På jakt efter en Esprit

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
AnderssoN
Användare

På jakt efter en Esprit

Post by AnderssoN »

Hej Lotus-vänner,

Jag har bestämt mig för att köpa en Lotus av något slag, och tittar just nu efter Esprits av olika årsmodeller (främst 1992-1995).

Är det någon här inne som har erfarenhet av just de årsmodellerna? Har just nu en 92 SE och en S4 i kikaren. Är det stor skillnad mellan dem? Köregenskaper, fel osv.

Tack på förhand.

Micke
Mgz
Forumberoende

Post by Mgz »

Hej Micke

Kan rekommendera att du börjar med att kolla in två av de bästa Esprit-siterna på nätet:

www.espritfactfile.com
www.lotusespritworld.com

På både siterna finns utförlig information om vad som skiljer de olika Esprit-modellerna åt (det har ju blivit några stycken genom åren :-D ). Det finns också köpguider och tips på vad du bör tänka på innan du slår till.

Oavsett vilken du väljer så är det en upplevelse utöver det vanliga!
Magnus, Esprit V8-GT
AnderssoN
Användare

Post by AnderssoN »

Tack för svar Mgz!

Jo, de sidorna har jag under "favoriter" i Explorern. Tror jag läst sönder de sidorna snart. :-D

Jag tänkte mer om någon här kan dela med sig av sina egna erfarenheter. Sådant är alltid kul att läsa.

Men det kanske inte finns så många här som äger Esprits?
Mgz
Forumberoende

Post by Mgz »

Nja, är det erfarenheter av specifikt SE/S4 du är ute efter kan jag tyvärr inte hjälpa dig, men har du frågor av mer allmän Esprit-karaktär gör jag gärna ett försök.

Jag vet inte exakt hur många Esprit-ägare som finns på forumet, de jag känner till är:

- jag själv, S3
- Lotus, S3
- Lotus bror, SE (finns han på forumet?)
- Joakim, SE Highwing
- Patrik, SE
- ExtremeEsprit, V8

Är det någon jag glömt? eller som gömmer sig - stig fram!  :wave:

Mvh
Magnus, Esprit V8-GT
Lotus
Forumveteran

Post by Lotus »

Mgz wrote:Nja, är det erfarenheter av specifikt SE/S4 du är ute efter kan jag tyvärr inte hjälpa dig, men har du frågor av mer allmän Esprit-karaktär gör jag gärna ett försök.

Jag vet inte exakt hur många Esprit-ägare som finns på forumet, de jag känner till är:

- jag själv, S3
- Lotus, S3
- Lotus bror, SE (finns han på forumet?)
- Joakim, SE Highwing
- Patrik, SE
- ExtremeEsprit, V8

Är det någon jag glömt? eller som gömmer sig - stig fram!  :wave:

Mvh
Lotus Bror, SE finns tyvärr inte med på forumet  :eek: skall försöka övertala honom.
F.d ägare till 2st. Esprit S3 -86, en röd och en vit.
Lotus Elise S -07
F.n ej Lotus ägare
---------------------------------------------------
Micke T.
Joakim
Moderator

Post by Joakim »

Hej,

De största skillnaderna för en förare av SE och S4 är tillskottet av servostyrning på S4an. Annars sitter skillnaderna främst i karossen med annan front, akter, trösklar/kjolar främre och bakre huv( dock ej Highwing vilken introducerade den glaslösa motorluckan), dörrhantag plus andra hjul osv, en smaksak. Ändringarna i inredning är mot det bättre, lite högre klass på detaljer plus mera utrymme, osv. Mekaniskt är det bara servostyrning, motormappning, hjulställkallibrering som skiljer. Mao är det karossen som ger S4an lite andra egenskaper är SEn. Priset för en ok SE kostar ca 200kkr medans en S4 fortfarande snurrar runt 280-300kkr. SEn är lite enklare med renare Lotus egenskaper som trång kupe( ej Highwing), servolöst, lite sämre komfort medans S4 nog funkar lita bra på racerbanan som i stadstrafik. Med detta vilja nog säga att S4an är den bättre bilen med ytterliggare några års utvecklingstid, det betyder dock inte att det är den bättre Lotusen vilket också Performance Car of the Year (1994) ansåg när de testade S4..

:-)
joakim
SE highwing
AnderssoN
Användare

Post by AnderssoN »

Joakim: tack för infon!

Tittade på S4:an igår, oj, vilken bil! Provkörde aldrig, men provsatt i alla fall. Jösses, man satt hur fint som helst i den. Även jag med min 1,89 kunde hitta en bekväm förarställning. Men vart fasiken gör man av vänstefoten när den ska vila under långfärd? Aningen knepigt tyckte jag.

Om några veckor ska jag titta på en SE Highwing, då blir det provkörning och hela kalaset.
Joakim
Moderator

Post by Joakim »

Hej,

Kul att du gillade det, synd att du inte fick köra. Största grejen med S4an är ju just styrservot jag vet att jag saknar i min Highwing. Nästa bil du skall titta på är det en svart 2.0a, såg en sådan på motorbörsen, lite kul att det finns en till sådan i sverige, trodde jag var den enda. En annan kul grej att veta är att det tillverkades bara ca 75st, hur många av dessa som var 2.0or kan man bara undra men fler än 30st är tveksamt.. :-) Mao dom är ganska ovanliga. Vad du skall kolla på är att motorn laddar 1.0 bar i alla lägen och skicket på frontspoilern. Mitt exemplar hade fått gummiläppen framtill utbytt mot en stel plastsak vilken gör bilen nästan hopplöst låg. Kolla också upp ABS'n vilken hörs surra lite från och till när du bromsar. Detta system skall dock inte tillhöra det tillförlitligaste och delarna är dyra. Turbon skall inte under några som helst omständigheter höras och motorn skall vina med ett karatktäristiskt cementblandar ljud. Tomgången på denna motor ligger lite högre än 2.2an vid 1025rpm. har du någon fråga annars om modellen är det ok att ringa.. Annars lycka till och berätta hur det gick.

:-D

PS vänsterfoten skall alltid ligga på koppligspedalen då aktiv körning är ett måste i denna modell, att passivt köra en esprit suger..
joakim
SE highwing
AnderssoN
Användare

Post by AnderssoN »

Joakim wrote:Hej,

Kul att du gillade det, synd att du inte fick köra. Största grejen med S4an är ju just styrservot jag vet att jag saknar i min Highwing. Nästa bil du skall titta på är det en svart 2.0a, såg en sådan på motorbörsen, lite kul att det finns en till sådan i sverige, trodde jag var den enda. En annan kul grej att veta är att det tillverkades bara ca 75st, hur många av dessa som var 2.0or kan man bara undra men fler än 30st är tveksamt.. :-) Mao dom är ganska ovanliga. Vad du skall kolla på är att motorn laddar 1.0 bar i alla lägen och skicket på frontspoilern. Mitt exemplar hade fått gummiläppen framtill utbytt mot en stel plastsak vilken gör bilen nästan hopplöst låg. Kolla också upp ABS'n vilken hörs surra lite från och till när du bromsar. Detta system skall dock inte tillhöra det tillförlitligaste och delarna är dyra. Turbon skall inte under några som helst omständigheter höras och motorn skall vina med ett karatktäristiskt cementblandar ljud. Tomgången på denna motor ligger lite högre än 2.2an vid 1025rpm. har du någon fråga annars om modellen är det ok att ringa.. Annars lycka till och berätta hur det gick.

:-D

PS vänsterfoten skall alltid ligga på koppligspedalen då aktiv körning är ett måste i denna modell, att passivt köra en esprit suger..
Det måste vara den, hittade dock den via en kompis som bor nere i Skåne. Svart med fyrpipigt utblås. Men om det är en 2.0:a så har den inte de 264 hästarna som den vanliga Esprit-fyran har? Som jag förstått det så är den onekligen ovanlig. Skulle vara speciellt att äga den på flera sätt tack vare det.

Fick hem alla servicepapper på den, och det ser helt OK ut. En tysk som ägt den och kört med i Italien och lite i Tyskland. Verkar som han skött den rent servicemässigt i alla fall.

Dum fråga, men var kollar man hur mycket den laddar under körning? Och en annan dum fråga medan jag ändå är i farten, är det tradigt att inte ha servo? I styrfart borde det fungera OK, men när det är knixigt och ont om plats kanske det blir svettigare?

Jag har skrivit ut ditt svar angående High-wingen, ska ta med mig det när jag provkör. Återkommer givetvis med hur det gick.
ExtremeEsprit
Stamgäst

Post by ExtremeEsprit »

jag har agt flera lotus fran 1991-1997

om du koper en lotus aldre an 1993, kop en SE modell.
1993 updaterade inredningen och fick till powersteering. Jag maste saga att powersteering ar bra hjalp med den trog styrda esprin. 1994+ har mycket battre utrymme pa insidan. Om du hittar en S4S sa har du verkligen tur. Nu for tiden sa kan man hitta V8 for lika mycket pengar som en S4S.

Det har ar min uppfattning vad jag tycker
Joakim
Moderator

Post by Joakim »

Hej AnderssoN,

Jo det är samma bil och deh den har inte 197kW, regbeviset säger 179kW = 243PS, men lotus manual säger att bilen har 186kW = 250PS. Skillnaden mellan 2.2 och 2.0an verkar vara att 2.0 inte har overboost, den verkar ladda maximalt hela tiden, ( det är iallafall observationen från bankörning) dvs 1.0 bar på alla växlar. 2,2an gör inte detta utan laddar bara fullt på de tre nedre växlarna för att sedan falla tillbaka till 264hk. Jo servot är faktiskt användbart ialla hastigheter under 40kmh. När du kör bli inte orolig om den inte är riktningsstabil, ingen SE är det och det beror på den väldigt lilla castervinkel vilket var tvunget då bilen saknade servostyrning. Så utan servo känns bilen i vanliga farter lite klumpig och seg, appliceras dock gasfot och lite högre farter beaktas så är den urkul och ganska bekväm. Man får aldrig glömma att denna bil var snabbast i sitt segment när den dök upp, ( Testarossan var snabbare i farter över 100mph dock ej till denna gräns, dvs en superbil) så lättkörd som en micra kommer den aldrig att bli..

:steer:
joakim
SE highwing
AnderssoN
Användare

Post by AnderssoN »

Joakim, kan du lägga in en spec här på din bil? Mått, vikt, prestanda osv...
Micke Andersson. Lotus-lös för tillfället.
Johnny
Forumberoende

Post by Johnny »

Hej AnderssonN !

Jag har nyligen köpt en S4-95 ochhar inte mer än 60-70 mil bakom ratten men jag följer diallogen här. Samtidigt som jag försöker förstå hur den här siten fungerar........  :bang:

Jag tror att det där med styrservon är rätt viktig ändå..... Iallafall om man vill använda bilen lite mer än bara på bana eller utanför stan.

Sen tycker jag att S4:ans mittmonerade vinge är jäkligt läcker. Precis lagom stötande för allmänheten.......

Lycka till med ditt sökande !!

//Johnny
Joakim
Moderator

Post by Joakim »

Hej,

Data på SE Highwing; Bilen skiljer sig inte måttmässigt fram SEn, dock så är vingen bak lika hög som taket. Finessen med detta är att den hamnar i luftströmmen där den skall sitta och inte gömd långt ner, se SE. Detta plus läppen på frontspoilern sänkte luftmotståndet såpass mkt att toppfarten steg fråm 163 till 165 mph, med lite matte blir detta en sänkning av koefficienten med ca 2.5%  :eek: .
Vikten torr ca 1305 kg, det lustiga är att den är lättare än både NA och turbo modellen av samma stuk vilket nog berodde på annan växellåda och bromssetup bak då SE modellen är faktiskt bättre balanserad viktmässigt än tidigare modeller.
2.0 motorn eller 920 som den heter på Lotus skiljer sig en del från 2.2an ( 910s). För att nå nå två liter använde sig Lotus av 907ans vev där smörjning och passningen för stödlagret till kopplingen ändrats. Blocket är lägre, kolvarna är andra, kamcarrierna är modifierade, kamremspännaren är modifierad, kamremshjulet på vevaxel annan, andra lyftare i stål vilken även infördes på 910s, NA's avgaskamaxelhjul, modifierad vattenpump, annan mappning, annan kompressorhjul till turbon. Allt detta gav med ett turbotryck på 0,95 bar en effekt av 250bp( 186kW) och 307 Nm enligt DIN 70200 normen, ej de 179kW som anges i regbeviset, varför vet ej??. Under samma förhållanden gav 910s 197kW och 354Nm. En sak jag inte är säker på är om 920n använder sig av overboost, dock ser jag mer boost än 0.95 när jag gasar på med riktig bensin i tanken.
Jag kommer att addera lite mera info angående ev. overboost och 2.0 versionen av S4s motorn vilket kan vara en intressant trimmnings variant om man söker mera gas under huven.
:hack:
joakim
SE highwing
patrik
Forumberoende

Post by patrik »

har du kommin nån vart i ditt sökande??
MVH

Esprit SE -91 "Modifierad" TILL SALU!! BUD
http://www.blocket.se/vi/11622848.htm?ca=12_s&last=1
se repotage i Bilsport nr 20 -04 sid 50-53
Fyndbörsen nr 3 -06 sid 14-15