Idag tog jag äntligen tjuren vid hornen och lämnade in bilen till Gnesta(!) glasmästeri för att reparera ett elakt stenskott som jag ådrog mig förra året (mitt i sommaren, så det hade inget med dåligt städade vårvägar att göra). Killen tittade länge och nog på stenskottet som hade börja "rosa" sig. "Du ska nog byta vindruta, för det där är knepigt att laga, det är stor risk att det blir värre om vi försöker, det är inte bra när det börjat bli sprickor". Som alla vet är vinrutan till Espriten inte direkt billig (8000 SEK?). Jag sa så att om rutan ändå ska bytas kan vi lika gärna försöka laga den först. Jag utlovade dessutom en "fet" bonus om han skulle klara av det (för att försäkra mig om att han skulle ta sig tid och vara noggrann), samt att det inte fanns något krav på att det blev perfekt, bara det blev så bra att sprickorna inte skulle sprida sig vidare. Han sa att jag kunde få tillbaka bilen tidigast kl 15.
Kl 12(!) ringer han och har svårt att dölja en viss stolthet. "Det gick faktiskt oväntat bra -det syns nästan ingenting. Ger mig iväg för att hämta bilen, och mycket riktigt, det enda som syns är en viss matthet på den fläck där rutan krossats. Av sprickorna syns inte ett spår! Det är kul när hantverkare verkligen visar prov på sin erfarenhet och ykesskicklighet
Behöver jag nämna att han naturligtvis erhöll sin bonus och givetvis en liten tur i HÖG fart på smala kurviga Sörmlandsvägar.
en del av nyckeln till framgången måste nog tillskrivas att jag omedelbart täckte skadan med en bit tejp så att det inte skulle komma vatten och annat skräp i den. Detta är således något jag varmt kan rekommendera.
Är det någon annan som har bra/dåliga erfarenheter av vindrutereparationer på era Lotusar?
Mvh /Lasse