Torbjörn wrote:Hej Per.
Att Andy har svetsat på bilen skrämmer mig lite, om du haft otur så hade han tömt EMC-datorn och kanske även förstört den, en så där 12.000 kronors skada. Man skall aldrig dra in likström när det sitter en PLC i en maskin eller bil.
- Märklig okunningt.
Beträffande olika flås i avgasrören vid tomgång, beror detta troligtvis inte på turbo-agg då dessa inte är aktiverade på tomgång.
- Förresten fanns detta fel innan bilen blev svetsad ? Att " Check Engine " lampan inte har tänts kan tyda på att det inte är ett allvarligt fel på bilen som kan skada motorn. Att topplockspackningen är sönder brukar ofta resultera i att kylarvatten försvinner och det märker man ganska snabbt.
Andy har inte svetsat på bilen, utan detta var en rekommendation från Lotus U.K, Andy kollade bilen med hjälp av deras dator och felindikeringen var "turbo boost", jag svetsade själv efter att ha kopplat ur batteriet och styrbox - detta gick utmärkt (alltså svetsning av ventilen
i turboaggregatet)
Jag vet tyvärr inte om jag hade olika flås i avgasrören innan detta fel uppstod.
Check engine-lampan lyser men slocknar efter ca 5 starter för att tändas igen om jag låter bilen "ladda". Allvarligt fel indikeras av en blinkande check engine-lampa enl instruktionsboken.
Jag plockade av katalysatorn och det visade sig att det är ngt löst inne i denna som skramlar, detta kan vara en del av problemet - de lösa delarna "blockerar" delvis utblåset.
Hittills har jag konstaterat att turbon är kass samt att katalysatorn behöver bytas, man kan inte utesluta att toppackningen har gått, lär inte vara helt ovanligt på tidiga V8:or, dock märker jag inte om kylarvattnet minskar eller skumning i motoroljan.
Jag ringde LF och min försäkring gäller, självrisken är 3000:- och min bonus drabbas inte

.
Jag ska lämna bilen hos Wendels på lördag, enligt Andy så är det inga problem att köra bilen lugnt (jag behöver ju inte köra som en blådåre alltid

)
Torbjörn&Johnny mfl:
Det är tacksamt att tillhöra en klubb med engagerade medlemmar - alla tips/teorier är välkomna - det är alltid något som är användbart.