Luftfilter fråga
- TinoCarrasco
- Stamgäst
- EXCEL,PATRIK.
- Forumveteran
Hej.
Jag tror inte att det gör någon stor skillnad om men kör med varm eller kall luft till förgasarna bara dom får luft !!!!! Det är liten temperatur skillnad på luften i motorrumet och i fart (som det ska vara) är det knappast någon skillnad, för det är ju med fart som man behöver kraften och förgasarna luften.
Försök att ha fritt runt filtret så att filtret får god tillgång på friskluft, sen om den är 1 eller 1/2 grad varmare-kallare är inte så mycket att bry sig om. Tycker jag.
Må Gott
Patrik.
Jag tror inte att det gör någon stor skillnad om men kör med varm eller kall luft till förgasarna bara dom får luft !!!!! Det är liten temperatur skillnad på luften i motorrumet och i fart (som det ska vara) är det knappast någon skillnad, för det är ju med fart som man behöver kraften och förgasarna luften.
Försök att ha fritt runt filtret så att filtret får god tillgång på friskluft, sen om den är 1 eller 1/2 grad varmare-kallare är inte så mycket att bry sig om. Tycker jag.
Må Gott
Patrik.
- TinoCarrasco
- Stamgäst
Så filtret köpt ink platta! köpte det största som fanns! ser mega läckert ut!
men nu till frågan! på den gamla airboxen gick två slangar in! den tjocka där nere e ju för vevhuset ska köpa ett filter till han imorgon, men där uppe går en tunn slang från oljepåfyllningen. Vad tusan är den tunna till? ska den andas med och ha ett filter? ska den in i den nya filter plattan? eller ska den pluggas?? HILFE!
Tino
men nu till frågan! på den gamla airboxen gick två slangar in! den tjocka där nere e ju för vevhuset ska köpa ett filter till han imorgon, men där uppe går en tunn slang från oljepåfyllningen. Vad tusan är den tunna till? ska den andas med och ha ett filter? ska den in i den nya filter plattan? eller ska den pluggas?? HILFE!
Tino
Hej!
Syftet med att de båda slangarna går in i luftboxen är miljömässiga, dvs ångor (olja och bensin) från vevhus och från kamaxelkåpan ska gå in i motorns förbränningsrum och förbrännas där istället för att släppas ut i omgivningen. Och ångor blir det när motorn går...
Mvh /Lasse
Syftet med att de båda slangarna går in i luftboxen är miljömässiga, dvs ångor (olja och bensin) från vevhus och från kamaxelkåpan ska gå in i motorns förbränningsrum och förbrännas där istället för att släppas ut i omgivningen. Och ångor blir det när motorn går...
Mvh /Lasse
Esprit-galning som inte bara servar och lagar sina egna 2 bilar (som om det inte vore nog) utan gärna också hjälper andra...
I "sandlådan" leker jag med:
Lotus Esprit SE
Lotus Esprit S3
Brasilia Century Maxi America
Lotus Esprit SE
Lotus Esprit S3
- TinoCarrasco
- Stamgäst
Förlåt att jag inte svarade på din fråga. Svaret är ja, båda dessa slangar måste kunna andas. Annars kan det bli katastrofala följder. Minns Mercorna som fick isbildning i vevhusventilationen, detta ledde till att all oljan trycktes ut genom oljepåfyllningen varefter motorerna skar
. Jag tror att det även är så att eftersom det normalt är undertryck i luftboxen så garanterar det ett visst undertryck i vevhuset också = Bra.
Mvh /Lasse
Mvh /Lasse
Esprit-galning som inte bara servar och lagar sina egna 2 bilar (som om det inte vore nog) utan gärna också hjälper andra...
Lotus Esprit SE
Lotus Esprit S3
Lotus Esprit SE
Lotus Esprit S3
- EXCEL,PATRIK.
- Forumveteran
Hej Tino.
Roligt att din bil får ett riktigt filter nu, skulle tro att det är samma som jag köpte i våras. Ser bra ut och ljudet från förgasarna är underbart att sitta och lyssna till, mumms.
Jag fixade och trixade lite för att få alla slangar in i filtret precis som det är orginal, mest för att slippa att göra om jobbet om man skulle råka på en nitisk besiktningsman. Din bil är äldre så jag vet inte när kraven kom på sluten vevhus ventilation, kanske som avgaskraven 1976.
Hoppas att du blir nöjd med filtret.
Må gott
Patrik.
Roligt att din bil får ett riktigt filter nu, skulle tro att det är samma som jag köpte i våras. Ser bra ut och ljudet från förgasarna är underbart att sitta och lyssna till, mumms.
Jag fixade och trixade lite för att få alla slangar in i filtret precis som det är orginal, mest för att slippa att göra om jobbet om man skulle råka på en nitisk besiktningsman. Din bil är äldre så jag vet inte när kraven kom på sluten vevhus ventilation, kanske som avgaskraven 1976.
Hoppas att du blir nöjd med filtret.
Må gott
Patrik.
- TinoCarrasco
- Stamgäst
Jag glömde mäta plattan men tro inte att jag fick rätt size! dags att köpa en lott? Jag har köpt en fint litet filter på micro samma massa o size som k&n men kostade 79spänn. gjorde lite mässingsnipplar o kopplade ihopa allt med vevhuset o det ser mycket bra. Om besiktningsmannen upptäcker detta. Kör jag med glädje tillbaka o besiktigar om!
Tino
Tino
- Rickard
- Svårt Lotus-beroende
Om du inte vill montera ett filter på vevhusventilations slangen kan du ju alltid använda den som smörjredskap till popup ljusen...
På riktigt gamla Harley Davidson motorcyklar använder man vevhusventilationen som smörjning till drivkedjan
Men med tanka på amerikansk passform & finmekanik så är det väl lite mer oljedimma från en HD:s vevhusventilation än det kommer från en lotusmotor.
Lite onödigt vetande jag va tvungen att dela med mig av
På riktigt gamla Harley Davidson motorcyklar använder man vevhusventilationen som smörjning till drivkedjan
Men med tanka på amerikansk passform & finmekanik så är det väl lite mer oljedimma från en HD:s vevhusventilation än det kommer från en lotusmotor.
Lite onödigt vetande jag va tvungen att dela med mig av
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...
Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT