Men min fråga är: Ni som byggt om från RHD till LHD, har ni registreringsbesiktat med ändringen eller har ni gått genom SFRO? Eller ni kör bara in och besiktar som vanligt och hoppas att besiktningsfolket inte noterar att den har fått ratten på andra sidan? I VIN-numret ser man ju att bilen egentligen är högerstyrd.
När jag frågat min lokala besiktningsstation så sa de att de antagligen inte reagerar på att ratten är på vänster sida. De kan bara se det i VIN-numret och där lägger de inte mycket energi förutom att kolla att det stämmer med papperna. De sa även att jag skulle ta kontakt med en besiktningsingenjör vilket jag gjorde och fick dessa svar:
"Efter ändring till vänsterstyrning så behöver du kunna styrka att alla krav uppfylls efter ändring. Jag rekommenderar att du tar kontakt med tillverkaren för information på hur du skall göra för att utföra denna ändring."
Mitt svar på detta var:
"Räcker det med dokument som styrker att en bil som är byggd på fabrik som vänsterstyrd klarar kraven eller måste ni ha dokument som säger att en bil som är byggd på fabrik som högerstyrd som är ombyggd till vänsterstyrd uppfyller kraven? Det är exakt samma chassi och alla monteringshål finns. Detta går ju att hårddra hur långt som helst och jag vill veta att jag kan få igenom den innan jag bygger om. Inte prova och se om det går."
Svaret blev:
"Vill du vara på det säkra inför besiktningen så handlar det om dokument som styrker att en bil som byggts om från höger till vänster fyller kraven. Allt annat blir något som får bedömas i samband med själva besiktningen."
Detta är ju rätt luddigt. Lite "prova och se om det går"... Jag har mailat Lotus för några veckor sedan men de svarar inte.
Hur har ni gjort?