VW tar över Lotus

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Post Reply
Hailwood
Användare

VW tar över Lotus

Post by Hailwood »

Rykten från Tyskland idag säger att Bernd Pischedsrieder har tagit kontakt med Proton för att diskutera ett övertagande av Lotus.

VW behöver bland annat hjälp med att ta fram den VW-roadstern som skall presenteras under Frankfurtmässan. Att Pischedsrieder och hans dotter bägger kör Elise idag lär väl vara en inte ovesäntlig faktor. Pischedsrieder har ju dessutom erfarenheter från tiden på BMW av att ta över brittiska bilfabriker. Kanske dock med något mindre lyckat rsultat.

Är detta kanske ett sätt för Lotus att utvecklas i stil med Lambo och Bugatti??
Göran
Svårt Lotus-beroende

Post by Göran »

:kopf:

Vet inte vad jag tycker i så fall.

Mera resurser  :up:
Elise blir en VW Roadster  :down:

..men får Lotus leva kvar som Lambo (än så länge får) så varför inte. Då kanske vi får se en efterföljare till både Elise och Esprit snart.
:lol: :lol:
:steer:
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Hailwood
Användare

Post by Hailwood »

Rykten har länge gått kring att VW skulle etablera sig inom F1. Kanske Lotus kan vara en del av denna satsning på samma sätt som Ford använder Jaguar-namnet för sitt deltagande?? :flag:
Guest

Post by Guest »

Vet inte vad jag ska tycka, men första frågan man kan ställa sig är "vilket Lotus?". De som de förmodligen är intresserade av är Lotus Engineering, och inte Lotus Cars... Samtidigt har ju Proton precis investerat en massa pengar i Lotus (Cars) så de kanske inte är intresserade av att sälja just nu.

Helt klart är ju i alla fall att någon gång i framtiden så kommer Lotus Cars att säljas till någon, frågan är vem? GM (been there, done that), Ford, VW, BMW....?

Man kan ju hoppas att Lotus får en massa pengar från någon (exempelvis VW) och får utveckla något eget, det tror jag att de flesta håller med om. Vi får väl dock hoppas på att det aldrig kommer att sitta en 1.8T-motor i en Lotus i alla fall  :hyper:

För övrigt tycker jag att Roadstern har en slätstruken och tråkig design.

PS. Hailwood...skriv gärna ditt förnamn i din signatur!

Image
Atariman
Forumberoende

Post by Atariman »

Admin wrote:Vi får väl dock hoppas på att det aldrig kommer att sitta en 1.8T-motor i en Lotus i alla fall  :hyper:
Hmm...ar inte 1.8T-motorn betydligt mer avancerad i sin design (bla femventilsteknik) an den Roversnurra som sitter i Elisen nu? Den finns ju aven utan turbo, och ger da - om jag inte helt missminner mig - 125hk i otrimmat utforande. :znaika:

Dessutom ar det ju en relativt latt motor, sa jag tror nog att Elisen i sitt nasta utforande skulle kunna bli riktigt rolig med lite VW-kunnande (och pengar!!) "i ryggen".
Krister
Boxster S (Lapis Blue)
Atariman
Forumberoende

Post by Atariman »

Admin wrote:För övrigt tycker jag att Roadstern har en slätstruken och tråkig design.

Image
Smaken ar som baken - jag tycker den ser riktigt elegant ut i det har utforandet, men har sett en hel del andra skisser och photoshoppade bilder pa den - da paminner den mkt mer om VW Nardo i designen.
Krister
Boxster S (Lapis Blue)
Atariman
Forumberoende

Post by Atariman »

Här kommer lite fler bilder på underverket.  :wave:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Ni måste väl hålla med om att den väl ser allt annat än slätstruken och tråkig ut? Läs mer om Concept R, här - verkar oerhört lovande:

http://vwvortex.vortexmediagroup.com/ar ... _172.shtml

Korta fakta:

Längd: 4163 mm

Bredd: 1778 mm

Höjd: 1250 mm

Motor: VR6 3,189 cm3, 265 hk @ 6250 rpm

Drivlina: Sexväxlad DSG (dubbelkoppling/direktväxlad), bakhjulsdrift

0-100 km/h: 5,3 sekunder

Topphastighet: 250 km/h (begränsat, annars c:a 270 km/h)

:flag: :flag: :flag: :flag: :flag: :flag: :flag: :flag: :flag:
Krister
Boxster S (Lapis Blue)
Post Reply