I går fick vi på toppen igen efter att huvud och kropp har varit åtskilda under drygt en vecka. Med nya avgasventiler och urfräst topp fick jag tillbaka toppen av Lasse och vi skred genast till verket. Det går egentligen lättare att sätta tillbaka prylarna en att få i sär dom. Skruvarna och muttrarna minskade hastigt i hinken men när vi kommit halvägs så stämde det inte riktigt längre - det visade sig att det fanns exakt lika skruvar i toppen och överfallet det vara bara färgen som var annorlunda. Men att mixa svart och rostfritt var inte att tänka så vi skruvade bort dom svarta och satte rostfritt på toppen. Kamaxlarna var lätt att ställa in eftersom dom redan stog rätt när vi tog bort dom. Bara märka deras innebördes förhållande med en liten rispa innan dom togs bort. Tillslut efter x antal timmar jobb så fanns det bara 3 skruvar med 3 hål kvar - perfektt!
Vad förvånade vi blev när inte dom passade - två var för korta
Det fanns två för långa någon stans men alla skruvar hade passat
perfekt
Vi hittade dom i överfallet. Det gick både att sätta långa och korta skruvar där och konstigt nog så var dom korta rätt.
Alltnog så skruvade vi ditt alla skruv och det var dags för sanningens ögoblick - starten!!
Motor tuffade igång pferfekt och gick mjukt och fint
Mitt första intryck var att motorn drar hårdare från 5000 varv och uppåt och går nästan bäst uppåt rödmarkerat. Väl hemma fick den vila sig några timmar när en kompis kom förbi och jag erbjöd han att pröva. Jag värmde upp motorn ca 10 min medans jag var på baksidan av huset. När vid sedan tittade till bilen så luktade det bensin och asfalten under bilen hade en ganska stor växande fläck
Jag stängde snabbt av motorn och vi tittade under huven. Det visade sig att bensinkontakkten mot insprutninge läckte och vid närmare inspektion hade o-ringen spruckit. Konstigt nog var motor helt tätt när vi hade kört den första halvtimmen. Ingen brand i alla fall och idag blir det till att jaga rätt på en ring och sedan ut och dra.
Staffan