Eftersom det pågår en förvisso intressant diskussion om sportsystem till Esprit V8 på en annan tråd vill jag höra om erfarenheter med sportsystem till 4 cyl Esprit.
Är det någon som har? Vad använder ni? Vad REKOMMENDERAR ni? Rakt rör? Sportdämpare? Leverantör? Göra själv? mm mm
Skulle gärna få lite sportigare ljud på min SE utan att för den skull sabba prestanda eller utsätta komponenter (KAT etc) för onödiga risker.
hittade dessa på Tubi, men ingen bild, verkar vara raka rör:
Esprit 2200 turbo, Nessuna immagine disponibile.
Test pipes (set) for Esprit 2200 turbo
Code: 08030011010
Description:
Material: stainless steel
Note: For racing use only
--------------------------------------------------------------------------------
Lotus - Esprit, Nessuna immagine disponibile.
Test pipes (set) for Esprit 2200 turbo
Code: 08030011010
Esprit *TURBO* SE! Jårå, turbo är det minsann. Min bil är första generationen med Delco insprutning, så man kan väl grovt säga att det är samma motor-avgassystem som alla senare modeller av Esprit med 4-cylinder motor (S4, GT3)
Tycker att Andy's system verkar trevligt. Emellertid funkar inte denna lösning på min bil eftersom jag har utblåset på vänster sida på bilen (föruttaget i spoilern), och om man vill flytta det blir det en hel del plastande och lackande.
Det var visst inte brorsan som byggt det, utan en kompis till honom.
Men det var rätt enkelt byggt. 1 utgång till 2 och sedan en
ljuddämpare som sitter på ett utstick. Alltså mest pulsdämpande, och avgasflödet går i "rakt rör".
Nu är vinterprojektet i full gång & jag ska försöka ta itu med avgas biten strax efter nyår. (bilen är en Esprit S4)
Fråga:
Mot trycks ventilen som sitter monterad efter katalysatorn skramlar dessutom gör den arbetet med ett nytt avgassystem & race kat mer komplicerat, är det bara att ta bort den ?
Hur kommer detta påverka min motor !? Ventilen sitter ju där av någon anledning men jag har sett på flera utändska sidor att folk har tagit bort sina ventiler.
Erfarenheter här på forumet !?
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...
Denna ventil är bara till för att värma upp katalysatorn snabbt efter kallstart av motorn för att på så sätt få igång avgasreningen. Detta system sattes dit för att klara Kalifoniens nya avgaskrav som kom ikraft 1993. Din bil kommer inte att skadas om du plockar bort denna funktion, du kommer bara inte att klara det avgaskraven bilen var typade mot.
Som extra åtgärd bör du också plocka bort 'Throttle jackern', dvs den mekanism som höjer tomgången när avgasventilen är stängd. Denna mekanism skall vara i funktion om motorn har en temperatur mellan 17-32 grader celsius mao den används inte alltid. Dock så tycker jag att du skall behålla dessa saker pga att denna funktion skadar inte effekten på någon sätt men behåller bilen i sitt orginala tillstånd vilket inbringar mest värde i längden.
Fick min "super sport silencer" från SJ sportscars i måndags, £225 + 17,5 % moms. Har köpt en 100 cells rostfri racekat också så nu väntar jag otåligt på att få tid att åka ner till mitt garage i småland & montera alltihop för att få höra ljudet.
Det nya rostfria systemet väger bara 5 KG !!!
Har inte vägt katalysatorn ännu men tänkte göra det senare & väga orginal grejorna också för att se hur mkt jag lättar bilen.
Återkommer med rapport om ljudet efter montering.
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...