Kör du fortfarande utan nummerplåt fram? :drivecar:
Nummerskylt fram - behövs verkligen det?
Hej Micke.Lotus wrote:Torbjörn!
Kör du fortfarande utan nummerplåt fram? :drivecar:
Förra året när jag körde hem från vår-träffen hos Wendels blev jag jagad av en motorcyckelpolis som hade noterat att det saknade skylt fram på bilen.
Följande konversation uppstod.
- Du saknar skylt fram och det är bot på det, sa polisen.
Jag svarade rappt.
- Det gör du också på din motorcyckel.
Vi blev alltså inte direkt kompisar.
Samtalet slutade med att jag föreslog att han skulle kontakta en åklagare och försöka få mig åtalad för detta grova trafikbrott.
Polisen blev kraftigt förgrymmad på mig.
Det slutade med att åklagaren la ner ärendet, han orkade förmodligen inte ordväxla med mig för 400:- .
Mvh Torbjörn
Jag fick fyrahundra spänn i böter i höstas p.g.a. av att jag hade en liten specialbeställd (hos skylttillverkaren Systemtext i Malmö) plåt fram.
En polisbil och en piketbil med tre poliser avbröt sin eskort av en skrymmande transport av en stor vindkraftspropeller för att bötfälla mig.
Det tog dem 15 minuter och några telefonsamtal för att hitta rätt förseelsekod.
Största problemet är att det blir en notering i CBR och ertappas man en gång till för samma sak så är det körförbud och en extra kontrollbesiktning som gäller. Bedöm själva vad ni vill riskera...
Mvh,
P-O
En polisbil och en piketbil med tre poliser avbröt sin eskort av en skrymmande transport av en stor vindkraftspropeller för att bötfälla mig.
Största problemet är att det blir en notering i CBR och ertappas man en gång till för samma sak så är det körförbud och en extra kontrollbesiktning som gäller. Bedöm själva vad ni vill riskera...
Mvh,
P-O
Det är ju tur att Polisen i Sverige inte har större problem att ta itu med än dessa. Jag menar vad är bilinbrott, villainbrott, rån m m mot detta att köra utan nummerskylt fram..tänka sig!

F.d ägare till 2st. Esprit S3 -86, en röd och en vit.
Lotus Elise S -07
F.n ej Lotus ägare
---------------------------------------------------
Micke T.
Lotus Elise S -07
F.n ej Lotus ägare
Micke T.
Hej JohnnyJohnny wrote:Hej Torbjörn !
Jag tror dom har skärpt bevakningen på det nu iochmed att dom ökar antalet kameror.... Dessutom kostar det 600:- nu.....
//Johnny
Om man vill ställa till riktigt för poliserna skall man ha skylten löst inne i bilen och lägga fram den i framrutan när man väl blir tagen. Lagen är lite oprecis här. Skylten skall sitta framtill och vara synlig säger lagen.
Lagen har alltså inte preciseras så nogrannt att den talar om exakt var den skall fästas på bilen.
- Räkna med kraftiga diskussioner men jag tror man klarar sig.
Mvh Torbjörn
jag försökte på laglig väg få en skoter skylt men det gick ej!! (klister modell)
Jag fixar nu en kopia av lilla plast skylten ist!!!
Jag fixar nu en kopia av lilla plast skylten ist!!!
MVH
se repotage i Bilsport nr 20 -04 sid 50-53
Fyndbörsen nr 3 -06 sid 14-15
Förresten det var inte jag som startade det här ämnet. (Jag tror att Admin har ett finger med i spelet) Jag ballade som vanligt ut i teknikämnet som handlar om tändstift
Peter!! Ta inte bort mig från forumet för att jag har svårt att hålla mig till ämnet ibland
. Ursäkta skall försöka bättra mig, om det går

F.d ägare till 2st. Esprit S3 -86, en röd och en vit.
Lotus Elise S -07
F.n ej Lotus ägare
Micke T.
Lotus Elise S -07
F.n ej Lotus ägare
Micke T.
det är otur!!
MVH
Den riktiga killern är att göra samma sak fast hänga upp den i gångjärn.. Skulle vara kul att sen den polisens min när han upptäcker att den visst sitter där. Ju fortare man kör ju mindre syns skylten, dvs böterna minskar
med hastigheten. Det är bara att sätta dit en lite bimetall på baksidan som håller imot lagom mkt för fartvinden. Provade på en motorcykel för några år sedan, funkade supersmutt. Kanske skall börja sälja sådana skylthållare hahahahaaaa. 
joakim
SE highwing
SE highwing