Bussningen växelspak/växelstag på Europa

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
DJ
Moderator

Bussningen växelspak/växelstag på Europa

Post by DJ »

Den tvådelade bussningen som ska sitta där växelspaken möter det långa växelstaget saknas på min bil. Det blir liksom lite glappt då. Finns inte att få tag på nya heller från varken Lotus eller Ford (grejerna kommer någonstans från Cortina från början)

Därför tänkte jag svarva egna av delrin.

Jag har tidigare tankat ner en bild/ritning på den på nätet men hittar den inte nu. Nån annan som har ritning på de här brickorna?
Så slipper jag mäta.

/Daniel

Daniel
Lotuslös :(
maxcarlsson
Forumberoende

Post by maxcarlsson »

Jag hade samma problem på min bil. Jag skaffade en kulled (spherical bearing) och fick gjort ett fäste i aluminium, alltså en platta på ovansidan och en på undersidan av plåten kulleden. Det fungerar klockrent och lär hålla ett bra tag. Tillsammans med nya uniballs i hela länkaget finns INGET av den svampighet som brukar beskrivas.
DJ
Moderator

Post by DJ »

Det låter intressant, kan du inte posta några bilder. (Om det går. Är bilen redan ihopsatt förstår jag att det kan vara trångt för fotografen :lol: )

/Daniel

Daniel
ola
Forumberoende

Post by ola »

Hej!

Monterade nyligen nya på min TC. Dom finns att köpa hos Paul Matty. Har faktiskt en st liggande i garaget (slant på tangentbordet och beställde en för mycket).

//Ola
DJ
Moderator

Post by DJ »

Ola wrote:Hej!

Monterade nyligen nya på min TC. Dom finns att köpa hos Paul Matty. Har faktiskt en st liggande i garaget (slant på tangentbordet och beställde en för mycket).

//Ola
Vilket material är det i de du köpte?

Gummi som originalet eller plast (nylon/delrin etc.)

/Daniel

Daniel
ola
Forumberoende

Post by ola »

Nylon tror jag (hårt vitt plastmtrl), vilket vad jag har förstått är original på TC:n

//Ola
DJ
Moderator

Post by DJ »

Ola wrote:Nylon tror jag (hårt vitt plastmtrl), vilket vad jag har förstått är original på TC:n

//Ola
Kanon!  :up:

Är det "Bush, Gear Lever" FBSH046A för £ 4.95 /st som du köpt då?

Var frakten dyr?

/Daniel

Daniel
ola
Forumberoende

Post by ola »

Kan det nog vara, skall kontrollera följesedeln, återkommer!
maxcarlsson
Forumberoende

Post by maxcarlsson »

Oj, det tog lång tid att svara. Hoppsan. Ja, alltså, jag är ju i Stockholm och pluggar, bilen är hemma i Höllviken och jag har inte någon kamera att tillgå för tillfället. Jobbigt. Men, utan att vilja vara någon slags förståsigpåare så vill jag nog ändå understryka det lämpliga i att använda lite kraftigare delar än original. Glapp är ju inte direkt välkommet i ett växellänkage. Jag skrev mitt förra svar väldigt fort, men det jag gjorde var att jag köpte ett färdigt aluminiumfäste. Men med hjälp av en mekanisk verkstad är det ju lätt att få gjort ett eget. Lämpligen får du även gjort en ny spak, i och med att den gamla inte heller den är överdimensionerad. Det är rätt många som knäckts vid öglan längst ner. Jag fick tillverkat en ny, med matchande ände till länkagearmen. Den såg ut ungefär som original, med kraftigare och med bronsbussningar istället för nylon. Nu undrar jag var alla fått det där med "svampig från". Jag tror inte att du behöver ändra utväxlingen i spaken (alltså så att du får kortare slag), men du har väl 5-växlat, så det kanske skiljer sig.
ola
Forumberoende

Post by ola »

Det stämmer med Bush gear lever part nr FBSH046A för £ 4.95.
Frakten ligger på ca £ 2

Med två nya bussningar och en ny eller icke sliten bult blir det väldigt "tight" du kommer inte känna någon svampighet från denna del av länkaget.

//Ola
DJ
Moderator

Post by DJ »

Jag har fått hem ett par bussningar från Paul Matty.

Började skruva isär igår kväll och fastnade.

Skruven har vridit sig 1/12 varv och kilat fast sig mot den lilla fastsvetsade klacken som ska hindra skruven från att rotera.

Jag gjorde ett par försök att vrida skruvskallen m.h.a. U-nyckel men jag fick inget grepp.

Nån som har något bra mektips?

Åtkomligheten är ju som bekant begränsad...

Daniel
ola
Forumberoende

Post by ola »

Tja det lät bekymersamt, vet hur svårt det är att komma åt. De enda tips jag kan komma på är att leta upp en person med väldigt smala och starka händer (vacker kvinna kanske :-D ). Det sista är kanske att trycka ner en minislipmaskin (typ Dremel) och slipa av skruven, hmnn inte lätt det heller...

//Ola
Rickard
Svårt Lotus-beroende

Post by Rickard »

Hakar på denna tråd med en fråga.

Jag funderar på att byta till en 5 växlad låda när jag sätter ihop min Europa (de tar säkert några år), min fråga är då om jag måste byta växel längaget till länkaget från en twincam ? Eller går det få prylarna att funka med orginal länkaget !?

Jag är helt okunnig om växellåds-mekande... :(
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...

Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
DJ
Moderator

Post by DJ »

Rickard wrote:Hakar på denna tråd med en fråga.

Jag funderar på att byta till en 5 växlad låda när jag sätter ihop min Europa (de tar säkert några år), min fråga är då om jag måste byta växel längaget till länkaget från en twincam ? Eller går det få prylarna att funka med orginal länkaget !?

Jag är helt okunnig om växellåds-mekande... :(
Det beror på vilken låda du väljer.

Jag har en 5vxl 395-låda från R18GTS och då sitter växelväljaren fortfarande på höger sida.

Daniel
Post Reply