Ett trick med 4 Cyl lotus for att fa den ga i overboost:
nar bilen star still (tex vid rott ljus)
revva upp motorn 5 ganger upp till 5000rpm. Efter det sa far du overboost upp till 1 bar i 15 sekunder. Lotus inkluderade det har, sa de kan visa bra acceleration nar bilen ar testad for media.
(PS det finns ocksa trick for V8)
(PPS Jag har inte provat det har skalv eftersom min bil ar en V8)
Jag vet att det finns ett trick for V8 ocksa, men kommer inte riktigt ihag hur det gar till. Tyvarr sa ar V8 lite svarare. Det har nagat med att vrida pa start nyckeln 5 ganger sa att all strom kommer pa, sedan startar du billen. efter det sa far du overboost
Nackdelen med att chippa är att du då alltid har chansen att förstöra din motor-växellåda. 350 hästarna som V8:an levererar är precis på gränsen till vad lådan klarar. Det är tom så att det finns ett otal momentbegränsningar för de lägre växlarna inprogrammerade i ECM:en för att spara lådan. Att göra det någon gång ibland är väl ok men att trimma bilen är en helt annan sak... Den bör helt enkelt inte trimmas utan att man samtidigt förstärker upp stora delar av konstruktionen. Den är redan så "trimmad" som det går relativt "hårdvaran".
Lasse wrote:Nackdelen med att chippa är att du då alltid har chansen att förstöra din motor-växellåda. 350 hästarna som V8:an levererar är precis på gränsen till vad lådan klarar. Det är tom så att det finns ett otal momentbegränsningar för de lägre växlarna inprogrammerade i ECM:en för att spara lådan. Att göra det någon gång ibland är väl ok men att trimma bilen är en helt annan sak... Den bör helt enkelt inte trimmas utan att man samtidigt förstärker upp stora delar av konstruktionen. Den är redan så "trimmad" som det går relativt "hårdvaran".
Mvh /Lasse
jag har en chippad motor med ställbart laddtryck (elktr.boostcontroler),
när denna är avstängd så ger motorn mindre än orginal, runt 250hk (uppger freudhoffer i tyskland),
när de är dags att låta adrenalinet flöda så "skruvar" man bara på, och då finns där runt 350-400hk beroende på väder och vind
på detta vis så sparar du på vxl lådan och "idiotväxlar" man inte så håller lådan
Beror på vad du menar med "idiotväxla". Problemet är att lådan inte klarar hur mycket vridmoment som helst, dvs problemet blir att "gasen i botten" vid overboost kommer att ge så kraftiga moment att man riskerar att haverera lådan. Att man kan förstöra lådan med "powershifting" och diverse annan misshandel är en helt annan sak...
Allt är naturligtvis relaterat till hur tjock plånbok man äger . Det är nämligen INTE billigt när det rasar. En "ny" Renault 25:a går loss på c:a 85.000SEK . Mekar du inte själv utan låter en verkstad göra jobbet kan vi lägga på ett "gäng" pengar till...
Lasse wrote:Allt är naturligtvis relaterat till hur tjock plånbok man äger . Det är nämligen INTE billigt när det rasar. En "ny" Renault 25:a går loss på c:a 85.000SEK . Mekar du inte själv utan låter en verkstad göra jobbet kan vi lägga på ett "gäng" pengar till...
Mvh /Lasse
Och för 85.000 går det att få en skräddarsydd sekventiell låda från tex JUN, men jag tror man måste fixa lite hydraulik då så det blir säkert lite dyrare i slutändan.