Hej !
Sist jag hade pärlan"( ´82 Esprit S3) ute för rastning hände följande, bilen gick varm och när jag körde in till kanten ser jag att vattnet rinner ut under vattenbehållaren i motorrummet.Efter att till sist ha fått hem bilen i garage provar jag att fylla på vatten igen varpå vattnet inte rinner ut.Bilen är alltså kall nu. Inga slangar har lossnat. Någon som vet vad som kan ha hänt? Kan bilen ha klarat sig utan bestående skada trots den överhettning som skedde?
Tack på förhand
Mvh/Jörgen
Vattenläckage ! ´82 Esprit S3
-
Guest
Hej Jörgen och välkommen till forumet! Jag är säker på att du kommer få svar på din fråga. Jag vill dock att du läser detta inlägg viewtopic.php?t=537
Hälsningar
Hustomten
Hälsningar
Hustomten
Hej!
Hur såg du att bilen gick varm? Var det temperaturmätaren? Om det kommer vatten ur vattenbehållaren i detta läge så är det inget konstigt, den har en tryckregulator i locket som släpper ut vattnet om trycket i systemet blir för högt (kokar).
Troligaste orsaken till att det kokar är:
1. Fläktarna aktiveras inte och systemet överhettas. Detta är dock vanligast om du kör långsamt, kör du fort behövs inte fläktarna pga självdrag.
2. Termostaten är defekt.
3. Remmen till vattenpumpen slirar eller har gått av.
Annars kan det vara så att om man har en läckande topplockspackning så kan systemet bete sig som om det kokar eftersom kylsystemet trycksätts med förbränningsgaser. Emellertid borde inte systemet överhetta i det fallet, utan det troligaste i ditt fall är något av ovanstående.
Mvh /LasseW
Hur såg du att bilen gick varm? Var det temperaturmätaren? Om det kommer vatten ur vattenbehållaren i detta läge så är det inget konstigt, den har en tryckregulator i locket som släpper ut vattnet om trycket i systemet blir för högt (kokar).
Troligaste orsaken till att det kokar är:
1. Fläktarna aktiveras inte och systemet överhettas. Detta är dock vanligast om du kör långsamt, kör du fort behövs inte fläktarna pga självdrag.
2. Termostaten är defekt.
3. Remmen till vattenpumpen slirar eller har gått av.
Annars kan det vara så att om man har en läckande topplockspackning så kan systemet bete sig som om det kokar eftersom kylsystemet trycksätts med förbränningsgaser. Emellertid borde inte systemet överhetta i det fallet, utan det troligaste i ditt fall är något av ovanstående.
Mvh /LasseW
Din fråga om skador...
Om du stängde av bilen direkt när den överhettade och du de fakto hade kylvatten i kvar i systemet när du körde hem så ska det nog inte vara någon fara.
OM motorn har skadats är det troligaste att kolvringarna går och det märker du på att du har blå rök (olja som förbränns) i avgaserna.
Om allt verkar funka normalt så är det bara att tuta och köra.
Mvh /LasseW
Om du stängde av bilen direkt när den överhettade och du de fakto hade kylvatten i kvar i systemet när du körde hem så ska det nog inte vara någon fara.
OM motorn har skadats är det troligaste att kolvringarna går och det märker du på att du har blå rök (olja som förbränns) i avgaserna.
Om allt verkar funka normalt så är det bara att tuta och köra.
Mvh /LasseW
Tack för hjälpen!
Tack
Jäklans bra med detta forumet
Mvh/Jörgen
Jäklans bra med detta forumet
Mvh/Jörgen