Lotus Elise Bromsar

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
Göran
Svårt Lotus-beroende

Lotus Elise Bromsar

Post by Göran »

Jag funderar på att byta mina kompositbromsar och har hittat ett alternativ som verkar bra på
http://www.eliseparts.com
Det är Aluminium Belled, Cross drilled and Grooved Discs jag har i åtanke. Sedan är frågan Mintex 1144 eller Pagid RS14???
Är det någon som har provat, "har hört" eller har några kommentarer??
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Guest

Post by Guest »

Efter många om och men köpte jag till slut Pagid RS4-2 och jag är hur nöjd som helst. Beläggen är mycket bättre än original och blir aldrig matta. Enda nackdelen är att de låter ganska mycket när de är kalla.
Guest

Post by Guest »

Hittade lite info om de olika Pagidbeläggen

RS 4-2 – BLUE
The most popular Pagid race compound used by many Impreza and EVO owners both for fast road and track day use. A medium friction racing compound with good cold friction and fading resistance up to 500 degrees Celsius. The 4-2 compound has a reasonable rotor wear rate. It has very good modulation (adjustment) and is used also for small open wheeled race cars - F3, F-Renault and Club Racing.

RS 14 – BLACK
This is a high friction value ceramic compound with very good modulation, high fade resistance, low heat conductivity and good wear rate up to a constant temperature of 650 degrees Celsius. It is kind on discs with visible grooving but no tendency to crack discs.

RS 15 – GRAY
The RS15 is based on the already proven CeratecTM material which has a 20% higher friction value than the RS14. It has a very good pad life, and a remarkable quick release ability characteristic. Although the "RS15" has very good modulation, it may have an excessive bite for some applications.
Göran
Svårt Lotus-beroende

Post by Göran »

Admin wrote:Efter många om och men köpte jag till slut Pagid RS4-2
Är det något av "om"-en eller "men"-en man skulle ha nytta av???
:lol:
Göran Forslund
Guest

Post by Guest »

Göran wrote:Är det något av "om"-en eller "men"-en man skulle ha nytta av??? :lol:
Nej, egentligen inte. Vad jag förstått rekommenderar nästan alla Pagid framför Mintex, sen gäller det bara att bestämma sig vilka Pagid man ska välja. Jag tror att RS42 är de "snällaste" medan de andra är mer lämpliga för banbruk.
CAIC
Forumberoende

Post by CAIC »

Skrev detta i u2u till Kotten.

Hej,
anledningen till att jag valde RS14 var råd från kompisarna i SELOC och BEND samt min verkstad som byggt tre st. racing Eliser.
RS14 skall hålla bromsverkan och fejda mindre vid bankörning. Då jag inte provat RS4-2, som är mer vägbelägg än banbelägg så kan jag inte uttala mig om skillnaden (jag gick från Greenstuff).
Nackdelen med RS14 är att de gnisslar ordentligt, slits snabbare och de tar ett litet tag innan de blir tillräckligt varma. Men bromsverkan är fantastisk!!!
Man måste ha koll i backspegeln på vanlig väg så man inte får någon i baken och det är lätt att skrämma fotgängare

Post by Guest »

CAIC wrote:Nackdelen med RS14 är att de gnisslar ordentligt, slits snabbare och de tar ett litet tag innan de blir tillräckligt varma.
Vilket kanske är fördelarna med RS42, mindre gnissel (dock fortfarande ganska mycket), slits inte lika snabbt och blir snabbare varma.

Nackdelen är att de kanske inte har lika bra verkan.

RS14 och RS15 är banbelägg, medan RS42 är väg- och banbelägg.
CAIC
Forumberoende

Post by CAIC »

Yepp,

på kartongen står det på tyska "Endast för bankörning" :flag:
Cai, Belgien men svensk
Göran
Svårt Lotus-beroende

Post by Göran »

Tack Cai o Peter,

Kul att kunna få så snabba och kompetenta svar. Jag gillar det här forumet skarpt. Hoppas verkligen att fler LCCS-are upptäcker alla fördelar.

Vilka belägg det blir återstår att se.

Förresten..... finns det någon som har erfarenhet av skivorna jag nämnde???
:lol:
Göran Forslund
CAIC
Forumberoende

Post by CAIC »

Göran,
byta skivor behöver du bara göra om de är slut eller skadade. Jag känner flera som sänt tillbaka de skivor du talar om, eftersom bromsverkan snarare blir sämre med dessa.
Alla tankar om dessa saker kan du finna här
http://www.british-cars.co.uk/cgi-bin/g ... bject=2050

:steer:
Cai, Belgien men svensk
claesl
Användare

Bromskivor och belägg

Post by claesl »

Vi pratade lite på Knutstorp (den Gula S1 Elisen) om både bromskivor och belägg och jag lovade kolla upp vad det var vi bytte till och det verkar vara de skivorna du funderar på:

http://www.eliseparts.com/products_page ... disks1.htm Och belägg var nå'n av Pagid, tror de mjukaste, RS42. Bytte också till stålomspunnen bromsslang. Kombinationen fungerar utmärkt, bromsverkan suverän och inga som helst fading-tendenser längre, Hade tidigare problem, efter ca 15-20 varv på t.ex. Sviesta. Enda nackdelen är att beläggen gnisslar lite vid stadskörning.

Ta ett snack med den engelska "meken" på Wendels i Trelleborg. Han kan säker ge en del tipps också.

Mvh
/Claes
Göran
Svårt Lotus-beroende

Re: Bromskivor och belägg

Post by Göran »

claesl wrote: Och belägg var nå'n av Pagid, tror de mjukaste, RS42
Jag kollade faktiskt på dina belägg och på höger bak kunde jag läsa RS14, så jag tror det är dom du har :-D

:wave:
Göran Forslund
Göran
Svårt Lotus-beroende

Post by Göran »

CAIC wrote:Göran,
byta skivor behöver du bara göra om de är slut eller skadade. Jag känner flera som sänt tillbaka de skivor du talar om, eftersom bromsverkan snarare blir sämre med dessa.
Alla tankar om dessa saker kan du finna här
http://www.british-cars.co.uk/cgi-bin/g ... bject=2050

:steer:
Kollade igenom en fantastiskt massa inlägg och resultatet är nog att jag behåller mina kompositskivor ett tag till. Verkar som väldigt många tycker dom faktiskt är bättre än alternativet jag övervägde.
Track-days OK om man alltid kör minst ett "cool down lap".
Bromsverkan minst lika bra samt fördelen av låg vikt och obetydligt slitage (även efter 10 000 mil, enligt ett inlägg).
Dessutom är tydligen marknadsvärdet på begagnade skivor högt. Många som vill byta till dom faktiskt. Varför ska jag då byta, kan man ju fråga sig.
 :wave:
Göran Forslund
Post Reply