vilka modeller av elise har "close ratio Gearbox" och vilka max hastigheter genererar de innan varvstoppet sätter in i de olika växlarna?
(ex STD Elise S1 1:67Km/h, 2:98Km/h osv)
Växellåda i Elise
Om du går in på www.eliseparts.com och kollar på deras "close ratio gearbox" så finns där en sida som visar utväxlingar på S1,S2 samt deras egen låda.
Marni !
Sådär direkt ur minnet så tror jag att den tätstegade vxl-lådan monterades standard på följande modeller: (obs alla är S1 )
Sport Elise (190 hkr Elise m VHPD-motorn)
Elise 111 ( 143 (?) hkr VVC-motorn)
Elise 160 (156 hkr motor utan VVC)
Exige
340 R
samt
Elise 190 Sport S2
Fanns dessutom som tillbehör under flera år, så den finns säkert eftermonterad i andra modeller än ovan uppräknade. Ex vis i min 111
S2. Trimfirmor har också sålt "ultra close" vxl-lådor. Även med raka drev.
Mellan tummen och pekfingret så var skillnaden mellan min oe vxl-låda och den tätstegade ca 10% högre varv vid given hastighet. Obs att S2 111 hade kortare utväxling på ettan och tvåan än andra modeller.
hälsn
Lasse H
Sådär direkt ur minnet så tror jag att den tätstegade vxl-lådan monterades standard på följande modeller: (obs alla är S1 )
Sport Elise (190 hkr Elise m VHPD-motorn)
Elise 111 ( 143 (?) hkr VVC-motorn)
Elise 160 (156 hkr motor utan VVC)
Exige
340 R
samt
Elise 190 Sport S2
Fanns dessutom som tillbehör under flera år, så den finns säkert eftermonterad i andra modeller än ovan uppräknade. Ex vis i min 111
S2. Trimfirmor har också sålt "ultra close" vxl-lådor. Även med raka drev.
Mellan tummen och pekfingret så var skillnaden mellan min oe vxl-låda och den tätstegade ca 10% högre varv vid given hastighet. Obs att S2 111 hade kortare utväxling på ettan och tvåan än andra modeller.
hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
utan man blir gammal för att man slutar leka !
- Marcus N
- Forumveteran
precis det jag ville åt, danke!Fredric wrote:Om du går in på www.eliseparts.com och kollar på deras "close ratio gearbox" så finns där en sida som visar utväxlingar på S1,S2 samt deras egen låda.