Runeb wrote:Hej
Arbetar med farligt gods och farligt avfall övergripande. Problemet är att krockkuddar klassas in som FG klass 1 (explosionsrisk) om unte vissa saker görs.
Alt 1. Försök att få tag på ett orginalemballage för rattkrockkudde från någon firma i England -brukar bli över sådana på bilfirmor när de ersätter
exploderade kuddar.. spelar mindre roll vilket bilfabrikat det handlar om. Om man försluter detta rätt är detta kolli ADR klass 9. Miljöskadande ämne..
innebär att det är betydligt enklare att få ett transportbolag att köra detta. Dessutom skall transportdokument skrivas- avsändarens ansvar.
Kan hjälpa dig med klassning UN nr osv i så fall. Undvik Flygtrp.. stökigt även då..
Alt 2. Använd s.k sprängbur- hyr- svårt att få tag på sådan. Godset är i så fall klass 9. Vi har burar inom koncernen men mycket stora och helt olämpliga
för en kudde
Alt 3 Svartkör- risk för explosion eller böter. Risk är liten för ex men kan bli rejält dyrt om tusse batong upptäcker detta eller tullen..

Tack för tydlig och bra information. Jag har under tiden också forskat vidare lite själv:
Precis som du skriver; om man emballerar rätt så kan man få in den under Farligt gods klass 9, och då UN klassning un3268 ”Safety devices electrically initiated”. Detta ska man kunna transportera i en wellkartong godkänd för farligt gods i förpackningsgrupp III, 4GV (specialförpackning). Kan det stämma?
Jag har också hittat en engelsk tillverkare, en sådan låda kostar £ 16,20 inkl frakten till där airbagen finns, vilket väl är överkomligt. Dessutom måste man ha en etikett med motsvarande farligt gods symbol på lådan.
Jag tror däremot inte att jag kan få säljaren att fylla i rätt transportdokument, det måste nog jag ombesörja, fast här är jag lost. Har ingen aning om vad som krävs.
Men efter allt detta ska det förhoppningsvis gå att hitta ett transportföretag som tar hand om frakten. Men, det kostar……
Inte utan att man funderar mer åt ditt Alt 3...