Dunlop däck till Lotus
Hej Fredric,
stort tack för ditt svar angående Elise-däck. Jag har ca 5 mm kvar på de däck som sitter på bilen nu. Men du kan vara säker på att jag återkommer när det blir aktuellt.
Hälsar
Per-Ola
stort tack för ditt svar angående Elise-däck. Jag har ca 5 mm kvar på de däck som sitter på bilen nu. Men du kan vara säker på att jag återkommer när det blir aktuellt.
Hälsar
Per-Ola
F d Ordförande i Lotus Car Club of Sweden
Kör för tillfället familjelastbil med bra drag och maffigt motorljud
Kör för tillfället familjelastbil med bra drag och maffigt motorljud
Hej!
Har dunlop några r-däck i 13"-dimensioner?
Ska vara till min Europa i så fall när jag slitit ut maxsport-däcken.
Helst 185/60-13 & 205/60-13, kanske att jag skulle kunna ha 215/50-13.
Det kan funka med mönstrade asfaltsrallydäck också om de finns med en stabil stomme och inte så jättemjuk gummiblandning
/Daniel
Har dunlop några r-däck i 13"-dimensioner?
Ska vara till min Europa i så fall när jag slitit ut maxsport-däcken.
Helst 185/60-13 & 205/60-13, kanske att jag skulle kunna ha 215/50-13.
Det kan funka med mönstrade asfaltsrallydäck också om de finns med en stabil stomme och inte så jättemjuk gummiblandning
/Daniel
Ni som kör på bana har möjlighet att köpa Dunlop Direzza till kanonpris. Gå in på www.rejsa.nu , köp&sälj, Erbjudande Direzza.
Har du fått på hjulen?Fredric wrote:När det gäller R-däck är det lite problematiskt. Yoko är dom enda som tillverkar i dimensioner som passar Elise med OZ fälg, dvs 195/50-16 och 225/45 - 17. Jag har beställt dessa fälgar:
http://www.komo-tec.com/product_info.ph ... cts_id/258
Då kan jag ha Dunlop Direzza som anses vara ett av de bästa däcken på marknaden. Kommer bli riktigt grymt med 7,5x17 fram och 9x18 bak!
Kan du inte posta en bild i så fall?
Lotuslös
- Rickard
- Svårt Lotus-beroende
Om du vill ha bilden i "full size" så pm mig din epost adress så mejlar jag över den, tror jag tog ytterligare några bilder på din elise, ska kolla.Fredric wrote:
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...
Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
- Marcus N
- Forumveteran
Har funderat lite på vilka däck/dimension man ska välja till std Elise(med std fälgar)? Vad jag kom ihåg från lanseringen så var det Pirelli P Zero på 185/55R15|205/50R16 som var specialframtagna för Elisen för att ge utmärkt grepp trots det låga trycket, elise väger ju bra mycket mindre än andra sportbilar och har dessutom väldigt små dimensioner på däcken. Det är ju dessutom nästan ingen däckleverantör som tillhandahåller framdäcken i högprestandaversion! Pirelli hänvisar till P6000 som finns i rätt dimensioner men är det ett lika pra däck som P Zero? Har för mig jag har läst att 225 bak är i största laget för fälgens bredd?
Vad skulle du Fredric rekomendera från Dunlops sortiment(pris vore bra)?
När jag ändå skriver av mig lite däckfrågor: är det Bridgestone Potenza S-03 poleposition på S2:or(strår bara V på lotuscars sedan såg jag att dom även lister Yokohama Advan Neova AD07 LTS) ?
Vad skulle du Fredric rekomendera från Dunlops sortiment(pris vore bra)?
När jag ändå skriver av mig lite däckfrågor: är det Bridgestone Potenza S-03 poleposition på S2:or(strår bara V på lotuscars sedan såg jag att dom även lister Yokohama Advan Neova AD07 LTS) ?
Hallå Marcus,
Som jag ser det är alla däck du talar om bättre val till en Elise än Pirelli P Zero. Jag minns de P Zero som satt på min bil som riktigt bra när det var tort men närmast livsfarliga när det blev lite blött.
Alla jag hört testa Dunlopdäcken har varit mer än nöjda ... och när du sett Fredics bil med dess däck i en konbana kommer du undra var i asfalten rälsen sitter.
Själv har jag idag Toyo Proxies T1-s i formaten 195/50R15 fram och 225/45R16 bak, men så är det lite andra fälgar på 111s bilarna än de vanliga. För körning på vanlig väg passar de utmärkt både i tort och blött väglag men jag tycker att de förlorar lite väl mycket grepp efter bara en mindre stunds bankörning ... eller om det är min koncentration som inte räcker till.
Övriga kommentarer överlåter jag gärna till någon som har erfarenheter av de andra däcken.
Som jag ser det är alla däck du talar om bättre val till en Elise än Pirelli P Zero. Jag minns de P Zero som satt på min bil som riktigt bra när det var tort men närmast livsfarliga när det blev lite blött.
Alla jag hört testa Dunlopdäcken har varit mer än nöjda ... och när du sett Fredics bil med dess däck i en konbana kommer du undra var i asfalten rälsen sitter.
Själv har jag idag Toyo Proxies T1-s i formaten 195/50R15 fram och 225/45R16 bak, men så är det lite andra fälgar på 111s bilarna än de vanliga. För körning på vanlig väg passar de utmärkt både i tort och blött väglag men jag tycker att de förlorar lite väl mycket grepp efter bara en mindre stunds bankörning ... eller om det är min koncentration som inte räcker till.
Övriga kommentarer överlåter jag gärna till någon som har erfarenheter av de andra däcken.
Anders
Lotus Elise S1 111S
Lotus Elise S1 111S