turbo problem

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
BlueV8
Användare

turbo problem

Post by BlueV8 »

Jag har en esprit v8 som har för lågt laddtryck.Om laddtrycket funkar
som det ska den ladda (maxtryck 0,75bar)enligt instruktionsboken.Min
laddar som max 0,5 bar på 4&5 växel och kanske bara 0,3 bar på de lägre växlarna.Jag har kollat vacumslangarna och de verkar ok, har
även resetat ECU:n.
Är det någan som har några tips på vad som kan vara fel, eller ide'er
på felsökning.
MVH/Niclas
Grönberg
Stamgäst

Post by Grönberg »

Jag har samma problem, servicekillen på Wendels snackade om ngn ventil som skulle bytas och jag ska ner och kolla upp detta vid n:a service.
Om jag inte är helt fel på det så har vi progressivt laddtryck på våra bilar vilket ska innebära att bilen laddar olika på växlarna - 0,25 bar på 1:an osv... för att sen ladda fullt på 5:an.
Bilar som står stilla vinterhalvåret kan drabbas av detta fenomen, ventiler kärvar om de inte används regelbundet.
Per
Gul V8 -96
Torbjörn
Användare

Re: turbo problem

Post by Torbjörn »

BlueV8 wrote:Jag har en esprit v8 som har för lågt laddtryck.Om laddtrycket funkar
som det ska den ladda (maxtryck 0,75bar)enligt instruktionsboken.Min
laddar som max 0,5 bar på 4&5 växel och kanske bara 0,3 bar på de lägre växlarna.Jag har kollat vacumslangarna och de verkar ok, har
även resetat ECU:n.
Är det någan som har några tips på vad som kan vara fel, eller ide'er
på felsökning.
MVH/Niclas
Hej Niclas.
Jag tor inte du har något fel på din bil, en Esprit V8 uppför sig på detta sätt som du beskriver, för att uppnå ett övertryck på 0,75 bar måste den köras mycket fort, över 250 km/h, alltså svårkontrollerat. Ventilen son ni pratar om sitter på längst fram i höger hörna. Går den sönder så blir det precis tvärtom, den överladdar istället, så lägg inga pengar på att undersöka den. Om du ändå misstänker att din bil har för lågt turbotryck kan du spänna ihop axelen som förbinder wastegateventilerna med turbon, om du gör jobbet själv så tänk på att de måste öppnas samtidigt och vrid INTE axeln på wastegateventilen för den sitte bara fäst i gummimembranet inne i wastegaten. Kontramuttern som låser fast axeln kan sitta som fan, har du inte skruvat tidigare rekommenderar jag dig inte att göra det själv. Det som händer när man man spänner ihop axeln är att turbon öppnar sig senare och på så sätt höjer man turbotrycket.
Personligen tror jag inte att de har ändrat sig eller är för slappt inställda från fabriken. Tycker du att bilen inte går fort nog så byt istället tändstiften, detta gör susen, jag lovar, ( byt också luftfilterna )
Mvh Torbjörn
Last edited by Torbjörn on Thu 03 Apr, 2003 19:34, edited 3 times in total.
Grönberg
Stamgäst

Post by Grönberg »

Kanon Torbjörn!
Ditt inlägg hjälpte troligtvis mig oxå, jag fick faktiskt ca 0,7 bars laddtryck redan mellan 200 - 250 km/h.

O.K - inte skruva med turbotrycket själv, men vad säger du om byte av styrbox - lär finnas en som ger hela +100hp - vilka problem kan man förvänta sig?

Mvh Per[/quote]
Per
Gul V8 -96
BlueV8
Användare

Post by BlueV8 »

Hej! :lol:
Jag är fortfarande fundersam när det gäller laddtrycket på min bil, ok
bilen laddar säkert uppåt 0,7bar vid höga hastigheter på 5:ans växel.
Anledningen till att jag undrar är att jag fick tag på ett diagram på hur
esprit V8 ska ladda vid olika växlar resp. varvtal.
Enligt diagramet ska man ha uppåt 0,7 bar även på 3:ans växel vid
högre varvtal, det har jag inte lyckats få med min!!Är någon intresserad
av grafen så kontakta mig(ncarlsso@volvocars.com)
Mvh/Niclas[/quote]
Torbjörn
Användare

Post by Torbjörn »

e
BlueV8 wrote:Hej! :lol:
Jag är fortfarande fundersam när det gäller laddtrycket på min bil, ok
bilen laddar säkert uppåt 0,7bar vid höga hastigheter på 5:ans växel.
Anledningen till att jag undrar är att jag fick tag på ett diagram på hur
esprit V8 ska ladda vid olika växlar resp. varvtal.
Enligt diagramet ska man ha uppåt 0,7 bar även på 3:ans växel vid
högre varvtal, det har jag inte lyckats få med min!!Är någon intresserad
av grafen så kontakta mig(ncarlsso@volvocars.com)
Mvh/Niclas
[/quote]

Hej Niclas.
Jag har haft 3 st V8:or, ingen av dem har laddat med 0,7 bars övertryck på treans växel. Det lättaste att ta reda på om din Esprit är slö är att prova någon annans V8. Det finns en enkel trimsats till V8 som säljs av Motoconcept i Tyskland, detta trim består av en ventil liknande den som sitter original, fast denna ventil är manuellt justerbar istället för att ECU reglerar den, ventilen flärpar steglöst ut lufttrycket till wastegate-ventilerna. Man skruvar på en ratt innifrån cupen och ju mer ventilen öppnar desto mindre tryck får turbo-ventilen därmed ökar övertrycket i insuget.
Effekten ökar med ca 70 Hk. Kitet kostar ca 8000:- och man får grejor för max 300 kronor. Det finns en hake med detta kit, V8:an är mycket känslig för motorstörningar och tänder "Check Engine " lampan mycket lätt om man använder övertrycket för länge. Vissa störningar får man inte bort med att koppla bort batteriet utan felet måste nollställas med ett Tech 1 instrument med Esprit V8 mjukvarokort i. Denna mjukvara har bara Wendels. Ett annat sätt är att besöka Lotusfabriken och be dem skicka in Sport 350 mjukvara i din CPU. Jag fick det erbjudandet förra året och Lotus skulle ta ta 100 Pund för detta arbete. Lite skämtsamt sa de att jag skulle bli en fin växellådeskund för dem. Sport 350 gör 0-60 mph på 3,9 sek enligt tidningen Auto som testade bilen 1999. Torbjörn
Post Reply