Nå er det visst på tide å gjøre innkjøp av nytt eksosanlegg til min kjære Elise (standard 2000-modell). Det gamle er mer eller mindre rustet vekk.
Mine kunnskaper om det tekniske ved biler er lik null! OK, kan fylle bensin, sjekke olje og lufttrykk i dekka, men that's it. Kommer til å levere inn bilen og si: "Hardware problem... fix it!"
Så kommer nå spørsmålet: Hva skal jeg gå for?
OK, har bestemt meg for rustfritt - ikke på grunn av lyden eller free-flow, men så jeg slipper samme utgiften om 3-4 år igjen.
Et annet krav er at bilen fortsatt skal være godkjent for gate-bruk.
Litt flere hestekrefter er selvfølgelig ikke å forakte, men absolutt ikke noe krav. Stillegående (om du kan si dette når du kjører Elise) er viktigere for meg enn effekt siden den benyttes daglig - hele året.
Grunnen til at jeg spør her før jeg leverer inn bilen, regner jeg med at dere kjenner - dere vet hva som fungerer/ikke fungerer - på et bilverksted vet de det ikke(finnes ikke noe autorisert Lotus-verksted i Norge).
Er Lotus' sitt rustfrie anlegg noe jeg bør gå for eller bør jeg sky dette som pesten og heller gå for andre produsenter? Hvilke komponenter trenger jeg?
I det hele tatt ...???
Om noen har forslag, så vennligst svar i en stil tilsvarende "Elise for dummies".
Jørgen
Nytt eksosanlegg - Elise S1
-
Guest
Skulle satsa på ett rostfritt sportavgassystem från Janspeed. Du kan köpa det på http://www.ptp-ltd.co.uk/ eller http://www.race-speed.com/
Respons-tiden er det i alle fall ikke noe å si på
Takker så meget!
Janspeed har vært nevnt i tidligere tråder, men hva trenger jeg? Er det da snakk om et fullt "4-2-1" -sett + " Sports Cat Pipe" i tillegg til "twin tail Exhaust (stainless steel)"?
Race-speed er endel billigere... Noen erfaringer med å bestille herifra?
Jørgen
Janspeed har vært nevnt i tidligere tråder, men hva trenger jeg? Er det da snakk om et fullt "4-2-1" -sett + " Sports Cat Pipe" i tillegg til "twin tail Exhaust (stainless steel)"?
Race-speed er endel billigere... Noen erfaringer med å bestille herifra?
Jørgen
Hva jeg mener med forrige innlegg, er vel mer et spørsmål om holdbarheten av resten av komponentene jeg har nå?
Når jeg må bytte eksosanlegget nå, hvor lenge kan jeg forvente at komponentene videre forrover mot motoren holder før også disse må skiftes? Lønner det seg å ta alt med en gang, eller trenger jeg ikke tenke på disse delene?
Kan legge til at bilen blir benyttet som vinterbil med saltede veier - derfor disse kraftige rustangrep.
Jørgen
Når jeg må bytte eksosanlegget nå, hvor lenge kan jeg forvente at komponentene videre forrover mot motoren holder før også disse må skiftes? Lønner det seg å ta alt med en gang, eller trenger jeg ikke tenke på disse delene?
Kan legge til at bilen blir benyttet som vinterbil med saltede veier - derfor disse kraftige rustangrep.
Jørgen