Lotus Elan - Hjulupphängning bak

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
per
Stamgäst

Lotus Elan - Hjulupphängning bak

Post by per »

Jag renoverar hjulupphängningen bak och undrar om någon med erfarenhet som kan ge mig några goda råd. Skall byta hjullager och stötdämparrör.
1. Var kan jag få tag i en hubavdragare, centrum mutter typ? Vågar inte använda en std avdragare med risk för att hubben skall slå sig.
2. Några tips hur det gamla stötdämparröret kommer ut och det nya in? Skär man först av botten, sätter en press bakåt och värmer eller hur går man tillväga?
MVH Per
lotus68
Stamgäst

Post by lotus68 »

Hej Per

Har ett eget tillverkat verktyg typ detta se längst ner på sidan http://www.rdent.com/pages/tools.html har dock behövt använda en press de gånger jag har bytt då det har suttit fast så vida pass...(rostförband)
Är rören dåliga eller varför skall du byta dem ? har tyvärr ingen erfarenhet av detta, men jag kan tänka mej att det säkert krävs både värme o en rejäl press för detta

Lycka till Johan
per
Stamgäst

Post by per »

Johan
Tack för hjälpen. Jag skall tillverka två hylsor med invändig gänga, en höger och vänster, samt med ett utvändigt spår för std avdragaren.
Stötdämparrören skall ut då de är slut och nya med justerbara nedre fjäderplatformar skall in. Ett av rören är avskuret nedtill och gängorna upp till är slut. Aluminium har 2 ggr större termisk längutvidgningskoefficient än stål. Det skall nog trilla ut med lite övertalning.
MVH Per
Post Reply