Dunlop däck till Lotus

Vill du sälja din Lotus, eller kanske något annat som har bilen att göra? Lägg då in en annons här.
Fredric
Forumberoende

Post by Fredric »

Nja, Ska du ha supersport race så skall du nog ha runtom. Vad har du för dimension fram? Om du kör på Porschedäcket kommer det se likadant ut som det andra du har men det är gjort för en mycket tyngre bil så det kanske är lite stötigare.
Per-Ola
Forumberoende

Post by Per-Ola »

Hej Fredric,

stort tack för ditt svar angående Elise-däck. Jag har ca 5 mm kvar på de däck som sitter på bilen nu. Men du kan vara säker på att jag återkommer när det blir aktuellt.

Hälsar

Per-Ola
F d Ordförande i Lotus Car Club of Sweden
Kör för tillfället familjelastbil med bra drag och maffigt motorljud
DJ
Moderator

Post by DJ »

Hej!

Har dunlop några r-däck i 13"-dimensioner?

Ska vara till min Europa i så fall när jag slitit ut maxsport-däcken.

Helst 185/60-13 & 205/60-13, kanske att jag skulle kunna ha 215/50-13.

Det kan funka med mönstrade asfaltsrallydäck också om de finns med en stabil stomme och inte så jättemjuk gummiblandning

/Daniel
Fredric
Forumberoende

Post by Fredric »

Jo det skall finnas enl min katalog. Dock inte säkert att de finns på lager i Sverige. I vissa fall måste de tas från japan med lev tid på ett par månader. Hör av dig om du vill beställa så kollar jag närmare.
Fredric
Forumberoende

Post by Fredric »

Fick nu svar på R-däcken till din Europa. Dom finns i England och har c:a 2v lev tid. Pris 1250+moms bak, 1150 + moms fram. Bara att höra av sig om du vill beställa.
StefanJ
Forumveteran

Post by StefanJ »

Mycket trevligt med bra priser på däck. Hör av mig när jag behöver nya.
Stefan Jonasson
Jonasson Motorsport
www.jmsport.se
Lotus Elise Motorsport
Mikael_W
Forumadministratör

Post by Mikael_W »

läste att super sport race försvunnit, antar det är dunlop sport maxx som gäller i så fall, funkar du fint me SP9000 fram eller måste jag byta fram också?
Mikael, Fisker Karma
Fredric
Forumberoende

Post by Fredric »

Man bör inte ha olika däck fram och bak. Om du har ok framdäck så bör du byta till likadana bak, eller byta alla 4.
Super sport race tillverkas inte längre. Kan finnas någon dimension kvar om man har tur.
Fredric
Forumberoende

Post by Fredric »

Ni som kör på bana har möjlighet att köpa Dunlop Direzza till kanonpris. Gå in på www.rejsa.nu , köp&sälj, Erbjudande Direzza.
DJ
Moderator

Post by DJ »

Fredric wrote:När det gäller R-däck är det lite problematiskt. Yoko är dom enda som tillverkar i dimensioner som passar Elise med OZ fälg, dvs 195/50-16 och 225/45 - 17. Jag har beställt dessa fälgar:
http://www.komo-tec.com/product_info.ph ... cts_id/258
Då kan jag ha Dunlop Direzza som anses vara ett av de bästa däcken på marknaden. Kommer bli riktigt grymt med 7,5x17 fram och 9x18 bak!
Har du fått på hjulen?
Kan du inte posta en bild i så fall?

:wave:

Daniel
Lotuslös :(
Fredric
Forumberoende

Post by Fredric »

Image
DJ
Moderator

Post by DJ »

Fredric wrote: **BILD**
:loveu: Man blir knäsvag.

Oj, vad bra det blev! Tyckte att 9x18" lät så stort till en Elise, men det var ju precis lagom!  :up:

Daniel
Lotuslös :(
Rickard
Svårt Lotus-beroende

Post by Rickard »

Fredric wrote:Image
Om du vill ha bilden i "full size" så pm mig din epost adress så mejlar jag över den, tror jag tog ytterligare några bilder på din elise, ska kolla.
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...

Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
Marcus N
Forumveteran

Post by Marcus N »

Har funderat lite på vilka däck/dimension man ska välja till std Elise(med std fälgar)? Vad jag kom ihåg från lanseringen så var det Pirelli P Zero på 185/55R15|205/50R16 som var specialframtagna för Elisen för att ge utmärkt grepp trots det låga trycket, elise väger ju bra mycket mindre än andra sportbilar och har dessutom väldigt små dimensioner på däcken. Det är ju dessutom nästan ingen däckleverantör som tillhandahåller framdäcken i högprestandaversion! Pirelli hänvisar till P6000 som finns i rätt dimensioner men är det ett lika pra däck som P Zero? Har för mig jag har läst att 225 bak är i största laget för fälgens bredd?
Vad skulle du Fredric rekomendera från Dunlops sortiment(pris vore bra)?
När jag ändå skriver av mig lite däckfrågor: är det Bridgestone Potenza S-03 poleposition på S2:or(strår bara V på lotuscars sedan såg jag att dom även lister Yokohama Advan Neova AD07 LTS) ?
boris
Forumberoende

Post by boris »

Hallå Marcus,
Som jag ser det är alla däck du talar om bättre val till en Elise än Pirelli P Zero. Jag minns de P Zero som satt på min bil som riktigt bra när det var tort men närmast livsfarliga när det blev lite blött.
Alla jag hört testa Dunlopdäcken har varit mer än nöjda ... och när du sett Fredics bil med dess däck i en konbana kommer du undra var i asfalten rälsen sitter.
Själv har jag idag Toyo Proxies T1-s i formaten 195/50R15 fram och 225/45R16 bak, men så är det lite andra fälgar på 111s bilarna än de vanliga. För körning på vanlig väg passar de utmärkt både i tort och blött väglag men jag tycker att de förlorar lite väl mycket grepp efter bara en mindre stunds bankörning ... eller om det är min koncentration som inte räcker till.
Övriga kommentarer överlåter jag gärna till någon som har erfarenheter av de andra däcken.
Anders
Lotus Elise S1 111S
Post Reply