Lotus Circuit Car
Lotus Circuit Car komer att börja levereras till kund i juli. Så har det sagts i alla fall. Planerna är att tillverka 100 om året.
Anledningen att det varit tyst är sannolikt att bilen är exteriört ej helt klar än. Bilderna som visats är eventuellt ej identiska med den bil som kommer till att produceras. Ryktet förtäljer också att Lotus ej velat lämna ut testbilar till biltidningarna under vintern, eftersom man varit rädd att frånvaro av alla bekvämlighetsprylar, som ex vindruta, bakre vinddeflektor, värme osv, skulle påverka testerna negativt. Vill vänta till värmen kommit till öarna. Kan man hoppas på mars-april ?
Jag ser med spänning fram emot den första riktiga testen.
hälsn
Lasse H
Anledningen att det varit tyst är sannolikt att bilen är exteriört ej helt klar än. Bilderna som visats är eventuellt ej identiska med den bil som kommer till att produceras. Ryktet förtäljer också att Lotus ej velat lämna ut testbilar till biltidningarna under vintern, eftersom man varit rädd att frånvaro av alla bekvämlighetsprylar, som ex vindruta, bakre vinddeflektor, värme osv, skulle påverka testerna negativt. Vill vänta till värmen kommit till öarna. Kan man hoppas på mars-april ?
Jag ser med spänning fram emot den första riktiga testen.
hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Det är ju verkligen en av planetens absolut häftigaste bilar.
Varför plockar inte alla Elise-ägare bort rutramen och lägger igen dörrarna??
Är det nån som vet om den kommer vara registreringsbar i Sverige?
(Nej, den är ändå inte inom min plånboks räckhåll, jag är bara nyfiken)
Varför plockar inte alla Elise-ägare bort rutramen och lägger igen dörrarna??
Är det nån som vet om den kommer vara registreringsbar i Sverige?
(Nej, den är ändå inte inom min plånboks räckhåll, jag är bara nyfiken)
Lotuslös
Daniel m fl !
Lotus säger själva att bilen är framtagen för bankörning. Men samtidigt talar man om att man har en tillbehörssats som ska göra det möjligt att få bilen reggad i GB med sk SVA (special vehicle approval). Då ingår sådant som ljus, blinkers osv. Vad detta betyder för en eventuell prövning i Sverige är ej helt klart. Jag har själv ställt frågan till Wendels.
Dessutom är det så att man sedan en tid pratat om att det är nya, liberalare (!!!!) regler på gång i Sverige för registrering av importbilar.
Har pratat med intresserade och sakkunniga på Bilprovningen som bekräftar ryktena om att nya regler kanske är på gång. Hur de eventuellt kommer till att se ut har jag ej kunnat få svar på. Inte heller frågan om när eventuella lagändringar kommer.
Hur mycket SVA-satsen kommer till att öka vikten på CC har jag ej hittat uppgifter om. Kan en rimlig gissning vara 50 kg ? Bilen skulle i så fall väga 700 kg. Fortfarande minst sagt intressant effektmässigt, ca 347 kg/ton.
hälsn
Lasse H
Lotus säger själva att bilen är framtagen för bankörning. Men samtidigt talar man om att man har en tillbehörssats som ska göra det möjligt att få bilen reggad i GB med sk SVA (special vehicle approval). Då ingår sådant som ljus, blinkers osv. Vad detta betyder för en eventuell prövning i Sverige är ej helt klart. Jag har själv ställt frågan till Wendels.
Dessutom är det så att man sedan en tid pratat om att det är nya, liberalare (!!!!) regler på gång i Sverige för registrering av importbilar.
Har pratat med intresserade och sakkunniga på Bilprovningen som bekräftar ryktena om att nya regler kanske är på gång. Hur de eventuellt kommer till att se ut har jag ej kunnat få svar på. Inte heller frågan om när eventuella lagändringar kommer.
Hur mycket SVA-satsen kommer till att öka vikten på CC har jag ej hittat uppgifter om. Kan en rimlig gissning vara 50 kg ? Bilen skulle i så fall väga 700 kg. Fortfarande minst sagt intressant effektmässigt, ca 347 kg/ton.
hälsn
Lasse H
- Rickard
- Svårt Lotus-beroende
347 hk/ton måste de väl bli ??Lasse H wrote:Daniel m fl !
hälsn
Lasse H
Kunde inte låta bli
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...
Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
Lite nya nyheter om Circuit car:
http://www.autocar.co.uk/News_Article.asp?NA_ID=221243
http://www.autocar.co.uk/News_Article.asp?NA_ID=221243
Artikeln wrote:The long-awaited Lotus circuit car should be with us early next year, according to Lotus head of product Tony Shute.

Maserati 222E ('89) - Sportbilen för soliga sommardagar
Mazda MX-3 1.6i ('96) - Roliga jobbpendlarbilen
SAAB 9-5 2.3t ('01) - Hästdragar- och långfärdsbilen
- Rickard
- Svårt Lotus-beroende
Lotus Circit car är skrotad...
Har glömt dela med mig av den nyheten som vi blev informerade om på vårt studie besök på Öhlins för två veckor sen.
Dom hade tydligen smällt prototypen rejält nere på nurburgring (rätta mig om jag hörde fel på bana) å nu står den på lotus fabriken för renovering...

Har glömt dela med mig av den nyheten som vi blev informerade om på vårt studie besök på Öhlins för två veckor sen.
Dom hade tydligen smällt prototypen rejält nere på nurburgring (rätta mig om jag hörde fel på bana) å nu står den på lotus fabriken för renovering...
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
Jag har haft en del diskussioner på Seloc i frågan. Bl a fått ett u2u från en av forumbesökarna vid namn Heath. Han jobbar på Lotus. Han har berättat att man kommer till att ha prototypen fixad i december och då med vissa ändringar. Bl annat kommer man till att ändra aerodynamiken genom förändringar av luftintagen på sidorna samt kylluftintagen till oljekylaren. Dessutom kommer man att "städa upp" lite vid kanterna på sittbrunnen och inne i bilen. Han påstår att produktionsbilen kommer att vara mycket lätt i jämförelse med prototypen, vilken sägs väga 680 kg med belysning och annat som behövs för en reggning. Tack och lov kommer man också att göra störtbågen lägre än vad den har varit på prototypen ! Dock kommer den till att vara av samma typ förutom att de övre horisontella rören kommer till att vara svagt välvda samt att de framåtgående stagen kommer till att göras av rör i smalare diameter pga viktbesparing.
Vidare kan man konstatera att de större Lotus-återförsäljarna i GB nu tar emot en handpenning (£1.000) för en förhandsbeställning av en CC.
För alla utanför GB är det tyvärr inga definitiva besked om vad som gäller. Fast nog verkar det som att bilen kommer, men om den går att regga i Sverige är en annan fråga. Observera att den bil man kraschade på Spa i början av november hade brittiska skyltar ! Den hade tidigare körts på testkörningar med Lotus testförare bl a till Stelvio (Italien) och till Nürnburgring innan den halkade av i blötan på Spa.
hälsn
Lasse H
Vidare kan man konstatera att de större Lotus-återförsäljarna i GB nu tar emot en handpenning (£1.000) för en förhandsbeställning av en CC.
För alla utanför GB är det tyvärr inga definitiva besked om vad som gäller. Fast nog verkar det som att bilen kommer, men om den går att regga i Sverige är en annan fråga. Observera att den bil man kraschade på Spa i början av november hade brittiska skyltar ! Den hade tidigare körts på testkörningar med Lotus testförare bl a till Stelvio (Italien) och till Nürnburgring innan den halkade av i blötan på Spa.
hälsn
Lasse H
- Rickard
- Svårt Lotus-beroende
Ahá det va på SPA det gick i diket...
Även den bästa kan minnas fel... ;-)
Lasse din info lät mkt positiv, det verkar som om Circit Car blir en riktigt trevlig bil.
Har du beställt ditt ex än ?
Nu ska jag ta hand om ett av mina EX som sitter i soffan & dricker vin & tycker att jag ä dum i huvudet som sitter vid datorn & läser om bilar just nu...

Även den bästa kan minnas fel... ;-)
Lasse din info lät mkt positiv, det verkar som om Circit Car blir en riktigt trevlig bil.
Har du beställt ditt ex än ?
Nu ska jag ta hand om ett av mina EX som sitter i soffan & dricker vin & tycker att jag ä dum i huvudet som sitter vid datorn & läser om bilar just nu...
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
- Nillet
- Forumadministratör
30 oktober kl 15:03:03 var den på Nürburgring.
viewtopic.php?t=2846
Har kikat igenom alla ring-fotografers hemsidor och har inte hittat en enda bild på den. Ni som läser på seloc, har det visats några bilder på den i gatlegal version?
viewtopic.php?t=2846
Har kikat igenom alla ring-fotografers hemsidor och har inte hittat en enda bild på den. Ni som läser på seloc, har det visats några bilder på den i gatlegal version?
Om det är den tjejen som Du hade bild på för ett tag sedan, så är det nog fler än hon som tycker att Du är dum i huvudetRickard wrote:
Lotus hälsningar från
Bengt som kör Europa Special JPS
Bengt som kör Europa Special JPS
För er som vill se hur CC såg ut både innan och efter kraschen på Spa kan titta närmare på ett gäng bilder på adress:
www.d-racing.com/d-racing/events/events.htm
Observera att bilen är reggad ! Detta är den prototyp jag skrivit om ovan.
Lär vara det enda exemplaret som finns än så länge. En eventuell lansering spås bli till sommaren -07.
hälsn
Lasse H
www.d-racing.com/d-racing/events/events.htm
Observera att bilen är reggad ! Detta är den prototyp jag skrivit om ovan.
Lär vara det enda exemplaret som finns än så länge. En eventuell lansering spås bli till sommaren -07.
hälsn
Lasse H
Glömde skriva att ni får bläddra ner en liten bit på sidan för att hitta rubriken Evènements. Där finns bilderboken. Ligger först under nämnda rubrik.
Finns dessutom en mycket lång tråd på Seloc. Tror den är fem sidor lång.
Tråden heter något i stil med "The circuit Car is not dead and will be at..."
Speciellt intressant med den tråden är hur olika uppfattningar man har om bilen. Ett par starka röster (SimonS och svenske CAIC) menar att den aldrig kommer till att bli så snabb som "a sorted Elise S1".
Kan vara värt att notera at den S1 man bl a jämför med har Honda 2 liters Integra R-motor och är lättad till under 700 kg ! Framgår också att flera anser att 111R och Exige S2 är sämre än sina föregångare.
Min egen kommentar är att man då pratar om tävlingsverksamhet.
Men vem skulle inte vilja ha en Elise med Honda-motor ! Fast svenska bestämmelser gör ju att ett sådant ombyggnadsprojekt svårligen skulle belönas med godkännande från Vägverket. Britterna har det lite lättare.
hälsn
Lasse H
Finns dessutom en mycket lång tråd på Seloc. Tror den är fem sidor lång.
Tråden heter något i stil med "The circuit Car is not dead and will be at..."
Speciellt intressant med den tråden är hur olika uppfattningar man har om bilen. Ett par starka röster (SimonS och svenske CAIC) menar att den aldrig kommer till att bli så snabb som "a sorted Elise S1".
Kan vara värt att notera at den S1 man bl a jämför med har Honda 2 liters Integra R-motor och är lättad till under 700 kg ! Framgår också att flera anser att 111R och Exige S2 är sämre än sina föregångare.
Min egen kommentar är att man då pratar om tävlingsverksamhet.
Men vem skulle inte vilja ha en Elise med Honda-motor ! Fast svenska bestämmelser gör ju att ett sådant ombyggnadsprojekt svårligen skulle belönas med godkännande från Vägverket. Britterna har det lite lättare.
hälsn
Lasse H