Elise S2 - backspegeln trillar av

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
Guest

Elise S2 - backspegeln trillar av

Post by Guest »

Ett av de vanligaste problemen med Elise S2 är att backspegeln trillar av. Detta pga att den endast sitter fast med en skruv. Felet är att den blir för hårt åtskruvad i fabriken och plasten spricker. Förhoppningsvis ska detta lösas på garantin, och även efter garantin gått ut då det är ett konstruktionsfel. Bland våra Elisevänner i England är detta mycket vanligt och lösningen är att gå till återförsäljaren och få en ny backspegel.
lo918
Forumberoende

Post by lo918 »

Så det är inte för att du tar kurvorna så snävt då ? :-D

/stefan
Lotus
Forumveteran

Post by Lotus »

Finns det fel på en Lotus???? :shock: :shock: :winking:
F.d ägare till 2st. Esprit S3 -86, en röd och en vit.
Lotus Elise S -07
F.n ej Lotus ägare
---------------------------------------------------
Micke T.
Staffan
Stamgäst

Re: Elise S2 - backspegeln trillar av

Post by Staffan »

Admin wrote:Ett av de vanligaste problemen med Elise S2 är att backspegeln trillar av. Detta pga att den endast sitter fast med en skruv. Felet är att den blir för hårt åtskruvad i fabriken och plasten spricker. Förhoppningsvis ska detta lösas på garantin, och även efter garantin gått ut då det är ett konstruktionsfel. Bland våra Elisevänner i England är detta mycket vanligt och lösningen är att gå till återförsäljaren och få en ny backspegel.
Hej!

Är det backspegeln eller själva infästningen mot karossen som är fel. Har precis pratat med generalagenten om detta problem och dom skulle skicka mig nya fästningar mot karossen. Jag föresatte att Lotus vet vad i problemet består och skickar advekat del men man kan ju aldrig vara för säker. Min fråga är: Är det backspegeln eller backspegelsinfästningen mot karossen eller både och som måste bytas. Generalagenten (Wendels) har som sagt tänkt att skicka mig infästningen mot karossen och att jag använder mina gamla backspegar - blir säkert fel som vanligt.

Förövrigt var det premiärtur i dag till STHLMS city och som vanligt väcker lilla Elise uppståndelse. Är det någn som skall köra en tur i morgon söndag?. Jag såg en gul Esprit vid Shurgard Danderyd idag - Vems är den??

Staffan
Guest

Post by Guest »

"Backspegeln" består av två delar. Dels är det själva backspegeln samt en "ställning" som sitter mot dörren. Det som ofta går sönder är plastbitarna på backspegeln som håller spegeln fast i ställningen.

Svårt att förklara med ord..........
Staffan
Stamgäst

Post by Staffan »

Admin wrote:"Backspegeln" består av två delar. Dels är det själva backspegeln samt en "ställning" som sitter mot dörren. Det som ofta går sönder är plastbitarna på backspegeln som håller spegeln fast i ställningen.

Svårt att förklara med ord..........
Fan!  :bang: Det betyder troligtvis att ställningen som jag kommer att få från generalagenten kommer jag inte ha någon användning av. Starkt av Wendels att skicka mig fel del. Lotus måste ju veta exakt vilken del det gäller eftersom detta troligtvis har hänt på 1000 S2:or. Wendels kanske har sparat speglarna själva....

Staffan
Guest

Post by Guest »

Jag kan rita!

Image
Staffan
Stamgäst

Post by Staffan »

Tack Peter!
Jag förstår Precis tyvärr!!
Guest

Post by Guest »

Aaaaaahhhhhhhh!  :bang:  :bang:  :bang:  :bang:  :bang:  :bang:

Tog bort backspegeln idag. Verkar som om jag måste ha en ny ställning också!!
Staffan
Stamgäst

Post by Staffan »

Hur menar du nu Peter? Jag trodde att det var spegeln som var kass enligt din skiss. Betyder detta att man måste byta både ställning och spegel. Vi borde ju ha samma fabriksfel  :eek:

Staffan
Guest

Post by Guest »

Staffan wrote:Hur menar du nu Peter? Jag trodde att det var spegeln som var kass enligt din skiss. Betyder detta att man måste byta både ställning och spegel. Vi borde ju ha samma fabriksfel  :eek:

Staffan
Problemet var att plastbiten och skruven fastnat i ställningen och det verkade som om det inte skulle gå att få bort. Jag lyckades dock idag och ställningen är relativt intakt.

Det bästa är om du tar bort backspegeln (först ställningen) och tittar på vad som gått sönder. Två skruvar sitter med insektsnyckel och en med stjärnskruv.
Staffan
Stamgäst

Post by Staffan »

Hej!
Pratade med Janne på Wendels som lovade att få fram speglar i stället för ställningen som troligtvis är intakt. Problemt var att jag trodde
Lotus i England skulle skicka hela kittet (ställning och speglar) till Sverige men dom har valt att skicka ställningen till generalagenten.
Det känns i alla fall bra att jag fått hjälp av Wendels att lösa problemet :lol:

Staffan
Guest

Post by Guest »

Nu har jag satt tillbaks min backspegel provisoriskt med svetsning a la Lotus, dvs silvertejp. Hoppas att den nya kommer snart  :up:
Post Reply