växellåda Esprit

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
Emil_lotus
Forumberoende

växellåda Esprit

Post by Emil_lotus »

nån som vet hur hållbar en växellåda på Esprit Turbon-88 är?
vilken låda är det renault eller citroen?
går det att förstärka denna låda?
finns det nån marknad för en orginllåda om man skulle sälja den?

räknar med ca 500 hk o 600 nm såmt bra fäste så jag kan tänka mej att den ej blir långlivad!

.....Emil
Lasse
Forumveteran

Post by Lasse »

Nä!

Och det är nog helt rimligt att anta det! Lådan supportas redan idag på V8:an av olika programmerade momentbegränsningar för att den ska hålla (vid 350hk).
Citroenlådan klarar än mindre...
Vissa tidiga 88:or levererades med Citroen-lådan men sedan är det den Renault 25 baserade "Renault-Alpine"-lådan som gäller.
Det finns någon engelsman som gjort ett uppgraderingskitt till Renaultlådan som består av ny specialhärdad primäraxel samt specialhärdade drev, men jag kommer inte ihåg adressen... jag vill minnas att delarna till uppgraderingen skulle kosta c:a 15.000.
Kan ju luska lite...

Mvh /Lasse

P.S. Kan alltid tänka mig att köpa en Renault-låda i bra skick att ha i reserv...
Mgz
Forumberoende

Post by Mgz »

Emil....kolla in den här länken: http://www.michaelsmotorsports.com/6speedconversion.htm

.....a 6 speed conversion kit to replace the internals of the existing gearbox. Comprised of enlarged bearings, new strengthened shafts and gear cluster, this kit replaces most of the internals of the existing gearbox while retaining the crown wheel and pinion. Torque/Hp rating figures this unit are roughly double those of the standard unit and are in the 600hp range.....

Detta kanske skulle kunna funka för dina behov om det är en Renault-låda. Tyvärr lär väl det här kitet inte bli billigt. Jag tror inte att det är den ombyggnaden som Lasse tänker på så förhoppningsvis finns det ytterligare alternativ.

Vad har du för modifieringar planerade för att få ut 500 hk ur en icke-chargecooled Esprit  :eek:
Magnus, Esprit V8-GT
Andreas K
Användare

Post by Andreas K »

Mgz wrote: Vad har du för modifieringar planerade för att få ut 500 hk ur en icke-chargecooled Esprit  :eek:
Han har laddluftkyl numera, modell stor...
DJ
Moderator

Post by DJ »

I ditt läge skulle jag nog försöka hitta(/ha råd med) en begegnad räserfräser-låda, typ hewland.

Det blir säkert inte heller billigt, men det är ju helrätt att åka osynkad räserlåda :steer:
Svårigheten blir nog att hitta en som håller för 600 Nm.

Originallådan bör du behålla om du någon gång behöver bygga tebax.

/Daniel
Lasse
Forumveteran

Post by Lasse »

Hej igen!

Ny hittade jag länken, http://www.bell-performance.co.uk/. Titta under UN-1 gearbox upgrade. Kanske kan vara något... Det är åtminstone billigare även om det var drygt 20kkr och inte 15 som jag skrev tidigare. Är man lite händig torde det inte vara några större problem att göra modifieringen själv.

Mvh /Lasse  :wave:
Mgz
Forumberoende

Post by Mgz »

Bra länk, Lasse!  :up:
Mycket intressant info.....
Magnus, Esprit V8-GT
Emil_lotus
Forumberoende

Post by Emil_lotus »

jo angående vad jag planerat för modifieringar för att ta ut 500hk ur en icke chargecooler esprit?
motorn är klar och körd med 5mil ,
Motorn:
cylinderfodren borrade till överdimension,belagda med nikacil
smidda venoliakolvar ,något kompsänkt
balanserat vevparti
portad topp
mirafrästa ventilsäten
modifierade ventiler
hembyggt grenrör
kullagrad t04 turbo med portat rs500 avgashus
nerkapad lastbilsintercooler
hembyggd plenumkammare
prospark fullt programerbart sprut och tändning
öppen vevhusvetilation
det är sådana modifieringar jag kommer på nu , motorn är ju mycket bra från början med typ separata spjällhus o bra flöde i toppen så att få ut den effekten ska nog gå bra
Post Reply