Glapp styrning

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
Rikard
Forumberoende

Glapp styrning

Post by Rikard »

Min Elite från 1980 har haft ca en halv centimeters glapp i ratten ända sedan jag köpte den. Nu har jag tagit ur motorn för att byta koppling och jag tänkte titta på styrningen samtidigt eftersom den är nästan omöjlig att komma åt med motorn i. Styrningen består av en rattstång och en mellanaxel mellan rattstången och styrsnäckan. Dessa tre delar är förbunda med knutkors (2 st) som sitter i u-formade hållare (4 st) som sitter med splines. Det första jag märkte var att det var glapp i splinesen i ena änden av mellanaxeln. När jag sedan tagit bort mellanaxeln kände jag också att det var lite glapp i ingående axeln i styrsnäckan och att man kunde röra rattstången lite upp och ned i sin nedre ända. Det var däremot inte glapp i själva knutkorsen eller i p-ändarna ute vid spindlarna. Ska det vara spel i någon av de här delarna? Finns det någon bussning som man kan byta i rattstången? Kan man renovera styrsnäckan? Bilen är vänsterstyrd och har servostyrning. Hoppas någon vet något...
/Rikard
HC
Stamgäst

Post by HC »

God fortsättning på helgerna Rikard!

Jag kollade hur det ser ut på min, hittade följande.

- Inga glapp i knutkorsen/splinsen.
- Ca 5 mm "glapp" i ratten/styrsnäckan.
Så har det varit sedan bilen var ny, jag utgår från att det är OK.

- Kommer inte ihåg om det var nåt spel "upp/ned" i styrsnäckan - man måste ju plocka isär för att kolla.

Om du inte får andra besked så skulle jag låta styrsnäckan vara som den
är. Det är ju heller inga problem att ev senare plocka ur hela rattstången
med motorn i, om så skulle behövas.
Hans Carlsson, Lotus Elite 1980
Rikard
Forumberoende

Post by Rikard »

Nu har jag läst verkstadshandboken lite noggrannare och där stod det att det ska vara ett visst glapp i ratten när motorn är avslagen, det försvinner när det blir tryck i servot. Så glappet är nog inte så stort som jag trodde, men det är ändå kännbart när man kör. Så det som jag byter blir nog knutkorsen med sina hållare och ev. mellanaxeln om den finns att få tag på. Jag har känt på rattstången på några andra bilar och det verkar vara normalt att man kan röra lite på den i nedre ändan. Spelet i styrsnäckan hoppas jag ska vara där när motorn är avslagen.

Edit: Tack för svaret Hans, det bekräftar mina teorier!
/Rikard
Post Reply