Bromsvätska till Esprit V8

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
Mikael_W
Forumadministratör

Bromsvätska till Esprit V8

Post by Mikael_W »

Hej,
Satt och läste bruksen till Esprit V8 och såg att anledning till parkeringsbromsen lyser kan vara att bromsvätskan är låg i reservtanken där fram vid reservhjulet. Det står dock bara vilken typ av olja man skall fylla på men inga rekommendationer om märke.

Är det något särskilt märke som är rekommenderat och är det bra att bara hälla påfyllning utan att tömma hela systemet så man inte blandar olika märken fast det kanske inte spelar så stor roll när det gäller bromsvätskan..

/Micke
Mgz
Forumberoende

Re: Bromsvätska till Esprit V8

Post by Mgz »

Mikael_W wrote:Hej,
Satt och läste bruksen till Esprit V8 och såg att anledning till parkeringsbromsen lyser kan vara att bromsvätskan är låg i reservtanken där fram vid reservhjulet.

Hej Micke,

Innebär detta att du köpt en V8:a? Kan i så fall bara gratulera. Kommer ihåg att du postade om en italiensk S4 för ett tag sedan, men det kanske inte blev någon affär den gången?
Magnus, Esprit V8-GT
Mikael_W
Forumadministratör

V8

Post by Mikael_W »

stämmer, en tysk hann före på S4an i italien så blev inköp av en V8a igår som jag kollat på en lägre tid..
Mgz
Forumberoende

Post by Mgz »

Jättekul!!

Hoppas du blir lika nöjd med din V8:a som jag är - det är helt klart fantastiska bilar. Hittade du den i Sverige eller utomlands?

Kommer vi kunna se den på någon av de kommande träffarna?
Magnus, Esprit V8-GT
Mikael_W
Forumadministratör

v8

Post by Mikael_W »

jag tror faktiskt du var på väg att kolla på den för det är Per Sundins grå a V8a som fanns nere i Lund som jag köpt. Gul var egentligen också min drömfärg men när jag väl såg den gråa färgen på denna föll den även mig i smaken. Kommer garanterat på träffarna, skall bara sälja min Ginetta G33a så man får in lite kulor igen:-)
Guest

Re: V8

Post by Guest »

Mikael_W wrote:blev inköp av en V8a igår som jag kollat på en lägre tid..
Grattis!

Bilder?
Mikael_W
Forumadministratör

bilder

Post by Mikael_W »

tack, har bara Pers gamla bilder än sålänge, nya kommer inom kort, tänkte även göra en fräck video så publicerar länk så fort den är färdig
Lasse
Forumveteran

Post by Lasse »

Hej!

Urspårad tråd det här... :-) Vilken bromsvätska du ska använda står troligen i bilens användarhandbok. Troligen DOT4...

Mvh /Lasse
Mikael_W
Forumadministratör

vätska

Post by Mikael_W »

stämmer, dot 4 är det men tänkte mer kolla så det inte spelar någon roll om man blandar olika fabrikat då jag kollat på ATE Blue Racing (dot4) olja, eller måste man tömma hela systemet?
Plus2
Forumveteran

Post by Plus2 »

Man bör väl undvika att blanda bromsvätskor med respektive utan silikon.

Bromsvätska utan silikon är väl hygroskopisk (tar upp vatten med tiden)?

Silikonbromsvätska kan å andra sidan innehålla "mikroluftbubblor", så man skall låta flaskan vila innan man häller på och så bör man inte låta flaskan rulla runt på bilgolvet när man kör hem från handlarn'.

Jag brukar använda "Gunson Eezi-Bleed" när jag luftar koppling/bromsar, den trycker in vätskan m.h.a. lufttrycket från ett bildäck vilket funkar ganska bra.

Mvh,
P-O
Post Reply