Hallå,
Tänkte göra en kort lite förklaring av intercooler eller chargecooler som den heter på Lotus.
Ideen med en intercooler är kyla luften som kommer ur kompressorn/turbon från ca 150C till rumstemperatur. Fördelen med kall luft kontra varm är att samma volym kall luft har en större andel syre än en varm dito.
Detta ger med bibehållen motorkonfigurantion och turbotryck en möjlghet att pytsa in mera bränsle vilket i sin tur ger högre effekt. En annat fenomen som också tillkommer är att sänkt inlufttemperatur också ger en lägre förbränningstemp.
Fördelen med detta är att detonations/knackning risken minskar vilket ger en tillförlitligare maskin. Detta fenomen utnyttjas också till höjd effekt mha höjt kompressionförhållande eller turbotryck.
Nackdelar; försämrad respons och turbo systemets verkningsgrad. Försämrad respons uppkommer främst av att volym mellan turbo och förbränningsrum har ökats. Som alla vet är alla vätskor och gaser viskösa vilket tillför dessa en viss tröghet, dvs stor volym mycket trög massa att flytta, liten volym.., mao det tar lång tid att flytta på mkt gas jämfört med lite gas.
Andra aspekter på samma ämne är att en intercooler är uppbyggd av lameller som luften skall passera för att bli nerkylda, dessa kommer ju förutom att kyla ner gaserna också verka som ett hinder när gaserna passerar. Detta ger upphov till försämrad verkningsgrad av intercoolern.
Pga detta så skapas det ett tryckfall över intercoolern vilket får en direkt påverkan på systemets verkningsgrad, det blir sämre.
Finnessen med Lotus chargecooler kontra en intercooler är att den har liten volym, bra kylmedium och ger gaserna lite chans till expansion vilket minskar de viskösa effekterna i installationen. Dock har jag ingen aning vilket tryckfall som uppstår över chargecoolern, borde dock vara högre än en stor intercooler.
Nackdelar är förstås kostad och komplexitet. Med allt detta vill jag bara säga att det finns lite att tänka på när man skall bygga en bra turboinstallation med intercooler, det är inte bara att bulta på en chargecooler på en Lotus ( SEn versus ej SE) utan det finns en hel vetenskap bakom. Finns det intresse kan jag rekommendera en bok som Haynes Publ. ger ut, Superchargers el något liknande. I den kan man finna många kul applikationer på detta ämne.
Som en fotnot måste tilläggas att den projektansvarige på Lotus för SEn var termodynamiker, Simon Wood tror jag han hette så nog har det lagts ner en del tid på att få denna motor att funka som en av dom bättre turboinstallationer till dags datum.