Byte av bromsvätska
Byte av bromsvätska
Jag har köpt stålomspunna bromsslangar som jag tänker fixa nu under avställningsperioden.
Luftat bromsar har jag gjort tidigare men är det något speciellt man bör tänka på vad gäller byte av bromsvätska.
Kan man t.ex "trampa ur" all gammal vätska, både ur broms- och kopplingssystemet? Jag förutsätter att den inte rinner ut av sig självt, eller....?
Tips mottages tacksamt!
Luftat bromsar har jag gjort tidigare men är det något speciellt man bör tänka på vad gäller byte av bromsvätska.
Kan man t.ex "trampa ur" all gammal vätska, både ur broms- och kopplingssystemet? Jag förutsätter att den inte rinner ut av sig självt, eller....?
Tips mottages tacksamt!
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Bosse bildoktor har skrivit lite
http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story ... 60,00.html
Anders/Elise 111R
AhaAB wrote:Bosse bildoktor har skrivit lite
Man tömmer alltså inte systemet först utan fyller bara på och "luftar" tills ny vätska kommit fram till alla hjul.
Det var ju bra och dessutom så mycket enklare!
Tack!
Göran Forslund
För att det skall gå lite fortare så sug upp all gammal vätska ur behållaren först innan du häller i ny. Enklaste sättet är sedan att bara öppna nipplarna och låta vätska självblöda ut( självklart skall du ha en slang kopplat till nippel med upptagningsbehållare). Detta tar lite tid men ger ingen risk för varken luft eller behöv att extra personal vid luftning.
Lycka till!
Lycka till!
joakim
SE highwing
SE highwing
Göran,
om du skall göra det ensam så är det bökigt att pumpa och funkar inte särskilt bra på Elisen (det är samma oljebehållare till kopplingen). Skaffa en tryckbehållare typ "Eesybleed" som använder lufttryck från ett av däcken och är ett slutet system som trycker i ny olja samtidigt som du tömmer.
Obs glöm inte att trycka in slavcylinder som sitter på vänstra sidan av motorn helt medans du fyller på. Enklast är att ta ett plastclips eller som jag ett fästband till skidor och spänn in slaven helt medan du fyller på. Det är annars stor risk att du får luft kvar i denna.
Här finns en mycket bra guide till det du skall göra
Lycka till. http://www.elisenet.plus.com/BrakeHoses.htm
om du skall göra det ensam så är det bökigt att pumpa och funkar inte särskilt bra på Elisen (det är samma oljebehållare till kopplingen). Skaffa en tryckbehållare typ "Eesybleed" som använder lufttryck från ett av däcken och är ett slutet system som trycker i ny olja samtidigt som du tömmer.
Obs glöm inte att trycka in slavcylinder som sitter på vänstra sidan av motorn helt medans du fyller på. Enklast är att ta ett plastclips eller som jag ett fästband till skidor och spänn in slaven helt medan du fyller på. Det är annars stor risk att du får luft kvar i denna.
Här finns en mycket bra guide till det du skall göra
Cai, Belgien men svensk
Verkar svårt att misslyckas nu.....CAIC wrote:Här finns en mycket bra guide till det du skall göra
Göran Forslund
Enligt servicehandboken rymmer Elisen 1,5 liter vätska för bromsarna och 0,5 liter för kopplingen. När jag nu bytt bromsslangarna har jag inte fått ur ens i närheten av 1,5 liter (har inte tömt kopplingen än).
Vad är fel?
Fel uppgift i servicehandboken??
eller
Har jag en massa vätska kvar, men var i så fall????
Behållaren är tom och jag har pumpat ur "rören" så att det inte rann när jag bytte slangar.

Vad är fel?
Fel uppgift i servicehandboken??
eller
Har jag en massa vätska kvar, men var i så fall????
Behållaren är tom och jag har pumpat ur "rören" så att det inte rann när jag bytte slangar.
Göran Forslund
1,5 liter... Om du betänker att behållaren står för den stora biten så verkar denna mängd lite mkt. Dock skall betänkas att detta är förmodligen maximalt då klossarna är slut plus att behållaren är maxad. Dock låter ändå mkt, så mkt har jag iallafall aldrig lyckats få i en bil..
Strunta du i det och fyll på och låt det rinna ut till varje ok, det räckar utmärkt.
Lycka till!
Strunta du i det och fyll på och låt det rinna ut till varje ok, det räckar utmärkt.
Lycka till!
joakim
SE highwing
SE highwing
Jag ringde Andy på Wendels. Han säger att det går åt ungefär en halv liter när man byter vätska!!Lasse wrote:Hej!
Volymen avser antagligen hur mycket vätska man bör ha TILLGÄNGLIG vid ett fullständigt byte (dvs systemet helt tömt). Det åtgår en hel del vätska vid luftningen av systemet...
Mvh /Lasse
Det stämmer med med min uppfattning och innebär att uppgifterna i servicehandboken alltså är helt fel.
Någon som är spekulant på den ETE Super Blue Racing som jag kommer att få över
Göran Forslund
Jobbet klart.
Nu är det stålomspunna slangar, nya belägg och ny vätska i systemet.
Några reflexioner:
- Det var lättare än jag trodde, tack vare alla tips (TACK!)
- Verktyget jag köpte på eliseparts.com för att skruva tillbaka bromskolven i oken bak är HELT VÄRDELÖST (även om det inte hade gått alls utan). Skaffa Lotus eget verktyg, original eller replika!!!!
- Det gick åt mindre än 1 liter att byta all vätska och lufta. Skulle tro att jag har ett par deciliter kvar . Inte 1,5 liter (broms) + 0,5 liter (koppling) som det står i servicehandboken.
Nu är det stålomspunna slangar, nya belägg och ny vätska i systemet.
Några reflexioner:
- Det var lättare än jag trodde, tack vare alla tips (TACK!)
- Verktyget jag köpte på eliseparts.com för att skruva tillbaka bromskolven i oken bak är HELT VÄRDELÖST (även om det inte hade gått alls utan). Skaffa Lotus eget verktyg, original eller replika!!!!
- Det gick åt mindre än 1 liter att byta all vätska och lufta. Skulle tro att jag har ett par deciliter kvar . Inte 1,5 liter (broms) + 0,5 liter (koppling) som det står i servicehandboken.
Göran Forslund