett "mellanoljebyte" efter några mil (40-50?). Sen är det bara att tuta och köra. Observera att helsynteterna är HELT ÖVERLÄGSNA mineraloljorna i dessa applikationer.

Annars om du vill köra mineral så är det bara att välja lämplig GL5 (eller vad som nu är specat).

Återkom om du har fler frågor...

Mvh /Lasse
Tullis
Stamgäst

Växellådsolja Europa

Post by Tullis »

Hej, håller med, syntetolja är överlägset. Har Castrol 75W-140 i min Europa. Funkar kanon, hade den även när jag tävlade med min TVR. :steer:
DJ
Moderator

Post by DJ »

OK, tack för tipsen. Nån som har en aning om hur mycket det går åt?

/Daniel
Tullis
Stamgäst

Post by Tullis »

Minns inte riktigt, strax under två liter tror jag. Det märker du...  :wave:
Post Reply